Nybörjare mellan 20 och 30 - en fridlyst art?

annan1

Trådstartare
Sedan jag började på ridskola för något år sen har jag funderat rätt mycket på om jag är unik som "ung vuxen" och nybörjarryttare. I allafall på min ridskola är det väldigt tunt med lektionsryttare mellan 20 och 30. De finns säkert bland privathästägarna men dem ser jag ju inte så mycket av.

Jag rider i en grupp där de flesta har ridit mycket längre än jag och är i medelåldern. Det har jag egentligen inget emot, jag lär mig mycket även om det ibland är tråkigt att alltid vara både yngst och sämst.

Känner någon igen sig? Jag hade visserligen egen häst som barn, men jag red inte på ridskola och ser mig själv som i princip nybörjare. Är det så ovanligt att börja rida i min ålder? Varför?

Sv: Nybörjare mellan 20 och 30 - en fridlyst art?

Stallet där jag jobbade förut fanns det nybörjare ända upp till 50+ :) så underbart att se äldre damerna ge sig ann de stora hästarna ;) Så är kanske olika i olika delar sverige? :)

Har kanske inte så bra svar på dina frågot, men jag kan upplysa om att du inte är ensam.

Min pojkvän började rida först när han var 25 år. På en av mina kompisar fjording. Och efter det är han helt hästfrälst...

Så ni finns!

Har kanske inte så bra svar på dina frågot, men jag kan upplysa om att du inte är ensam.

Min pojkvän började rida först när han var 25 år. På en av mina kompisar fjording. Och efter det är han helt hästfrälst...

Så ni finns!

Kul att höra! Har han några särskilda mål med sin ridning eller rider han "bara" för skojs skull? Ibland känns det som om det är svårt att komma vidare i ridningen som vuxen nybörjare, det är inte samma snabba utveckling som för barn som rider.

Jag började rida vid 36 års ålder. Jag tror jag är den enda renodlade nybörjaren i gruppen. De andra är "återfallsryttare" som red som barn. Visst är det en liten uppförsbacke att vara sämst (eller i vart fall minst erfaren). Men samtidigt är det sporrande om man har ambitionen att utveckla sin ridning. Många kommer till en viss nivå och är sedan nöjda med den. Inget fel i det så klart. Skönt att alla kan samsas på ridskolan. Men jag vill helst ligga så nära min egen maxgräns som möjligt. Så jag tror att det bara är en tidsfråga innan jag inte är sämst längre :)

Jag började rida vid 36 års ålder. Jag tror jag är den enda renodlade nybörjaren i gruppen. De andra är "återfallsryttare" som red som barn. Visst är det en liten uppförsbacke att vara sämst (eller i vart fall minst erfaren). Men samtidigt är det sporrande om man har ambitionen att utveckla sin ridning. Många kommer till en viss nivå och är sedan nöjda med den. Inget fel i det så klart. Skönt att alla kan samsas på ridskolan. Men jag vill helst ligga så nära min egen maxgräns som möjligt. Så jag tror att det bara är en tidsfråga innan jag inte är sämst längre :)

Vad roligt - det där låter som jag, även om jag väl egentligen hör till kategorin återfallsryttare (att jag ridit som barn märks absolut inte på min ridning idag, jag tror snarare att det är en nackdel eftersom jag red på fel sätt då).

Hur gör du då, för att utveckla din ridning? Tar du privatlektioner förutom gruppridningen? Jag kan ibland känna att jag mest "hänger med" på lektionerna eftersom jag inte klarar alla moment som de andra klarar. Några privatlektioner har hjälpt mig med mina största problem men jag behöver egentligen många fler.

Kul att du börjat rida igen :). När jag jobbade på ridskola hade jag nybörjare upp till 60. Fast det var snålt mellan 20-30 år. Jag hade endast en grupp på 5 pers och det var ett kompisgäng som red via universitetet.

Är det så ovanligt att börja rida i min ålder? Varför?[/QUOTE]

Jag tror det kan handla om pengar och andra prioriteringar.
ca 20 år= pluggar eller har ett dåligt betalt jobb.
Ca 30 år= skaffar barn.
De flesta äldre nybörjare på min ridskola började när barnen blivit stora eller red samtidigt som barnen (när de blivit lite duktigare) i en vuxengrupp.
Lycka till med ridningen!

Jag är en teorinörd så mycket har jag lärt mig genom att plöja genom alla ridböcker jag kan komma över. När jag ändå är ute på ridskolan och ryktar min sköthäst brukar jag passa på att stanna och titta på någon/några lektioner. Alltid lär man sig något :) Men jag har börjat också rida för en tränare. Andra lektionen idag så nu är jag bra slut i benen. *s* Får jobba mycket hårdare för henne än på ridskolan.

Jag är en teorinörd så mycket har jag lärt mig genom att plöja genom alla ridböcker jag kan komma över. När jag ändå är ute på ridskolan och ryktar min sköthäst brukar jag passa på att stanna och titta på någon/några lektioner. Alltid lär man sig något :) Men jag har börjat också rida för en tränare. Andra lektionen idag så nu är jag bra slut i benen. *s* Får jobba mycket hårdare för henne än på ridskolan.

Oj, teorinörd - nu känner jag verkligen igen mig. Du får hemskt gärna ge mig några lästips.

Har du en sköthäst, alltså? Det låter kul. Jag vet inte om vuxna kan ha det på min ridskola, ens.

När du rider för tränaren, har du en ridskolehäst då? Brukar du rida samma häst?

Kul att du börjat rida igen :). När jag jobbade på ridskola hade jag nybörjare upp till 60. Fast det var snålt mellan 20-30 år. Jag hade endast en grupp på 5 pers och det var ett kompisgäng som red via universitetet.

Jag tror det kan handla om pengar och andra prioriteringar.
ca 20 år= pluggar eller har ett dåligt betalt jobb.
Ca 30 år= skaffar barn.
De flesta äldre nybörjare på min ridskola började när barnen blivit stora eller red samtidigt som barnen (när de blivit lite duktigare) i en vuxengrupp.
Lycka till med ridningen!

Ja, precis så där är det ju. Jag har själv små barn och det särskiljer mig väl ännu mer från de vuxna ryttarna på ridskolan. De andra har lite äldre barn som ofta rider själva (mina barn är för små för ridlekis, t.o.m.).

Jag kommer ju att ha mer tid till ridningen om tio år eller så, men det vore trist att helt sluta fram tills dess. :)

Oj, teorinörd - nu känner jag verkligen igen mig. Du får hemskt gärna ge mig några lästips.

Har du en sköthäst, alltså? Det låter kul. Jag vet inte om vuxna kan ha det på min ridskola, ens.

När du rider för tränaren, har du en ridskolehäst då? Brukar du rida samma häst?
Den bästa ridbok jag läst är "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood. Den har jag nog läst 15 gånger vid det här laget. *s* Sally Swifts böcker om Centrerad Ridning är också bra men det är ganska många av övningarna som inte går att genomföra på ridskolan. Såvida inte läraren är en väldig CR-fantast.

De flesta skötarna är småtjejer (några få småkillar) men det finns några hästar som de helst vill ha vuxna skötare till. Rocky är en sådan eftersom han kan ge ett lite elakt intryck. Jag tycker så klart att han är världens mysigaste :love: Jag sköter honom två dagar i veckan. Min dotter sköter en av de mindre storhästarna en dag i veckan.

Jag rider en av tränarens hästar. De här två gångerna har jag haft samma pigga dam. Det märks stor skillnad mellan hennes svar på hjälpernas och ridskolehästarnas "ville du nå't?". *s*

Hej, själv började jag rida 36 (nästan 37) år gammal.
I min grupp är vi mellan 22 och uppåt hrm, kanske 45-50 år.

På "min" ridskola finns det vuxennybörjargrupp. De har jättekul och åldern varierar. Någon gång har det även ordnats vuxen-clear-round och då är alla barn och ungdomar med ridvana förbjudna att delta (eller titta på).
Du kanske ligger efter nu men läs och titta mycket på när andra rider och lyssna på vad tränaren/ridläraren säger till dom. Man kan snappa mycket och få mer förståelse för momenten när man ser och hör andra rida.

Kul att höra! Har han några särskilda mål med sin ridning eller rider han "bara" för skojs skull? Ibland känns det som om det är svårt att komma vidare i ridningen som vuxen nybörjare, det är inte samma snabba utveckling som för barn som rider.

Han rider mest för nöjes skull men han har pratat om att han ville rida som "cowboysarna" så jag fixade fram en westernsadel så att han fick prova, men nej, det var inte som han hade tänkt sig. Han tyckte att han satt fast i den.

Sen har han pratat om att han vill hoppa som Malin Baryard men än sålänge har han bar skuttat över en liten pinne skogen och det gilldes inte sa han.

I grund och botten rider han bara för nöjes skull, men han är nyfiken och vill lära sig mer hela tiden. Dock har han inte bråttom utan tar en sak i taget...

Det var dottern som var min inkörsport till ridningen. :) Jag har alltid gillat hästar men det hade bara blivit några enstaka turridningar för min del.

Efter två terminer på en ridskola nära där hon bor på vardagarna var vi rätt missnöjda. Dålig organisation, ibland gick halva lektionen åt innan alla hästar var klara och hon lärde sig inte så mycket. Så jag började leta efter en ridskola på min hemort. Då bestämde jag mig även för att få tummarna loss och själv anmäla mig till samma ridskola. Jag hade blivit bra sugen på ridning under dotterns lektioner.

Så här är jag, 1½ termin senare. Rider 1-2 gånger i veckan på ridskola och 1 gång i veckan hos privattränare. Igår red jag i en grupp som är en nivå högre än min ordinarie grupp och det gick jättebra. Sköter en av ridskolans hästar två dagar i veckan. Snacka om att ha blivit hästtokig på äldre da'r :rofl:

Min sambo är en av ett antal glada nybörjare i "gubb-gruppen" på vår ridskola. Det är några av ridskolebarnens pappor på 30-50 år som rider tillsammans och dom har verkligen skitkul. Sambon travade flera varv förra gången och han är såå stolt över det.:laugh:
Så visst finns det fler vuxna nybörjare. Kul har dom och tårta blir det nästan varje gång.:D

Jag började rida när jag var 28, (ingen återfallsryttare) och jag har aldrig haft roligare! De andra i min grupp är dock återfallsryttare eller har egen häst som de mullar med i skogen, och vill lära sig lite fin-lir på ridskola.

Nu gräver jag upp den här tråden igen eftersom jag har kommit på att det vore kul med en e-postlista för vuxna som inte ridit så länge, som är ombörjare eller rena nybörjare. Självklart går det bra att vara över 30 år. :)

Den som tycker det låter bra kan pm:a mig.

Jag hade som en dröm när jag var liten att få börja rida men kunde inte pga att min bror var så allergisk.

Efter att jag fyllt 20 år så bestämde jag mig att ta tagi min dröm, och det var det bästa jag gjort! På söndag fyller jag 21 år och komemr nog aldrig lägga av med ridningen. Nu rider jag ca 5 ggr i veckan, mestadels på medryttarhäst och lär mig hur mycket som helst. Börjar t o m komma ifrån nybörjarstadiet och känna mig lite lite mer säker :)

Men jag förstår hur du känner dig, jag känner knappt någon i min ålder som är lite utav nybörjare som jag. Fast i och för sig, i min lektionsgrupp på ridskolan är vi ca hälften 20-30 år och hälften medelålders.

Min sambo började rida när han var 19 år (jag gav honom en lektion i studentpresent) - han visade sig vara en naturtalang och rider fortfarande. Nu har vi två hästar tillsammans som vi både rider o kör.

När han började rida var han en av tre nybörjare som var under 30 år, men han var definitivt enda killen som började rida i den åldern (på vår ridskola alltså).

Det ser nog olika ut på olika ridskolor, men det är nog mer vanligt att man börjar rida som liten, eller när man fått egna barn som gått på ridskola ett tag (alltså när man är 35-40 år kanske eller äldre...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag bestämde mig för att börja rida på ridskola igen, något jag inte gjort sen jag var 11 år och fick min första egna ponny(efter det...
2
Svar
21
· Visningar
3 869
H
Hästmänniskan Min dotter som är tio år har ridit ca två år på ridskola. Hon har alltid varit lite försiktig med vad hon företagit sig. I ridningen...
2
Svar
23
· Visningar
2 746
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka