Nybörjare i tävlingssammanhang frågar om råd =)

M

MammaHelena

Det börjar att dra ihop sig för en debutstart för min 12-åriga dotter och ponnyn. Vi har inte anmält oss ännu men vi har ett datum i bakhuvudet och "mitt lilla" ekipage har smått börjat att träna delar ur programmet (LC:1).

Tränaren ger oss tipset att vi vid tävlingsplatsen skall se oss efter de mer erfarna i tävlingssammanhang, för att på så vis få idéer och tips om vad vi borde ha tagit med oss osv.

Kruxet är att jag inte vill stå vid tävlingsplatsen och svära ve och förbannelse över vad vi har glömt och vad vi borde ha tagit med oss (även fast det är ett riktigt bra sätt att lära sig saker på *ha ha*)

Så nu önskar jag tips om vad ni tar med er till en tävlingsplats - alla svar mottages mycket tacksamt.

Sv: Nybörjare i tävlingssammanhang frågar om råd =)

Skrattar lite åt mig själv nu.... :rofl: det finns tydligen massor med trådar i ämnet :cool: ha ha ...... jag läser igenom dem och snor idéer, tips och annat. Den som vill får gärna slänga in ett ord här i alla fall.

tack tack

*Sadel med tillhörande utrustning. *Träns. *Benskydd/lindor. *Pälsglans, borstar, gummiband osv. *Nummerlapp. *Mina tävlingskläder (kavaj, skjorta, plastrong med nål, hårnät, ridbyxor såklart). *Regnkläder om det är sådant väder annars kanske en extra skjorta om det är varmt. *Vattenhink samt en dunk med vatten. *Hö ev. kraftfoder. *Sopborste, grep. *Pengar kan vara bra. *Hästpass med vacc.kort. *Licenser och grönt kort
Finns säkert många som tar med stallapotek osv men det har jag sällan gjort.
Hmm kanske har glömt ngt nu får återkomma isf.

Insektsmedel^^ Kankse lite onödigt, men en varm sommardag kan det vara skönt att slippa en del insekter och bara koncentrera sig på tävlingen!

Insektsmedel...... :bow: hade jag aldrig tänkt på.... det ska garanterat med, ingen i familjen är direkta fans av insekter. Ha ha.

Gummiband - ja, just det....knopparna kan ju faktiskt "blomma ut" oönskat - hade jag heller aldrig tänkt på. Ha ha...

Det är uppenbarligen så att vi måste inhandla en del, tror inte att de andra i stallet blir inmponerade av oss när grep, spade och sopborste har försvunnit när de kommer dit för att mocka åt sin häst.
En dunk för vatten måste vi också handla. Vi måste handla mycket - för kavaj, nummerlapp etc har vi inte än heller....Men jag har i alla fall Grönt Kort och licensen inväntas hem i dagarna. Pass, vaccinationsintyg och slutmätning har vi också. PHU!

Vad gör ni med bajset? ... Dum fråga kanske men om er häst bajsar någonstans så är det väl en självklarhet att ni plockar upp det men vad gör ni av det? Springer ni runt med en spade full i bajs och letar efter en gödselstack eller har ni typ en svart sopsäck med er och lägger det där? Ha ha.... Ja, ni hör på frågan....VI ÄR NYBÖRJARE :o på det här... Ha ha

jag har aldrig med mig mockar utrustning. om jag måste städa efter mig så slänger jag in skiten i trailern och mockar ut det hemma sen.

annars är det ofta en kärra med tillbehör vid parkeringen.

mitt råd är att inte ta med mer grejer än nödvändigt.
medtagande av massa onödigt skit förlänger bara i och ur-packning och risken att man tappar bort saker.

ridutrustning till ponny och ryttare.
benskydd till framridning / prisutdelning
extra grimma och täcke
vattendunk och hink

1 borste
gummisnoddar
någon typ av "kiwi" eller putsduk

mat och dricka till ryttare och skötare

I början räcker det oftast att att ta med det allra nödvändigaste:D Sadel o träns med tillbehör kanske ett täcke o lite mat till ponnyn om det blir en lång dag. Sedan ryttarens kläder o utrustning. Alla papper som grönt kort, licens samt vaccinations intyg. Sedan lär man sig efter hand vad man vill ha med sig utöver det. Kanske ser man något smart som någon annan gör osv.:)

Men som sagt det viktigaste är att man får med sig det nödvändigaste! Är ju lite svårt att tex låna licens av någon annan på tävlingen;)

Lycka till med tävlandet!!

*Sadel med tillhörande utrustning. *Träns. *Benskydd/lindor. *Pälsglans, borstar, gummiband osv. *Nummerlapp. *Mina tävlingskläder (kavaj, skjorta, plastrong med nål, hårnät, ridbyxor såklart). *Regnkläder om det är sådant väder annars kanske en extra skjorta om det är varmt. *Vattenhink samt en dunk med vatten. *Hö ev. kraftfoder. *Sopborste, grep. *Pengar kan vara bra. *Hästpass med vacc.kort. *Licenser och grönt kort

Metsa man behöver finns här, tycker jag! :D

Också bra med: *fika till tävlingsplatsen! Lagom kul att stå och trampa en hel dag om klubben bara säljer sega råttor... :p
*Våtservetter till händer och smutsiga ansikten känns toppen att ha med!
*Enkla fällstolar/pallar är guld värt! Sitta ute med hästen, slå sig ner nära banan, fälla upp om det är trångt på läktaren...
*Miniräknare, om du inte har det på mobilen. Särskilt på mindre tävlingar är det bra att kontrollräkna poängen direkt när du får protokollet!

Jag brukar tänka igenom, "se bild på" min egen utrustning, hästens utrustning och mina papper. Det andra klarar man sig alltid utan!

Lycka till och hoppas det blir en lyckad dag!

Förutom det mest självklara så;

Något att dricka till ryttaren. Personligen dricker jag gärna juice eller saft på framridningen (om det är varmt), det ger självklart vätska, men jag inbillar mig att jag får en liten energikick också.

Gott att äta. Sådant man verkligen tycker om, för skulle man bli riktigt nervös är det ju inte lätt att äta. Enkelt, lättsmält och gott. Jag äter alltid i bilen, har inte ro att äta innan jag, då äter jag något riktigt näringsrikt så jag håller mig, sedan fyller jag bara på under dagen.

Lycka till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar