Vettskrämd liten ryttare

Sv: Vettskrämd liten ryttare

Tyvärr är det nog så att det inte finns någon häst i stallet som min dotter
tycker att hon känner sig trygg på.

Av ridläraren fick jag klart för mig att h-n föredrar tuffa ryttare. Fick dessutom
reda på att gruppen som dottern skall flytta till inte leds av denna ridlärare
utan av olika inhoppare från gång till gång. Det bidrar ju inte till att dottern
kommer att bli tryggare heller.:(

Börjar fundera på om vi skall byta ridskola...

Jag tror inte du gör fel om ni byter ridskola! Jag bytte som sagt, och innan vi åkte och hälsade på hade jag pratat med personalen och berättat att hon är duktig MEN hon är väldigt rädd och osäker och att det är viktigt att hon får känna sig trygg. På en BRA ridskola ( i min åsikt) tar man detta på allvar och försöker ordna det så att det blir så bra som möjligt, på en mindre bra ridskola försöker man stoppa alla i samma mall. Hade ridläraren sagt Jaja, men hon lär sig väl eller så hade jag fortsatt leta, säger de att Jo, men vi ska nog jobba på att få ordning på det, vi har en trygg häst eller dylikt hade jag gett det en chans.
Jag hoppas att ni hittar rätt och med en ponny som känns rätt och hon kan få känna sig trygg på! :)

Jag tror inte du gör fel om ni byter ridskola! Jag bytte som sagt, och innan vi åkte och hälsade på hade jag pratat med personalen och berättat att hon är duktig MEN hon är väldigt rädd och osäker och att det är viktigt att hon får känna sig trygg. På en BRA ridskola ( i min åsikt) tar man detta på allvar och försöker ordna det så att det blir så bra som möjligt, på en mindre bra ridskola försöker man stoppa alla i samma mall. Hade ridläraren sagt Jaja, men hon lär sig väl eller så hade jag fortsatt leta, säger de att Jo, men vi ska nog jobba på att få ordning på det, vi har en trygg häst eller dylikt hade jag gett det en chans.
Jag hoppas att ni hittar rätt och med en ponny som känns rätt och hon kan få känna sig trygg på! :)

Håller med. Det är viktigt med rätt häst. Sen måste man förvisso utmana sig själv lite också, men det hinner hon, först måste hon känna sig trygg så att hon har en häst att "gå tillbaka till" om hon tar sig vatten över huvudet.

kl.

Antingen så fortsätter hon på ridskolan och förhoppningsvis försvinner rädslan med tiden eller så kan hon sluta att rida under en period (inte resten av livet, men tills hon känner att hon är beredd på nya tag).

Gör inte en så stor sak av detta, låt henne få följa med till stallet ibland då hon får göra andra saker än att rida. Hon var ju inte rädd från marken och verkar gilla hästar, så ridningen kommer nog med tiden den med. När hon själv är redo för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka