Nybörjare på Islandshäst

Nea86

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag är alldeles nybörjare på islänningar.
Jag har ridit sen jag var 7 år gammal (dvs. i 16 år) men aldrig islandshäst.
Jag red ett varmblod i 8 års tid och i sommras beslutade ägaren för att sälja så då köpte jag honom. I två dagar fick han vara min egen, sen råkade han ut för en fruktansvärd olycka i hagen. Han gick omkull med en annan häst och ramlade så illa att han bröt ena bakbenet... Det fanns inget att göra... Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv! Jag ville aldrig mer sitta på en häst efter detta och i sommar har jag knappt kunnat titta på en häst utan att tårarna börjat rinna... Men min kära mamma som rider islandshäst tjatade på mig att jag skulle upp igen men jag vägrade. Tillslut råkade jag haspla ur mig att OM jag nu skulle upp på en häst igen så skulle den aldrig få påminna mig om honom och två veckor senare ringer min mamma och har satt upp mig på lektionsridning (9 år sen sist)! På islandshästar! Har som sagt aldrig tidigare ridit islandshäst och nu har jag tagit två lektioner... Det tog mig emot, men när jag tillslut satt där i sadeln igen så var det så kul! Grejjen är ju då att jag känner mig som en total nybörjare igen! Jag kunde inte ens få upp hästen i trav första lektionen för den bara passade. Tölten gick bättre men även där hade jag lite promblem. Alla hjälper är ju lixom annorlunda nu och varför jag skriver här är för att jag skulle behöva lite tips av er som är lite mer erfarna än mig av islandshästriding :)

Så vad har ni för tips till mig som bara ridit "storhäst" innan lixom? Skritt och galopp är det enda kag fixat utan problem! :)
Jag behöver tips på hur jag änvänder hjälperna typ?!
Kan vara bra att ha med sig till min tredje lektion på tisdag.. :)

Tack!

Sv: Nybörjare på Islandshäst

I grunden är ridningen på en islandshäst precis om all annan ridning! "Problemet" är väl mest att på en tregångare kan man ganska lätt växla mellan gångarterna genom att helt enkelt ändra hastigheten, på en islänning så finns det ju flera gångarter som fungerar i samma hastighet... Islandshästarna är ofta känsliga för små signaler, och byter lätt gångart på ett sätt som för nybörjaren kan verka slumpartat. Men med största sannolikhet byter hästen gångart på grund av någon ändring ryttaren gjort i sin sits, eller liknande.

Det första jag tycker du ska fokusera på som "isis-nybörjare" är att lära hur det känns när det hästen går i ren tölt eller trav, och hur det känns när det blir taktfel eller ren passighet. Är du osäker på vilken gångart hästen går i, eller vad den har för taktfel, så fråga ridläraren.

Annars kan jag tipsa om boken "Rida Islandshäst: Reynirs ridskola", där står utförligt om gångarterna och olika möjliga problem. Det finns fler sätt att jobba med gångarter och gångartsproblem än de som nämns i den bokem, men jag tycker den är en utmärkt introduktion till islandshästridningen!

Precis som du säger så märktes det väldigt tydligt att jag var lite "för hård" med hjälperna direkt på första lektionen. Inte lätt att bara byta häst sådär efter en och samma i 8 år :). Sen är det svårt för mig att inte hålla om hästen med benen som man lixom gör på "storhäst" utan att hålla benen utifrån kroppen. Min ridlärare sa att jag bara fick använda skänklarna från höften ner till knäna, också svårt för en annan! :) Det kändes ofta som om jag lixom hamnade mellan två gångarter hela tiden. Jag hade svårt att känna om hästen passade eller travade till en början, men sen när jag äntligen fick hästen i trav så kändes det ju direkt. Tack för tipset om boken, jag ska genast kolla upp den!

Välkommen till islandshäst världen :D

Det är svårt att säga hur du skall använda hjälperna för alla hästar är ju såklart olika. Hästar med svag trav kanske behöver att ryttaren som lite lättar på sätet medan en häst med svag tölt behöver någon som faktiskt sitter i sadeln. Det är nog bara att pröva sig fram, lyssna på läraren och kanske även se hur andra rider.

Jag håller såklart även med med vad lilla_my sade, att veta när hästen går rent vilket inte alltid är det lättaste. Hoppas du får rida en läromästare så du hittar knapparna och sedan rida hästar som har lite svårare för gångarterna.

Men jag tror inte det tar så länge för dej att hitta knapparna, det är bara att rida på känsla :)

Lycka till :D

Så vad har ni för tips till mig som bara ridit "storhäst" innan lixom? Skritt och galopp är det enda kag fixat utan problem! :)
Jag behöver tips på hur jag änvänder hjälperna typ?!
Kan vara bra att ha med sig till min tredje lektion på tisdag.. :)

Tack!

Gud vad jag känner igen mig!
Jag har ägt hästar i 16 år, ridit typ 100 år
Ändå blev jag skittöntig i sadeln efter att ha skaffat min första isis.

Mitt råd är att rida och ha kul i början, lära känna varandra. Sedan rida för en duktig tränare.

Jag rider för instruktör 2 ggr i månaden och är fortfarande inte 100... ;)

Det är som om, "nu måste jag kunna allt om isisar, för jag har ridit så länge och då bör man kunna allt" typ

Men det är ju inte så

Jag rider för Suss Landin bl a - jag ÄLSKAR henne :love:

Mitt råd är att rida och ha kul i början, lära känna varandra. Sedan rida för en duktig tränare.
Superbra råd!!

Jag är egentligen nybörjare både när det gäller ridning i allmänhet (ridit i drygt 2 år) och ridning på islandshästar i synnerhet. Men jag och mitt troll har väldigt kul tillsammans. :) Just nu håller vi på att komma igång igen efter sommarbetet. Ganska kravlöst med andra ord. Fast om allt går i lås ska jag rida för en känd tränare om några veckor (vill inte säga vem om ifall att det inte blir något). Då vill det till att vi åtminstone orkar ett helt pass.

Första gången jag red honom använde jag skänklarna på samma sätt som jag hade gjort på de stora hästarna. Trodde han skulle kasta av mig. *s* Går betydligt bättre nu. En liten "puls" genom överskänkeln så kommer han fram i trav. Fick till och med till skänkelvikningen idag och tre hyfsade framdelsvändningar. Inte så pjåkigt av en outbildad husse och en outbildad häst. *ler*

Jag höll på med stor häst i ca 20 år sen så tröttnade jag på att bara ha 3 gångarter och sökte lite utmaning..

MIN erfarenhet är att 4 gångare är bästa nybörjarhästen för oss som inte kan rida islandshästen.En 4 gångare har generällt lättare för gångarterna.

De 5 gångare JAG ridit(läs nu att jag INTE säger att ALLA 5 gångare är så!!!!)
har jag haft riktigt svårt att rida ihop. Nästan allt har lutat åt passhållet. Och dom har haft problem med galoppen.

min 4 gångare är som vilken ponny som helst att rida.. vill man inte tölta så töltar man inte på henne utan riderbara 3 gångarter..

Hon är perfekt nybörjarhäst inte nybörjare i den utsträckningen att man aldirg ridit förr utan mer nybörjare inom islandshästridning=)
Eftersom honär så utbildad pluss har så väl separerade gångarter

Tack allihop för många bra tips och peppande ord. Jag ska nog fixa detta! Riktigt roligt är det iaf att hitta en helt ny, annorlunda hästvärld än den jag varit van vid! :) Och Lilla_My, boken du tipsade om damp ner genom min brevlåda idag så jag lär ligga i min soffa och sträckläsa idag :) Superbra verkar den iaf! Tack än en gång, ni lär höra av mig fler gånger framöver ;)

Va kul att det blev islandshästar tillslut :)!

Jag började oxå med ponnyer och hästar sen har jag varvat med "de stora bruna" och islandshästarna.

När jag är med de riktigt inbitna "islandshästfolket" så tycker de att jag är en "storhästmänniska" (hur man nu ska tolka det?) men med halvblodsfolket så är jag en riktig islandshästnörd, eller nåt åt det hållet.

Vet inte om jag nånsin kommer att bli en riktig islandshästmänniska, fast jag är störtförälskad i rasen, lynnet och framförallt tölten. Vill gärna ha allt!

Har en 5-åring, islandshäst. Men skulle vilja ha en till 4-gångare och ett danskt varmblod, om jag hade tid och råd vill säga.

Tips till dig: Rid, rid, rid och rid lite till. Och fråga när du inte förstår eller undrar över något.

Jag är i ganska samma sits, så jag smyger in här och tar del av tipsen :) Har också efter en massa år som storhästmänniska sadlat om (hihi!) till islandshäst. Red min andra lektion igår och det är jättekul! Och både likadant fast annorlunda :laugh: vilket är både frustrerande och roligt utmanade.

Jag ska nog också ta och spana in den där boken det tipsades om :)

Ett tips till alla er som "sadlar om" är att när ni tar hjälp av en tränare så försök gärna hitta någon med storhästbakgrund. Det kan hjälpa enormt att ha en instruktör som kan dra paralleler mellan de två ridstilarna och förhoppningsvis sammanfoga dem till en!

En tränare som endast jobbat med islandshästar kan ha svårare att förklara då de aldrig har befunnit sig i er sits!

Darkling , där slog du huvudet på spiken!
"likadant fast annorlunda vilket är både frustrerande och roligt utmanade."
Stämmer precis! :D

Ja, att rida islandshäst är inte fullt så enkelt som många tror. Det är svårt men roligt! Detta med gångarterna ställer till det en hel del :-)

En duktig ridinstruktör som underviser både islandshästryttare och andra raser uttryckte det väldigt träffande: "Många storhästryttare tror att tölten kommer automatiskt - att det är en gångart precis som skritt, trav och galopp - men tölt kan snarare jämföras med att rida piaff." Tölten måste RIDAS och kräver bland annat samling, eftergift och energi och det är inte så lätt att få till....

Rid mycket för islandshästinstruktörer. Akta dig för fällan "lyfta händerna och sitta djupt när du ska tölta". Då sänker hästen ryggen och kan i många fall visserligen gå i tölt, men lär sig gå i fel form och det är jättejobbigt och svårt att få bort sedan (jag försöker skola om en jättefin häst som lärt sig att gå i fel form och bli stark, det är ett jättejobb).

Mitt tips: Vet du inte hur du ska göra kan du vänta med tölten och först jobba på att få din häst att gå i form med eftergift och lösgjord i de andra tre gångarterna, ta hjälp av en duktig islandshästtränare när du ska ge dig in på gångarterna.

Tror du det? När jag tänker efter så har nog alla mina islandshästgurus nån form av storhäst eller ponnybakgrund bakom sig.

Är det stor skillnad att rida för en instruktör som bott på Island hela sitt liv? På vilket sätt?

Tror du det? När jag tänker efter så har nog alla mina islandshästgurus nån form av storhäst eller ponnybakgrund bakom sig.

Är det stor skillnad att rida för en instruktör som bott på Island hela sitt liv? På vilket sätt?

Svarade du på mitt inlägg? Med "islandshästinstruktörer" menade jag en instruktör med stor erfarenhet av islandshästar och som har utbildat sig t ex inom SIF... det måste inte tvunget vara någon som är född och uppväxt på Island :grin:

Tror inte heller att det är så mycket skillnad mellan duktiga isländska ryttare/instruktörer och svenska längre. På Island har man också vidareutbildat sig och alla kända ryttare och instruktörer numera lägger vikt vid grunderna i dressyr.
Förut var det inte så; mycket "hej-och-hå" och full fart framåt på Island ;)

Nej, jag svarade på Echas inlägg om att man ska välja någon med erfarenhet av storhästvärlden, när man inte ridit islanndshästar. Ville mer veta om vad den största skillnaden ligger i undervisningen från en islandshästinstruktör utan erfarenhet från andra raser och en som har det. På vilket sätt det skulle skilja sig i undervisningen mellan dessa två typer av instruktörer.

Min erfarenhet är att de som själva gått från storhäst till islandshäst har en del tips och förklaringar som en som "bara" ridit islandshäst saknar. Just för att det är en del som skiljer ridningen åt och den som själv har bytt kanske kan förklara skillnaden bättre. Jag tror egentligen inte att den ena är en bättre instruktör än den andra, men alla är ju bra på olika saker och en som bara ridit islandshäst kan ibland ha svårt att få fram vad den menar med sina instruktioner till en "storhäst"ryttare.

Precis vad jag menar. Rider just nu för en instruktör som kunnat förklara en hel del skillnader för mig. Jag började själv som ridskoleryttare en gång i tiden, höll sedan på med islandshästar parallellt under några år innan jag helt "konverterade" (ca 13 år sen jag "gick över helt"). En skillnad kan vara vilket syfte du har med diverse dressyrövningar. T.ex bakdelsvändning som på storhäst ofta var grunden till piruett. På en islandshäst lär du ofta in bdv för att kunna flytta bogarna i tölten och på så vis lösgöra och lösa div taktproblem eller öka bogfriheten.

När jag red dressyr på halvblod fick jag lära mig att göra bdv genom att ha skänklarna som i en galoppfattning. Sidförande i normalläge eller ngt bakom normalt skänkelläge.

På islandshästarna såg jag att många förde fram den sidförande skänkeln rätt långt för att flytta bogarna.

När jag frågade min tränare om jag var helt ute och cyklade i mina hjälper kunde han förklara skillnaden. Han har också kunnat plocka fram det jag har ur den "engelska dressyren" och hjälper mig att använda det på bästa sätt på våra ngt annorlunda hästar!

Sen kan jag tycka att det är härligt att höra en massa isländska knep, men jag tycker allra bäst om en instruktör med kunskap som inte bara kommer från en "lära". Jag anser att den bästa instruktören blandar kunskap från olika dicipliner. Men det kan väl ha med min egen nyfikenhet att göra också, då jag själv älskar att studera andra "alternativa" dicipliner

(Ska väl tillägga att klart kan du även lära din islandshäst galoppiruetter men ofta använder du dressyren för att öka ridbarheten i gångarterna.)

Nå det här blev lite långt men jag tror jag har förklarat vad jag menade innan!;) Det allra viktigaste är en instruktör som man känner att man kan ställa "dumma frågor" till. Så ska man aldrig behöva känna sig värdelös. Man lär sig om man är trygg!

Svarade du på mitt inlägg? Med "islandshästinstruktörer" menade jag en instruktör med stor erfarenhet av islandshästar och som har utbildat sig t ex inom SIF... det måste inte tvunget vara någon som är född och uppväxt på Island :grin:

Tror inte heller att det är så mycket skillnad mellan duktiga isländska ryttare/instruktörer och svenska längre. På Island har man också vidareutbildat sig och alla kända ryttare och instruktörer numera lägger vikt vid grunderna i dressyr.
Förut var det inte så; mycket "hej-och-hå" och full fart framåt på Island ;)

Håller med om att det har ändrats mkt. Ibland kan jag nästan sakna lite hej-och-hå ridning och plockar in det när jag tycker ridningen varit för toppstyrd ett tag. det finns massor av gamla isländska knep till satt lösa taktproblem på ett relativt enkelt sätt.

Något som man inte ska glömma är väl att bara för att någon är från island så behöver de inte vara såå bra ryttare/instruktörer. Det är dock något som också blivit bättre senare år. "Fejkarna" blir färre då utbudet av instruktörer blir större!

Så sant :bow: ibland var det lite som "kejsarens nya kläder" över det hela. Men kan hålla med dig i det mesta :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar