Nybörjare, vilken stil?

Zorro

Trådstartare
Hej!
Är en man på 40+ som vill/ska försöka att lära mig rida.
Tidigare har jag inte tänkt så mycket på att det finns flera olika stilar...eller, det har jag nog men ändå tänkt att grunden är densamma och sen vidareutvecklar man stilen man gillar.

Nu när jag börjar närma mig startskottet känns det som en djungel.
Vilken är bäst och enklast att börja med?

Antar att en vanlig ridskola lär ur klassisk stil?
Sen vet jag att det finns Western.
Har läst NH vid flera tillfällen, vad är det?
Vilka andra stilar finns?

Finns det annat jag behöver tänka på? (Förutom att köpa en ordentlig ranson med mod...börjar inse att det är skillnad på döttrarnas D-ponnys och Monsterhästarna jag är hänvisad till 😱).

Är det du lär dig någerlunda seriöst och riktigt har stilen i sig mendre betydelse. Häst är häst och med rimligt hästvett så skiljer det mindre än man tror även om där är en del idiologiska delar som är olika. Handlar mycket om vilken väg man får sin egen kropp att förmedla vad man vill till hästen, även om en del förespråkare hävdar bestämt att det är såååå olika sååå.
Det du snarare ska titta på är hur de behandlar djuren och om de söker samarbete snarare än tvingar fram konstgjord lydnad.

Klassisk stil är väl att hänföra till den militära skolan - man bygger bit för bit från grunden.
Western lite målinriktat, måhända kommer man fortare igång, men är alls inte mindre avancerat när det blir lite svårare.
Natural horsmanship är ett paket med tekniker för att bygga kommunikation, om man ska göra grovt förenklad beskrivning. Eller snarare ett gäng paket, för väldigt många instruktörer tycks ha lite olika uppfattning om vad som ingår i detta. En hel del bra är där även om en del är lite att förundras över. Verken bu eller bä från mitt om detta, de har alla något att ge.

Men rent praktiskt - det är rätt många hästar som rids med någon variant av "vanlig" ridning så det borde vara lättast att "komma intill" och få rida på det viset.

Så det går snabbare att lära sig western, åtminstone till en början?

Kan en vanligt skolad häst ridas med Western-teknik och vice versa eller måste den läras om först?

Så det går snabbare att lära sig western, åtminstone till en början?

Kan en vanligt skolad häst ridas med Western-teknik och vice versa eller måste den läras om först?

Nej, det går inte snabbare, båda disciplinerna kräver en hel del grundarbete - och nej, en klassiskt skolad häst förstår inte magiskt western-hjälper eller tvärt om.
Rider barnen klassiskt vore det väl enklast att haka på deras ridklubb tänker jag. :)
Är du å andra sidan verkligen intresserad av western kan det vara värt att se sig om, men räkna med att det kan vara svårt att hitta en etablerad tränare/klubb/skola som erbjuder lektionshäst.

Barnen rider klassiskt så där har du en poäng...men deras stall har mest D-ponnys och några mindre storhästar. Det är mest en ridskola för barn.

Så länge jag ligger på 90+ får jag räkna med att rida stora storhästar tänker jag 😱😱😃😃

• Gilla
Reactions: Sel
Barnen rider klassiskt så där har du en poäng...men deras stall har mest D-ponnys och några mindre storhästar. Det är mest en ridskola för barn.

Så länge jag ligger på 90+ får jag räkna med att rida stora storhästar tänker jag 😱😱😃😃

Det är absolut inget fel på stora hästar, och vänder du dig till en westernskola lär de ha ungefär samma viktkrav.
Det brukar tvärtom vara de små ponnierna som är en handfull - stora hästar brukar vara snälla ;)
Se dig omkring efter vuxenkurser och välj det som passar dig helt enkelt. =)

Nej nej, menade inte att det är något fel på stora storhästar...tänker mer att fallen blir långa...och hårda 😂😂😂

Jag håller med ovanstående. Det lär vara enklare att komma in i ridningen på den klassiska/engelska vägen eftersom det är den vanligaste.
Ridning är ju så mycket mer än vilken typ av sadel man använder, eller vilka signaler hästen lärt sig. Så den engelska skolan är är bra språngbräda in i balanserad ridning och grundlig hästkunskap.

När du behärskar alla gångarter och känner dig trygg är det dessutom roligare att testa t.ex. islandshäst, western eller kanske WE?
Då får man leta fram tex turridnings stall eller rancher som tillhandahåller prova på-tillfällen, och se om man fastnar lite extra för något.

Natural Horsemanship är mer en filosofi och ett tankesätt kring kommunikationen med hästen.

Äsch så ofta faller man inte av.

Jag har alltid skadat mig mest när jag ramlat av liten mindre hästar (typ 148-160 cm). Större brukar inte åsamka lika mycket skada - på mig iaf. :-)

• Gilla
Reactions: ptr
Jag tycker du ska börja med det du tycker verkar roligast. Tycker du att western verkar ha roligare grenar, se om du hittar någon westernridskola i närheten.
Bättre att börja med det isåfall, än att börja med engelskt och sen lära om till western. Eller tvärtom för den delen.
Visst att skillnaden inte är enorm, men lite skiljer ändå och har du lagt till med vanor från engelskridningen som inte är önskvärt inom western, så tar det ju lite tid att träna bort det :) (och det är ganska frustrerande :p)

Här kan du läsa mer om dom olika grenarna inom western :)
http://www.wras.se/sida.asp?sid=69&did=3&spid=1

Äsch så ofta faller man inte av.

Jag har alltid skadat mig mest när jag ramlat av liten mindre hästar (typ 148-160 cm). Större brukar inte åsamka lika mycket skada - på mig iaf. :-)
Typ som med katter, faller de från tillräcklig höjd så hinner de vända sig i lyften och landa bra. Från mindre höjd kan det lättare gå illa. :idea: (myt eller ej får vara osagt)
Stora hästar = större rörelser, så jag tycker nog att de kan vara lättare att sitta kvar på än en liten och snärtig häst ;)

Börja med att hitta ett ställe med hästar som verkar snälla och lätthanterliga, och där man arbetar hästarna utan tvång och hårda tag. När du fått en liten grund kan du börja kolla in olika inriktningar och se om du föredrar western eller dressyr eller något annat. Kan ändras över tid också :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 399
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar