Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

Sv: Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

Läste jag någonstans att Bojs unghäst har alla gångarter på plats, flyttar sig i skänkelvikning, framdelsvändning, tar emot halvhalten samt drivande skänkel? Fast däremot kan jag inte minnas att den är en läromästare, borde den inte vara det då när den kan så mycket?

Snälla. Släpp diskussionen om Jorunn är läromästare eller inte. Jag har ingen som helst aning om vem hästen eller ägaren är så det är tråkigt att läsa om det i min tråd. Speciellt nu när jag faktiskt har gått och köpt en 7-åring trots allt.

EN äldre häst skulle jag rekomedera

Hej!
Har läst igenom tråden och fick lite svar på egna funderingar jag har angående min unghäst (3 år till sommaren) har varit så velig hur jag ska göra med honom, sälja eller behålla. Det lutar åt att jag behåller honom tills han är inriden (av en utbildad instruktör) så får jag se hur han blir. Funderade också på om jag inte skulle skaffa mig en äldre, trygg isis men med alla svar här så känner jag nog att jag inte ska ge upp så lätt. Han kanske verkligen är hästen för mig.
/Lilo

Hej hej. Flera av er skriver att ni är nybörjare, vad menar ni med det? När anses man som nybörjare, vad lägger ni in i definitionen nybörare? /Lilo

Hej hej. Flera av er skriver att ni är nybörjare, vad menar ni med det? När anses man som nybörjare, vad lägger ni in i definitionen nybörare? /Lilo

Jag anser mig som nybörjare när det gäller islandshäst. Jag skaffade ett oinridet sto och håller på att rida in henne nu. Hon är insutten nu iaf. Jag har ridit in "tregångare" innan så jag är inte nybörjare i mitt tycke på hästar.

Jag har inga problem med att ta hjälp av tränare eller skicka iväg henne på tillridning om det behövs. Klarar man inte av det själv så är det det bästa.

Om vi snackar vanliga hästar så är man nybörjare fram tills man kan rida de flesta hästar i en hyfsad form i alla gångarter.

Jag ser mig själv som nybörjare på islandshästar, men inte på hästar i allmänhet. Jag har ridit på vanlig ridskola i 13 år ungefär och ridit mycket hemma i flera år. Jag är väl medeldålig eller vad man ska säg. Klarar det mesta i grunderna bra, men kommer knappast synas på SM eller så.

Jag var medryttare på min häst i 2 år fram tills i höstas då jag köpte honom. Förutom honom har jag väl ridit på islandshäst kanske 4 gånger. Jag har tagit en lektion som inte gav särskilt mycket, det var för drygt ett år sedan.
Anledningen till att jag ser mig som nybörjare är väl för att jag inte lärt mig så jättemycket om gångarterna, jag känner vad det är men det är inte alltid som jag kan styra vilken gångart jag vill ha, eller behålla den så länge som jag vill. Men det kommer mer och mer. Förhoppningsvis kommer vi att få hjälp på traven av en duktig tjej och ta lektioner.

Svårt att definiera vad en nybörjare är, man kan ju till exempel ha ridit jättelänge och vara hur duktig som helst på det utan att ha kunskaperna som krävs för att ha egen häst till exempel...

Men när det gäller rent ridmässigt inom islandsridning så tycker jag man har passerat nybörjarstadiet när man klarar av att rida de flesta normala islandshästar hyfsat i fyra gångarter. Alltså normala hästar som inte har särskilda problem. Man ska kunna hantera de vanliga taktfelen hos en normal häst, känna vad som är fel och korrigera så det blir rätt. Att man kan rida en islandshäst klockrent i alla gångarter betyder inte att man kan få en annan att gå rent överhuvudtaget. Det är liksom det som är charmen med isisarna...:D

Jag betraktar mig som nybörjare eftersom jag inte ridit så länge överhuvudtaget. Men jag har en enormt stark vilja att bli bättre/lära mig mer och försöker omge mig med kunniga människor, så jag ser det inte som något problem. Just nu har Dökkvi fullt sjå med att förstå vad jag menar och jag har svårt att underhålla både tölten och traven mer än korta sträckor. Men jag är övertygad om att det blir ändring på det när jag börjar rida för instruktör. Dökkvi har också mycket kvar att lära (han är bara 7 år) och jag ser verkligen fram emot att utvecklas tillsammans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Ajda
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?