Nybörjare...hjälp!

MiiaLi

Trådstartare
Hej!
Det är så att jag har en inlämningsuppgift i skolan där jag ska låtsas att jag jobbar på en zoobutik och ta emot en kund som ska köpa sig sitt första akvarium. Jag ska hjälpa denna "kund" med all utrustning hon behöver.

Denna uppgift är väldigt svår för mig eftersom jag själv är helt nybörjare på ämnet.:confused: Så jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig... Vad ska man ha för akvarium, filter, pump osv. Vilka fiskar är bra nybörjarfiskar och vilka fiskar passar ihop med andra.

Tacksam för svar :)

Sv: Nybörjare...hjälp!

zoopet.com
Där har du en jättebra sida som enbart är inriktad på akvarium och det finns mycket duktiga personer där. :)

Frågan är svår och svara på, det finns ju massa olika akvarietyper och välja mellan.

Aa, jag förstår att den är svår :D

Då kikar jag in där! Tack så mycket!

Men om det kliver in en kund i butik och vill ha ett akvarium så är det ju inte du som butiksarbetare som väljer akvarium, fisk och växter. Kan du inte be en vän att "agera" kund och så kan du ställa frågor för att ta reda på vad "kunden" vill ha, dvs hur stor akvarium, vilket sorts fisk och sedan bygga på utefter det?

Men om det kliver in en kund i butik och vill ha ett akvarium så är det ju inte du som butiksarbetare som väljer akvarium, fisk och växter. Kan du inte be en vän att "agera" kund och så kan du ställa frågor för att ta reda på vad "kunden" vill ha, dvs hur stor akvarium, vilket sorts fisk och sedan bygga på utefter det?

Smart sätt och komma in i en uppgift. :)

Tänk på vart fiskarna kommer ifrån och försök passa ihop fiskar från samma miljö (världsdel, flod, sjö). T ex om kunden vill ha en viss sorts malawiciklid är det lämpligt att sätta ihop den arten med andra malawiciklider eftersom de kräver samma akvariemiljö och inredning. Om kunden inte har nåt speciellt önskemål på fiskarter får man gå andra vägen: vill kunden ha mycket växter? Stor möjlighet att ändra inredningen? Mörkt/ljust?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 643
Senast: MJLee
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har lämnat ut min häst på foder. i vårat kontrakt står det att jag som ägare ska stå för "ev. veterinärs kostnader" och det är...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
16 990
Senast: CeciliaT
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 302
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar