Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

Sv: Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

Tack! :) Men det är ju en sån himla stor grej och jag som är van vid att styra och ha kontroll över det mesta blir lite nervös och orolig. Även om man inte har svaren eller vet vad som kommer hända så är det iaf bra att vara medveten om riskerna. Just nu är magkänslan väldigt ledsen. Grät när jag åkte hem från stallet igår. Tog det väldigt hårt att han sparkat en "kompis" så illa... Oroar mig för vad det kan ställa till med i framtiden.

Men ännu har jag inte bestämt mig. Skall ta en 2h tur och se hur det känns då. Känner jag något tvivel så blir det ett nej. Känner jag mig upprymd och lycklig så blir det ett ja. Just nu är jag bara lite nere och längtar tills 2h turen!

Att ha häst är att inte alltid ha hundra procent koll på situationen, bara att vänja sig:) Men det är ju därför det är så bra att du kan ha honom på ridskola, ansvaret för hans välmående är visserligen ditt, men du kommer att ha kunniga människor som hjälper dig!

ranghög är min tjej också, men hon har inte skadat nån annan häst. Jag kan ju tycka att det ser otäckt ut ibland om hon ryker ihop med nordsvenskvalacken. De är de två som vill bestämma. Men det ser värre ut än det är. Jag är ju en extrem hönsmamma till min tjej men hon klarar sig och ingen annan har blivit skadad. De markerar bara.

Oroa dig inte. Det blir nog bra. :)

Vad tycker ni om följande schema för en 7-åring? Är det för tufft/tråkigt? Jag misstänker att han behöver vila mer? Målet är att variera markarbete, ridlektioner & skogsturer så att det inte blir långtråkigt för någon av oss.

Måndag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Tisdag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Onsdag - Jag - lektion ridskolan
Torsdag - vila
Fredag - Jag - skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut (eller vila?)
Lördag - Jag - Skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut
Söndag - Jag - Skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut

Tycker det är ett tufft schema för en sjuåring. Jag rider mina varannan dag. Visst finns det hästar som vill gå mycket och varje dag. Finns det någon vintervila inräknat?

Tycker också att det är tufft. Har läst igenom en del trådar nu om ridskolehästar som går över till privatägda och förändras (till det positivar - lite mer vilja än de hade innan). Misstänker att den chansen finns hos "min" pålle också. Just nu är han väldigt lugn och fin men ändå inte slö. Tror att om han "privatrids" (mha instruktör) att han kommer "öka" sin vilja. Frågan är bara om jag som nybörjare vill det så här i början..... ;) Hmmm...

Dem hästarna jag har ridit på, då jag började rida konstant, då var jag måttligt mycket nybörjare, då red jag hästen med ALLRA högst rang, över både ston och valacker, sedan red jag ett sto som var högst i rang hos stona. Helt underbara trevliga hästar :D! Så rangordning tror jag kvittar :p

Vill egentligen inte något med detta inlägg... Behöver bara skrika av mig lite och berätta att jag lider av en sån ångest! Jag KAN verkligen inte bestämma mig!!!

Jag har ångest över att världsekonomin ser ut som den gör = ska man verkligen lägga så mycket pengar på en häst just nu?? Bättre att spara de pengarna istället?

Sen har jag en massa annan blandad oro kring om hur livet "med häst" kommer se ut. Vart rider jag på kvällarna när det är mörkt och paddocken är upptagen... osv. Men så tänker jag på hur bra människor det finns i stallet och vill också bli en av dem... Men så kommer alltid ett "men". I helgen hade jag bestämt mig för att säga att jag inte köper honom. Men så blev det en liten ridtur och så var man fast igen. Jag trivs väldigt bra med hästen, har börjat hitta lite av de rätta knapparna för att han skall göra som jag vill. Jag kan inte tänka mig att rida någon annan... Argh! I vanliga fall brukar magen säga antingen ja eller nej. Nu är även magen lite osäker eller iaf otydlig i sitt beslut. Jag kan inte riktigt få fram ett ja eller ett nej.

Jag har en hel drös med frågor som jag behöver svar på innan jag kan ta ett beslut. Beroende på svaren så tror jag att jag kan bestämma mig...

*kl*

För egen del skulle jag klockrent välja alternativ 2.

En äldre som kan lära mig massa o när jag blir varm i kläderna köpa mig en yngre förmåga.

Hej!

Att INTE köpa är ett lika stort beslut. Det må låta som en klyscha - men man ångrar mer det man inte har gjort i livet. Du verkar väldigt seriös, och kommer därför säkert att med hjälp av erfaret folk lyckas med din häst.

Vad är det värsta som kan hända om du köper hästen? Troligen att du tvingas sälja igen. Men då har du åtminstone försökt.

Kram och lycka till!

Hej!

Att INTE köpa är ett lika stort beslut. Det må låta som en klyscha - men man ångrar mer det man inte har gjort i livet. Du verkar väldigt seriös, och kommer därför säkert att med hjälp av erfaret folk lyckas med din häst.

Vad är det värsta som kan hända om du köper hästen? Troligen att du tvingas sälja igen. Men då har du åtminstone försökt.

Kram och lycka till!

Tack för ditt fina inlägg!! :) Du har helt rätt, det absolut värsta är ju att man tvingas sälja honom om det inte funkar med tid eller blir på tok för dyrt än vad man trott osv. Även om man kanske går någon peng. Men vad gör det, man slipper iaf ångra sig att man INTE köpte honom när man hade chansen. På pappret så ser framtiden ljus ut = Att jag nu skaffar mig kunskap och erfarenhet att när dottern är lite äldre (hon är 3 nu) så kanske hon vill börja rida och då är ju vår pålle säkert den bästa... :) Och så kommer han vara i bra ålder. Har fått lite svar på några av mina frågor så just nu lutar det åt ett ja! :D Har tom sagt till maken att jag nästan bestämt mig... :D:bump::banana:

*kl*

För egen del skulle jag klockrent välja alternativ 2.

En äldre som kan lära mig massa o när jag blir varm i kläderna köpa mig en yngre förmåga.

Tack för ditt svar! "problemet" nu är att jag kärat ned mig i en 7-åring... Så egentligen är det han eller ingen. Hade egentligen inte tänkt att köpa häst men så kom han in i mitt liv. :love:

Är man helt nybörjare på hästarså helt klart en äldre läromästare..
Jag köpte mig ett 17 årigt sto som hade tävlat hela sitt liv och var väldigt välutbildad och snäll.

Jag fick nästan 10 år med henne och hon lärde mig allt jag kan idag och bättre läromästare kunde jag aldirg ha köpt mig!
Billig var hon dessutom 12000:-(sv hbl).

Nästa häst vart helt ny ras som jag var nybörjare på och tanken att köpa enläromästare här var ju så klart första tanken som kom upp.
Men de slutade med att hem kom ett dräktigt sto på 3½ år som inte var ens hanterad.:rofl:

Inge jag ångrar idag för bättre häst/läromästare kan jag inte ha köpt..
Visst de kostade å skicka iväg henne på tillridning och töltsättning men tack vare de är hon en läromästare idag som kan lära mig att tölta för hon gör inge rätt om man inte gör rätt själv:)

Det är ju sån häst jag vill ha=)

Nej Niela, din häst har en lång väg kvar för att komma och kallas lärmomästare. En femåring kan aldrig kallas för läromästare, hur snäll den än är. Snäll är inte rätt ord för en läromästare, det är även korna också. Det ska finnas en ärlighet i en läromästare, helst ca 220 %. Den ska aldrig ta sig för något utan tillåtelse, den ska utföra övningen korrekt om ryttaren ger rätt hjälper då lär hästen ryttaren något.

En unghäst, vilket man definitivt får anse en 5- åring som har ännu en lång väg kvar till att bli läromästare. När hästen har mer erfarenhet än ryttaren, då är den en fullfjädrad läromästare.

Äsch. Jag är nervös för jag har köpt hus o räntan har gått upp dubbelt :crazy: Är ensam-mamma med kass ekonomi, halvtidssjukskriven med tim-vik på två jobb nu och två hästar med den tredje på gång, så ta de lugnt, du :D

Jag kan nog avgöra om min häst är en läromästare eller inte.. du som inte träffat henne kan däremot inte de:grin:

Finns olika läromästare.. en häst som är utbildad LC kan vara läromästare lika mkt som en häst som är utbildad kür dressyr.

Allt beror på vad man som ryttare vill lära sig och en häst som är högt utbildad kan vara högst olämplig att slänga upp nybörjare på..

Prio 1 är ju att hästen har rätt psyke, den skall vara lugn , lugn och åter lugn kunna ta att en ryttare hoppar skuttar rycker lite tappar balansen osv.
För det gör alla nybörjare i början.

Då funkar det inte med en superkänslig häst som bockar skenar och blir piss off så fort ryttaren tappar balansen.

Man ska kunna sätta upp en rädd ryttare och veta att denna häst inte hoppar och far för att 1 eller 2 löv blåste åt fel håll.

Att sedan när ryttaren klarar av skritten kunna lära ryttaren trav och galopp sedan skänkelvikning och bak och framdelsvändningar..
Detta är grunden för att en häst skall kallas för läromästare..

Sedan kanske man som ryttare vill utbilda sig högre och då får man byta häst och övergå till en som är mer utbildad och nu kan man nog även klara av lite hoppigare hetare hästar.

Läromästare/nybörjarhäst
Läromästare krävande häst

2 HELT olika typer av läromästare

Min är den först!!

Så nu har vi rett ut detta=)

Hej! Jag lysnade inte på de omkring mig, som tyckte jag skulle ta häst på foder eller vara medryttare, innan jag köpte häst. Jag köpte min islandshäst efter mest ridit i skogen i två år. Ett sto 14 år snäll och trygg. Det visade sig att hon som alla andra hästar, behövde en ledare för att vara snäll och trygg. Detta viktiga tänkte jag inte på när jag köpte henne. Hon testade mig och jag var ibland rädd för henne, ridningen blev lidande och jag ångrade mig många gånger. Men efter som jag gärna ville ha en egen häst, läste jag allt jag kunde hitta om hur hästar tänker och funkar, hur de ska hanteras. I dag är det jag som är ledare och hon är helt underbar, följer mig som en hund och lysnar och följer min minsta vink. Detta tog flera månader.

En läromästare är oavsett vad du tycker, en häst som har större erfarenhet än ryttaren. En outbildad femåring kan knappast kallas för läromästare, den måste lära sig något mer än bara att gå rakt fram eller runt i en paddock först innan den når en bit på vägen av att kallas läromästare.
Sorry, men så är det.

Med ditt resonemang skulle vilken häst som helst kunna kallas läromästare, alla hästar kan i princip bli en ny erfarenhet även om man själv har en gedigen sådan. Men så länge hästen inte lär ryttaren mer än vise versa, så är den ingen läromästare.

Hej! Jag lysnade inte på de omkring mig, som tyckte jag skulle ta häst på foder eller vara medryttare, innan jag köpte häst. Jag köpte min islandshäst efter mest ridit i skogen i två år. Ett sto 14 år snäll och trygg. Det visade sig att hon som alla andra hästar, behövde en ledare för att vara snäll och trygg. Detta viktiga tänkte jag inte på när jag köpte henne. Hon testade mig och jag var ibland rädd för henne, ridningen blev lidande och jag ångrade mig många gånger. Men efter som jag gärna ville ha en egen häst, läste jag allt jag kunde hitta om hur hästar tänker och funkar, hur de ska hanteras. I dag är det jag som är ledare och hon är helt underbar, följer mig som en hund och lysnar och följer min minsta vink. Detta tog flera månader.

Jag har säkrat upp detta så mycket jag kan. Köper en häst som står på ridskola. Kommer efter köpet användas på ridskolan och jag kommer ha honom på ridlektionerna (1 gång i veckan) och på privatlektionerna (ca 2-4 ggr månad beroende på pengar). Kommer börja från grunden med markarbeten för att sätta ledarskapet samt för att vi skall lära känna varandra. Har börjat läsa lite om NH och tycker att det verkar vara superintressant. :D

En läromästare är oavsett vad du tycker, en häst som har större erfarenhet än ryttaren. En outbildad femåring kan knappast kallas för läromästare, den måste lära sig något mer än bara att gå rakt fram eller runt i en paddock först innan den når en bit på vägen av att kallas läromästare.
Sorry, men så är det.

Med ditt resonemang skulle vilken häst som helst kunna kallas läromästare, alla hästar kan i princip bli en ny erfarenhet även om man själv har en gedigen sådan. Men så länge hästen inte lär ryttaren mer än vise versa, så är den ingen läromästare.

Håller med Boj, en läromästare kan lära sin ryttare oavsett nivå och blir heller inte "förstörd" utav att ryttaren gör fel som en yngre häst (icke läromästare) faktiskt kan bli. Anser absolut inte att en så ung häst som 5 är en läromästare oavsett lynne.

Och det är väl utmärkande för en läromästare, oavsett ryttarens kunskaper bibehålls gångarterna i vått och torrt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Ajda
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?