Nybörjare

Gotlandia

Trådstartare
Hej!
Vet inte om det här är rätt plats för denna tråd, men vi gör ett försök:)

Eftersom jag är ny medlem så kan jag ju börja med att presentera mig. Jag är en kille på 26 år,född och uppvuxen på Gotland, som alltid haft ett hästintresse, men tyvärr har det aldrig blivit av att börja rida. Men nu är tanken att det ska bli ändring på det, har nämligen fått chansen att rida med en vän som skaffat egen häst. Så nu till min fråga!:)

Vad ska jag tänka på och vad behöver jag för att inte göra bort mig helt när jag nu ska försöka mig på att rida?
 
Sv: Nybörjare

Du behöver en ridhjälm i rätt strl och ett par skor med lite klack så de inte fastnar i stigbygeln (det man sätter fötterna i). Jag föreslår också att du berättar för din vän att du är nybörjare, istället för att verka hästvan, så kan nog vännen hjälpa dig med hur du ska bete dig mot hästen :)
 
Sv: Nybörjare

Vad kul, har haft förmånen att min hästvana dotter blev ihop med en storstadskille som var helt utan djurvana men var sugen på att lära sig rida, och vi hade en lämplig häst. Blev till att börja med att jag och dotter promenerade och killen satt på hästen. Det gick ganska snabbt från första ritten till att han klarade av vår isis själv. Men har varit så härligt att följa hans utveckling och är jätteglad över att jag har en så snäll och trygg häst att hon är lämplig för nybörjare.

Har dock bara samma råd som ovanstående ridhjälm, bra skor och berätta att du inte är van och låt det ta lite tid, lycka till
 
Sv: Nybörjare

Tack så mycket för era tips:) Hjälm har jag fått låna, men ska se till att hitta ett par bra skor. Min kompis vet om att jag är helt oerfaren när det gäller ridning så min fråga här var mest för att jag skulle vara lite förberedd och inte sätta mig bak o fram på hästen;)
 
Sv: Nybörjare

Tack för tipset Ralli, ska tänka på det:D

Har tyvärr inte varit ute än, vi tänkte vänta tills det är lite mindre snö och is på ridvägarna. Så vi hoppas på varmare väder så fort som möjligt!:) Lägger ut en uppdatering här så första ridturen är avklarad.
 
Sv: Nybörjare

Nu var det äntligen dags att uppdatera tråden! Har nu varit ute och ridit en tur i skogen och det gick faktiskt bra:) Det var jättekul att rida och jag hoppas att det blir fler gånger i framtiden.
 
Sv: Nybörjare

Vad kul! :D De flesta killar (iaf här, dvs stockholm) är så macho o kan absolut inte tänka sig ens att hänga med till stallet.

De inser inte vad dem missar! ;)
 
Sv: Nybörjare

Vad roligt! Alltid kul när fler hittar till sporten, oavsett kön då. Men lite extra roligt med karlar på hobbynivå, hör finns det iallafall inte många som syns till.
 
Sv: Nybörjare

Tycker också det är kul med fler killar till sporten. Har försökt få min karl mer intresserad men det går lite trögt :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp