Nybörjare på klippning

Iser

Trådstartare
Jag funderar på att klippa min häst lite i år för första gången. Jag har några i stallet som kan hjälpa mig, men tänkte även kolla om ni härinne har lite tips och idéer.

Jag tänkte inte klippa så mycket. Bara typ undersida hals och ner mellan frambenen och sen låta det växa ut, så att det blir lite kortare päls där, men att han fortfarande kan gå utan täcke mestadels.

Någon som har synpunkter kring detta? Lägg gärna ut bilder med, ni som har haft liknande klippningar på era.

Vad ska jag tänka på rent generellt av praktiska saker när jag ska klippa?

Sv: Nybörjare på klippning

Jag ska absolut inte ge dig tips om utformningen på klippningen, för det är jag helt värdelös på. Jag får alltid helklippa så att jag slipper bestyret med att få jämna kanter. Jag fattar bara inte hur man får till det snyggt. :o

När det gäller klippmaskinen däremot så tipsar jag om att komma ihåg att dels smörja maskinen ordentligt innan klippningen och sen smörja den regelbundet under tiden (hur ofta är lite beroende på maskin. Jag gör ungefär var 15:e minut).

Se även till att skären är skarpa. Om maskinen har sladd -kom ihåg jordfelsbrytare och hantera sladden så att hästen inte riskerar att kunna trampa på den.

Låt även maskinen få vila en stund om den blir varm.

Sv: Nybörjare på klippning

Jag kan inte heller ge råd om klippningen, vi har bara klippt en gång och då gjorde vi som du tänker plus att vi klippte hela halsen under manen också :p

Pålle blev mycket piggare, han brukar vara ganska trött under "vintern" annars och svettades öht mycket mindre. Vi har heller typ aldrig täcke (utom på sommaren då, mot insekter) och det var inga problem alls, trots att det var en riktig vinter med mycket snö (vilket vi inte är bortskämda med här annars ;D )

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 486
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 258
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 270
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka