Nybörjare, hur börjar man?

S

Silverpilen

När jag var i tio-årsåldern red jag ett tag på ridskola, det är ju sisådär en 25 år sedan och jag slutade när vi skulle börja gallopera och jag blev rädd. Nu funderar jag på att börja om igen med hästar och ridning, men denna gången skulle jag vilja lära mig att förstå hästar samt allt runt omkring från grunden. Hur ska jag göra? Hur går det till när man börjar som vuxennybörjare på en ridskola? Förväntas man kunna sadla hästen redan när man kommer dit? Finns det möjligheter att ta privatlektioner redan från grunden?

Sv: Nybörjare, hur börjar man?

När jag var i tio-årsåldern red jag ett tag på ridskola, det är ju sisådär en 25 år sedan och jag slutade när vi skulle börja gallopera och jag blev rädd. Nu funderar jag på att börja om igen med hästar och ridning, men denna gången skulle jag vilja lära mig att förstå hästar samt allt runt omkring från grunden. Hur ska jag göra? Hur går det till när man börjar som vuxennybörjare på en ridskola? Förväntas man kunna sadla hästen redan när man kommer dit? Finns det möjligheter att ta privatlektioner redan från grunden?

Jag har ridit förr...ville börja om för några år sen. Jag rider inte nu.

Jag var med i en vuxen nybörjar grupp, och personernas bakgrund var blandad. Några hade inte ridit mer än liknande "Skansen-rida-runt" och sen fanns de som ev ridit lite privat och ev kände till lite av grunderna...det fanns de som mig som hade ridit förr.

Där jag red så gick de igenom utrustning, hästvett, häst exteriör, sits osv. Jag upplevde det som bra för nybörjare.

Rekommenderar dig att åka ut till några ridskolor i din närhet och titta på några lektioner för vuxna nybörjare. Du får en uppfattning om hur ridlärarna, hästarna, "stämningen" och rutinerna är i de olika stallen så du kan välja ett ställe där du tror du kommer trivas och bli bra bemött.

Du förväntas inte kunna något särskilt när du kommer dit. Teorin börjar från början och ridningen likaså - du får de instruktioner just du behöver av ridläraren, så att de "rena nybörjarna" och "återfallsryttarna" alla får ut något av lektionerna.

Visst kan du också ta privatlektioner från start om du hellre vill det - men då kanske det inte ingår någon teori. Men är du intresserad av hästar inhämtar du säkert de teoretiska kunskaperna på annat sätt - tex via böcker/tidningar. Kan vara klokt att börja prenumerera på någon hästtidning så du blir lite uppdaterad om vad som händer och sker i hästsverige!

Lycka till!

Tack för alla hjälpsamma svar.

Jag har ridit förr...ville börja om för några år sen. Jag rider inte nu.

Jag var med i en vuxen nybörjar grupp, och personernas bakgrund var blandad. Några hade inte ridit mer än liknande "Skansen-rida-runt" och sen fanns de som ev ridit lite privat och ev kände till lite av grunderna...det fanns de som mig som hade ridit förr.

Där jag red så gick de igenom utrustning, hästvett, häst exteriör, sits osv. Jag upplevde det som bra för nybörjare.

Vad bra, men då skulle ju kanske en vuxen-nybörjargrupp vara något för mig.

Rekommenderar dig att åka ut till några ridskolor i din närhet och titta på några lektioner för vuxna nybörjare. Du får en uppfattning om hur ridlärarna, hästarna, "stämningen" och rutinerna är i de olika stallen så du kan välja ett ställe där du tror du kommer trivas och bli bra bemött.

Bra tips! Men kan man bara åka till en ridskola och titta på?

Du förväntas inte kunna något särskilt när du kommer dit. Teorin börjar från början och ridningen likaså - du får de instruktioner just du behöver av ridläraren, så att de "rena nybörjarna" och "återfallsryttarna" alla får ut något av lektionerna.

Då antar jag att första lektionen borde börja i stallet hos hästarna? Som jag minns det från när jag var liten så var hästarna redan sadlade och på plats när lektionen skulle börja.

Visst kan du också ta privatlektioner från start om du hellre vill det - men då kanske det inte ingår någon teori. Men är du intresserad av hästar inhämtar du säkert de teoretiska kunskaperna på annat sätt - tex via böcker/tidningar. Kan vara klokt att börja prenumerera på någon hästtidning så du blir lite uppdaterad om vad som händer och sker i hästsverige!

Lycka till!

Jag har beställt några nybörjarböcker, bland annat "Börja med hästar". Kanske borde jag kolla in några tidningar också.

Vilken utrustning ska man ha när man börjar? Är man jättetöntig om man skaffar ridbyxor, hjälm och skyddsväst redan innan första lektionen? Jag vill gärna ha egna sådana.

Tack för alla hjälpsamma svar.

Vad bra, men då skulle ju kanske en vuxen-nybörjargrupp vara något för mig.

Då antar jag att första lektionen borde börja i stallet hos hästarna? Som jag minns det från när jag var liten så var hästarna redan sadlade och på plats när lektionen skulle börja.

Jag har beställt några nybörjarböcker, bland annat "Börja med hästar". Kanske borde jag kolla in några tidningar också.

Vilken utrustning ska man ha när man börjar? Är man jättetöntig om man skaffar ridbyxor, hjälm och skyddsväst redan innan första lektionen? Jag vill gärna ha egna sådana.

Ang åka runt och kolla...visst kan du det! Jag har åkt och kikat på både tävlingar och lektioner på en del stall själv.

Utrustning...Man är inte töntig alls. Det ridskolor rekommenderar är skor med klack och oömma byxor, ev egen hjälm...men, det är olika hur "folk" ser ut. Vill du ha den utrustningen du skrev...ha det!

Hur de lägger upp lektionerna är olika mellan ridskolorna. Du får kolla där du tänker börja sen.

Hoppas du hittar ett ställe där du trivs!

Ang åka runt och kolla...visst kan du det! Jag har åkt och kikat på både tävlingar och lektioner på en del stall själv.

Utrustning...Man är inte töntig alls. Det ridskolor rekommenderar är skor med klack och oömma byxor, ev egen hjälm...men, det är olika hur "folk" ser ut. Vill du ha den utrustningen du skrev...ha det!

Hur de lägger upp lektionerna är olika mellan ridskolorna. Du får kolla där du tänker börja sen.

Hoppas du hittar ett ställe där du trivs!

Tack! Jag hittar inte så många ridskolor här i nordväst Skåne, men jag kan ju iallafall titta på dem jag hittar.

Vettiga skor behöver jag nog också, jag antar att pumps inte är så lämpligt. ;)

Eftersom de flesta riskolor har "sommarlov" just nu kanske du får chansa på någon som verkar vettig av t.ex. hemsidan att döma. Oftast får man rida ett par lektioner innan man måste betala terminsavgift.

En bok jag tycker väldigt mycket om är "Rid i harmoni med hästen" av Perrry Wood. "Lilla ridhandboken" av Ulla Ståhlberg är också mycket vettig.

Jag skulle egentligen ha börjat i en ren nybörjargrupp men det gjorde jag inte. Den var en liten aning mer avancerad. Så jag vet inte hur det var med teori och sådant. I min grupp var det ingen teori. Däremot fanns det gott om folk som kunde hjälpa till med sadling och tränsning i början.

Jag tycker inte det är ett dugg töntigt att skaffa utrustning i förväg. Det gjorde jag. *ler*

Du kan absolut bara åka ut och titta på måfå. En del ridskolor lägger ut sina scheman på nätet så du kan välja ut en lämplig lektion - tex vuxna nybörjare. Men som någon påpekade - säsongen har väl inte riktigt börjat än. Tänkte inte på det...

Om du får teori före eller efter lektionen beror på. Har det nyss varit en lektion innan och samma hästar ska gå nästa lektion så är nog hästarna sadlade och klara och ute på banan. Är det istället första lektionen för dagen så är det mer troligt att de står inne. Antingen får ni själva sadla och tränsa (självklart får du hjälp om du behöver det) eller också vill ridskolan göra det själva till att börja med.

Det är inte töntigt att ha sina egna ridbrallor, hjälm och väst och lämpliga skor. Däremot kanske du drar på dig lite uppmärksamhet om du kommer i vita helskodda ridbyxor, tävlingskavaj och hög hatt!:D

Du hittar säkert någon bra bok du tycker verkar lämplig - det beror ju lite på vad du redan kan och vad du känner att du behöver påminna dig om. Men det där märker du eftersom tiden går.

Tidning är förstås inte nödvändigt. Anledningen till att jag föreslog en tidning, tex hästfocus, är att där kan du få lite blandade smakprov av vilka ridstilar mm som finns att välja på numer (för den händelse att du tröttnar på ridskolan och hellre vill rida privat). De brukar också ha artiklar om hästhantering och hästens sinnen och beteende mm. Lite smått och gott av allt möjligt....

Kolla vad som finns på närmaste bibliotek (brukar finnas både böcker och tidningar att låna) så slipper du köpa böcker som du kanske inte gillar.

Lycka till på hästryggen!

Perry Wood's bok som Ranger rekommenderar är jättebra!
Likaså "Ett med hästen" och "Centrerad ridning" av Sally Swift.

Eftersom de flesta riskolor har "sommarlov" just nu kanske du får chansa på någon som verkar vettig av t.ex. hemsidan att döma. Oftast får man rida ett par lektioner innan man måste betala terminsavgift.

En bok jag tycker väldigt mycket om är "Rid i harmoni med hästen" av Perrry Wood. "Lilla ridhandboken" av Ulla Ståhlberg är också mycket vettig.

Jag skulle egentligen ha börjat i en ren nybörjargrupp men det gjorde jag inte. Den var en liten aning mer avancerad. Så jag vet inte hur det var med teori och sådant. I min grupp var det ingen teori. Däremot fanns det gott om folk som kunde hjälpa till med sadling och tränsning i början.

Jag tycker inte det är ett dugg töntigt att skaffa utrustning i förväg. Det gjorde jag. *ler*

Tack för boktipsen :)

Igår åkte jag till Hööks och shoppade lite. Det blev en CRW Hi-Lite Pro Plus Ventilationshjälm och ett Jodhpursridbyxor(eftersom de passade och var såååå sköna). Varför är det förresten olika modeller på byxorna till islandshäst- och vanlig ridning? Raka ben passar mej bättre just nu eftersom jag är något rund för tillfället, så det fick bli sådana istället för den riktigt slimmade varianten.

Jag hittade ett par gamla Ecco skor av Jodhpur-modell här hemma, så de får duga i början. Säkerhetsväst får vänta till jag åtminstone har ridit någon gång. :angel:

Du kan absolut bara åka ut och titta på måfå. En del ridskolor lägger ut sina scheman på nätet så du kan välja ut en lämplig lektion - tex vuxna nybörjare. Men som någon påpekade - säsongen har väl inte riktigt börjat än. Tänkte inte på det...

Om du får teori före eller efter lektionen beror på. Har det nyss varit en lektion innan och samma hästar ska gå nästa lektion så är nog hästarna sadlade och klara och ute på banan. Är det istället första lektionen för dagen så är det mer troligt att de står inne. Antingen får ni själva sadla och tränsa (självklart får du hjälp om du behöver det) eller också vill ridskolan göra det själva till att börja med.

Jakten på ridskolan fortsätter :)
Jag antar att jag timade detta perfekt till att inte få börja rida förrän nästa termin eftersom alla klasser redan är klara nu.

Det är inte töntigt att ha sina egna ridbrallor, hjälm och väst och lämpliga skor. Däremot kanske du drar på dig lite uppmärksamhet om du kommer i vita helskodda ridbyxor, tävlingskavaj och hög hatt!:D

:rofl: Det kan ju vara bra att undvika.

Du hittar säkert någon bra bok du tycker verkar lämplig - det beror ju lite på vad du redan kan och vad du känner att du behöver påminna dig om. Men det där märker du eftersom tiden går.

Tidning är förstås inte nödvändigt. Anledningen till att jag föreslog en tidning, tex hästfocus, är att där kan du få lite blandade smakprov av vilka ridstilar mm som finns att välja på numer (för den händelse att du tröttnar på ridskolan och hellre vill rida privat). De brukar också ha artiklar om hästhantering och hästens sinnen och beteende mm. Lite smått och gott av allt möjligt....

Kolla vad som finns på närmaste bibliotek (brukar finnas både böcker och tidningar att låna) så slipper du köpa böcker som du kanske inte gillar.

Lycka till på hästryggen!

Perry Wood's bok som Ranger rekommenderar är jättebra!
Likaså "Ett med hästen" och "Centrerad ridning" av Sally Swift.

Jag köpte en DVD igår som heter "Börja rida". Den vänder sig visserligen huvudsakligen till barn :grin:, men jag fick ut massor ur den. Den visade hur man sköter hästen, sadlar och tränsar samt ska sitta i sadeln i olika gångarter osv. Nu känner jag mig lite bättre förberedd för min första lektion. Jag ska fortsätta att hålla ögonen öppna för de böcker ni har tipsat om. Tack!!

Nu har jag provridit ett par gånger, tre gånger på islandshästar och sedan en liten skritt på en ponny. En av islandshästarna är en 19:årig vallack och fd turridningshäst, han har en ängels tålamod och lugn men är samtidigt full av energi och jag kommer att få rida honom fler gånger. Jag har mockat, sadlat, tränsat, ryktat och kratsat hovar :banana:.

Dessutom har jag kontaktat några ridskolor för att hitta någon med vuxennybörjarutbildning utanför arbetstid. Jag har hittat en som dessutom håller utbildningen på islandshästar (som jag tror är min grej) men kan inte börja där förrän de har hittat två nybörjare till (ridskolan vill ha minst tre elever på kursen). Så just nu väntar jag bara på att fler nybörjare ska dyka upp. :grin:

jag rider i en vuxen nybörjar grupp... det är lite blandat med kunskapen. men vi har aalltid en tjej som är med i stallet före och efter lektion så vi har någon att fråga om det är något.

att börja rida igen när man är äldre är det bästa jag gjort. verkligen!:banana:

Så roligt för dig! :)

Har själv en underbar isis hemma, synd vi nog inte bor i samma del av skåne, har ju en sambo som skulle kunna lära sig rida. :)

för mig är det verkligen ett andhål att få pyssla med någon utan en massa krav, bara ha roligt hon och jag. Ingen jobbstress, ingen 'privatlivsstress' (den försöker jag stänga av i stallet)

Tack :)

Eventuellt kommer jag att få en arbetskamrats kompis med mig, jag håller på att mailbomba henne med islandshästbilder. ;) Om det lyckas behövs det bara en till. Jag hoppas också att det är en bra ridskola jag har hittat, jag har inte lyckats få höra något omdöme om dem. Om ni vet någon som vill gå vuxennybörjarutbildning på en islandsridhästskola, kontakta mig via PM. Eller om ni har hört något bra eller dåligt om en sådan i Ängelholmstrakten är jag också intresserad av att höra det.

På lördag ska jag få rida islandshäst igen, det blir en ny tur på 19-årige vallacken. :love:

Hmmmm...det där med ridning får nog vänta ett tag. Det gick inte så bra på ridningen den där lördagen. Jag trygge gamle herren bestämde sig för att skena och jag hoppade av och bröt av benet REJÄLT! Nu är benet opererat samt ihopspikat igen och jag får inte använda foten på 7-9 veckor.

Ridskola får vänta till nästa termin...:crazy:

Nej, det var trakigt!:(

Men jag skulle definitivt satsa pa ridskola, sa kan du aterbekanta dig med ridningen under lite tryggare och säkrare former.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Emro
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 894
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 563
Senast: Roxy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka