Nybörjare!

H

Heb

Hejsan! I veckan så blev jag islandshästfrälst och ska nu i framtiden hjälpa en vän till familjen med sina islandshästar, och eventuellt tävla med dem. Men som nybörjare med dessa djur så undrar jag helt enkelt vad jag borde veta. Jag är ridvan, då jag ridit i 9 år av mitt liv, men ja...

Är det något som jag borde veta tycker ni? Hur fungerar det egentligen med att tävla islandshäst, och går det att tävla i hoppning? Släng all information som ni tycker är behövlig på mig, så blir jag överlycklig <3

Sv: Nybörjare!

Du måste vara med i en lokalklubb för att få tävla, du ska också lösa licens för tävling och den gäller i ett år från det datum den togs i bruk. Annars rekommenderar jag att du köper ett FIPO, i den står allt du behöver veta för att tävla.

Vad roligt! :D
Ja, islandshästar är lite annorlunda, krävs mer känsla i den ridningen då man lätt kan blanda ihop hästens gångarter.. Så mycket handlar just om gångarterna, att få dem så bra som möjligt. Eftersom du tidigare ridit storhäst/ponny? så har du mycket att hämta vad gäller trav och galopp! dock är det lite annorlunda på ex. femgångs hästar med mycket pass. Sitter du för tungt i galoppen kan den lätt bli fyrtaktig eller lägga sig i pass osv.

Jag red stor häst och ponny i ca 7år innan jag började med islandshäst. I början tyckte jag att det var svårt att få tölt, och att hålla tölten längre sträckor. Jag kände inte när tölten var ren eller hur jag skulle göra för att få den ren. Så jag rekommenderar varmt att du tar hjälp utav någon kunnig "islandshäst människa", gärna en utbildad instruktör. Så att du får hjälp med tölten..

Tävla islandshäst är hur kul som helst! Man kan tävla hoppning, men inte om du är över 18år, dem räknas ju fortfarande som ponnyer i hopp-dressyr världen.
Just islandshäst tävlingarna går enkelt sagt ut på att visa upp hästens gångarter så bra man bara kan,. Den finns många olika salgs tölt grenar, då man bara rider tölt i olika tempon. Finns även fyr och femgång då man visar även övriga gångarter och sen finns det olika passgrenar då man rider flygande pass en viss sträcka på tid, finns även stilpass då man ska visa upp en så "snygg" pass så möjligt.

skönt som f*n att få höra, jag har en "töltmaskin" men just att hålla den längre sträckor... jag känner när den är klockren - det gör jag faktiskt - men när den inte är det... vad göra, hur när... har äntligen hittat TRÄNAREN iallafall :))

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Med lite mer information om arbetsförmågetest och vägen till arbete. När jag kom på plats, var det folk som själva var "inskrivna", som...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka