Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

Sv: Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

Jag var i din sits för några år sedan. Köpa unghästen som jag hade kärat ner mig i(4år) eller en läromästare? Jag var väldigt grön inom islandshästvärlden men hade ridit några år på storhäst.

Jag köpte tillslut unghästen. Hon var precis bara grundinriden, inte töltsatt. Vi har kämpat med varandra nu i 3år och lärt oss otroligt mkt av varandra. Bara en sån enkel sak som att göra en volt har varit en jättegrej. Jag har inte ridit för instruktör utan känt mig fram. Man märker när det blir rätt! Kan säga att jag verkligen fått en gedigen ridutbildning av min lilla häst.

Tölten har vi dock inte jobbat mkt med alls, det har varit riktigt svårt. Det hela lossnade när jag hittade en duktig medryttare till hästen. Nu töltar hon som hon aldrig gjort annat, arbetar i form och allt, det är så kul!

Även om du verkar ha bestämt dig för unghästen tror jag att du gör det absolut bästa valet. Ni kommer växa tillsammans och lära er av varandra. Ska man göra en volt med en unghäst måste man som ryttare nästan göra allt perfekt, annars blir det pannkaka. Man kan inte bara dra i ena tygeln. Däremot rekomenderar jag starkt att ta hjälp av en instruktör, det förenklar nog livet avsevärt:)

Lycka till!:)

Nej, jag ska inte köpa ung häst. Har 5 st egna varav 3 är egna i varierande ålder.;)

Vad tycker ni om följande schema för en 7-åring? Är det för tufft/tråkigt?

Jag tycker att hästen är för ung för att gå i så mycket verksamhet.
Gångarter och personlighet har ännu inte satt sig.
Det kan fungera om ägaren har förmågan att rida till hästen på sina dagar och se vad hästen behöver för att hålla sig fräsch och glad samt behålla lättväxlade gångarter.
Men inte om ägaren också är nybörjare och elev så att säga.

Du borde satsa på en äldre häst som kan sina saker och där allt det där sitter.
Så att du inte står med en grisepassare eller tregångare som helt tappat arbetsviljan om något år.
För på en ung häst så kan det vara förstört för evigt i det läget.

håller med inte ung
3 dagar i paddock varav 2 med olika ryttare i paddock låter inte bra på en som bara är 7 år.
Hur många lektioner är det på 2 dagar.

Weeeee!! Nu så har jag bestämt mig! Jag skall bli hästägare!!! :O :D :) Nu är det bara några grejer kvar, typ testa att rida själv, lasta m.m före vet.bes och röntgen. Tänkte köra vet.bes och hela kalaset på ATG-kliniken istället för att göra vet.bes med distriktsvet. Vad tycker ni om det?

Grattis! Hoppas allt går vägen nu!

Jag tycker klinikbesiktning är bra!

/Malin

Senast ändrad av en moderator:

Grattis till köpet!

Jag följde tråden tidigare och är nu är jag jättenyfiken på hur det känns för dig! Hur går det med de olika saker som du "oroade" dig för innan köpet? Känns det annorlunda nu när det är din egen häst?
Berätta allt!:bump:

(Han är förresten hur söt som helst!:laugh:)

Vilken sötnos! :love:
Och du, det behöver inte bara vara du som inte kan fotografera ;) Jag har ju min gamla vanliga häst som vant sig vid mig och har lärt sig att 'posera' när kameran kommer fram. Sen har vi då nya hästen. Som lyckas se helt tokig/sur/arg/sömnig eller bara allmänt tråkig ut på alla foton...Hopplöst! Så fort jag tar fram den förnicklade kameran (verkar hon tänka) så bara blir hon tråkig ful och sur.

Men jag tyckte det här var en väldigt söt liten sak. :) Grattis!

Det blev en 7-åring! :) Och allt är toppen! Dock tar allt mkt längre tid än jag trott. Man är ju i stallet MINST 3 timmar varje gång även om ridningen bara är knappt 1h. :S Hoppas familjen står ut med det! :)

En läromästare är oavsett vad du tycker, en häst som har större erfarenhet än ryttaren. En outbildad femåring kan knappast kallas för läromästare, den måste lära sig något mer än bara att gå rakt fram eller runt i en paddock först innan den når en bit på vägen av att kallas läromästare.
Sorry, men så är det.

Håller helt med..
MEN Jorunn ÄR utbildad vilket du inte tycks fatta;) har aldirg skrivit i denna tråd att Jorunn är en outbildad 5 åring!
Hon KAN mer än att gå rakt på och på lite volt och hon KAN mer än ryttaren(jag) för Alltså är hon en läromästare;)

Sen så säger du ju här ocskå att när en häst kan mer än ryttaren kallas den för en läromästare...ALLTSÅ kan en häst vara både nybörjare och icke enligt dig.
Kommer det en tjej som aldrig ridit förr vart hästen som kan mer än ryttaren en läromästare.
Sedan kommer stina som ridit i 20 år och skall rida samma häst.Då vart inte hästen en läromästare helt plötsligt... Ja du Boj du är rolig ibland i ditt tänkande och du har dubbelmoral i denna fråga om du inte ser de själv.

Spelar ingen roll vad du säger Jorunn ÄR en bra läromästare för hon har verkligen lärt mig rida islandshäst och att tölta.

Läromästare har inget med åldern att göra.. har jag en 15 årig oinriden häst är det ju ingen lä'romästare eller om jag ridit in hästen som 3 och enbasrt ridit rakt fram hästen kan inte skänkelvikning eller bak/framdelsvändningar osv.
Det är ite heller en läromästare.

Men en häst som kan gå i form i skritt trav galopp någelunda i tölten kan skänkelvikning bak och framdelsvändningar , öppna, sluta.
Lugn och trygg att rida på som kan lära alla dessa saker till en totalt nybörjare vill jag påstå är en läromästare sedan om den är 5 eller 25 spelar ingen roll!

Sen kan ju en häst vara läromästare inom olika grenar.. kan ju sitta och rida p åen dressyrhäst som gått Kür dressyr och lär mig tävla OS i dressyr..Men samma häst är helt värdelös som läromästare inom hoppning.... då får ajg gå över till en annan häst som kan lära mig att hoppa.

Jorunn är ingen läromästare i hoppning för hon är inte utbildad i det.. däremot i dressyr är hon en bra läromästare i grunderna högre skolor kan hon inte än men skall lära sig så småningom.

Alla ridskolehästar vill jag påstå är bra läromästare för de lär uppenbart en MASSA barn rida.. eftersom Jorunn akn exakt samma saker som en typisk ridskolehäst kan så varför skulle inte Jorunn vara en läromästare då?

Är det bara för att det är Jorunn och hon är min häst som du ska hacka och streta emot??

Börjar nästan tro de:grin:

Men som sagt spelar ingen roll vad su dsäger Jorunn är en läromästare..

Till alla=)

För att återgå till själva ursprungsfrågan och inte om min häst så...

Är man en total nybörjare aldrig ridit så rekomenderar jag inte till att köpa häst utan att man isf rider på ridskola nått år innan .Att rida de är inte så viktigt att man kan innan man köper en häst.
Det som är viktigaste är att man har konskapen att ta hand om en häst..
Att man har fått lära sig att inte ge torr betfor och lite sånt där som inte är så lätt att inte veta om man inte kan!
Var med om en nybörjare som köpte en travare som gav torr betfor så hästen höll på att dö..Så kunskapen om skötsel är viktigare än hur bra man rider.

Men har man en bra baskunskap om hästens skötsel kan rida i alla gångarterna någesånär så är ju en läromästare bra..

Jag är ju ingen nybörjare på hästar har haft häst i över 20 år men själva rasen var ny och hittade ingen bra läromästare som jag föll för .Provred massa olika islänningar men tyckte alla blandade ihop gångarterna svåra att jobba i dressyren.

Sen så hittade jag ett 3½ årigt sto och vart kär.. och som sagt inget ajg ångrar..Fördelen med unghäst är att ingen har förstört den innan varken vid hantering eller vid ridning.
Sen var ju min 3½ och inte ett föl.... skillnad på unghäst och unghäst om ni förstår=)=)

Lycka till med hästletandet:bump:

Och det är väl utmärkande för en läromästare, oavsett ryttarens kunskaper bibehålls gångarterna i vått och torrt.

Vilket Jorunn också gör:grin:
Hon har haft nybörjare på sig som vinglar och har sig hon bibehåller traven, skritten och galoppen och dom kan till och med få fram lite töltsteg fasten det är första gången de sitter på en häst i sitt liv
De du för att "bara" vara 5½ år;)

Jag är allt annat än välbalanderar ryttare eftersom jag mest skrittade sista åren på min förra äldre häst så tappade jag mkt av ridningen.

Vill inte påstå mig vara direkt duktig på att rida idag vad gäller balansen.. men den blir givetvis bättre å bättre för varje ridpass.

Och i tölten halkar jag omkring som jag vet inte vad eftersom det är ovant för mig och man skall sitta helt anolunda än vad man gör på storhäst.

Men Jorunn hon knatar på där och bryr sig inte alls hon vet vad jag vill och töltar på där även om jag gör lite små fel:love:

Sen självklart töltar hon ju finare med en ryttare som kan tölta...

Du är välkommen att komma och provrida Jorunn så förstår du vad jag menar om du icke tror mig!;)

Hur kom vi in på detta nu igen?? Jag har köpt häst trots att jag är nybörjare. Dock står han kvar i sitt stall och de enda skillnaderna för honom är att han är privathäst 3 dgr/veckan och har ny utrustning.

I övrigt går det mycket bra. Den senaste tiden så har jag ridit 3 ggr i veckan och utvecklats mkt! Ridit många privatlektioner och längre turer. I början var det svårt att få in tölten men nu sitter den där fint. Har börjat träna honom (och mig) om att det inte är ok att falla ner i trav från tölten när man skall ned i skritt osv och jag känner att vi utvecklas! (Kanske mest jag... :D) Det enda som inte är som jag trodde är att det tar så lång tid... Efter ridturen så är det matdags och jag måste sitta och vänta på honom för att sen släppa ut honom i hagen. Men så står jag inte i ett fullservicestall heller. :)

Jag längtar efter lite ljusare väder så det inte är så mörkt när jag rider. Jag längtar efter att få åka på någon kurs för att utvecklas ändå mer. Åh det finns så mycket kul att göra! :)

Det blev en 7-åring! :) Och allt är toppen! Dock tar allt mkt längre tid än jag trott. Man är ju i stallet MINST 3 timmar varje gång även om ridningen bara är knappt 1h. :S Hoppas familjen står ut med det! :)
Det har jag också märkt. Bara att mocka tar en bra stund. Dels är jag inte så van, dels tar det extra tid med en lurvig medhjälpare (Dökkvi) som är nyfiken på allt jag gör. Det är lättare på helgerna när han är ute i hagen plus att det är ljust ute.

Vad kul att det funkar bra och att du känner att du utvecklas!
Visst tar det tid i stallet med fodring och skötsel, men försök att se det som njutningsfull "quality time" för dig själv:laugh: Själv är jag sådan att jag ofta inte känner lust att åka till stallet och tänker att "det blir en snabb tur dit, rider lite fort och skyndar med det nödvändiga". Men sedan när jag väl är där så är det så mysigt att pyssla, snacka skit, etc. att jag alltid kommer hem ett par timmar senare än jag tänkt:p

Hmm, då har vi ju det där med tölten. Vilken nybörjare kan lära sig den på Jorunn?;)

En läromästare är en häst som varit med om mycket, mer än vad ryttaren ägaren själv har varit med om. Det blir liksom ingen läromästare annars oavsett vad du än tycker.

En ung häst kan aldrig någonsin bli en läromästare, din Jorunn har väldigt mycket kvar att lära. En häst blir inte per automatik läromästare bara för att alla kan åka på den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Ajda
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?