NybÖrjare FrÅgar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare helenat73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 325
H

helenat73

Fick hem en mager rackare med dålig bakgrundsbild i lördags. Ett tokigt hästköp som vi nu försöker att få ordning på. Har aldrig ägt en häst förut och jag märker redan nu skillnaden mot att ta hand om häst och att rida i ridskola. Nu måste jag tänka själv - allt är inte serverat.
Hästen är omusklad, bukig och mager. Vi skrittar henne i skogen cirka 40-60 minuter nästan varje dag. Veterinärerna säger att det ska ta 6-12 månader att få henne i form. Hon får fri tillgång till hö men ígår kom en "snörpa" och frågade om höet var analyserat. Bonden hade inte analyserat höet men spelar det så stor roll när hon har fri tillgång? Det luktar i alla fall helt okej.
Hon får kraftfoder 3 ggr/ dag: 2 dl Lusernpellets, 2 dl vete kli, 2 dl kornkross + 20 ml E vitamin, B-vitamin och linfröolja (enligt vet.) .
Är det en akut brådska med att få höet analyserat? Är vi helt ute och cyklar, naiva, och riskerar att plåga hästen den närmaste tiden efterson vi inte har analyserat höet? Och ni alla som minns när ni fick hem er första häst - begärde ni en analysrapport från stallägaren där hö ingår i stallhyran så fort ni hade köpt hästen? Jag är rådvill och det kändes som om jag sågs som en misshandlare av min lilla häst (D-ponny 147 cm) genom attityden jag bemöttes med.:cry: Tacksam för råd och stöd

Sv: NybÖrjare FrÅgar

Nej självklart plågar du/ni inte hästen om den får oanalyserat hö! ;)

Men att analysera är en mycket god hjälp att ta till när man ska bestämma en foderstat till hästen. Särkilt i sånna här fall då hästen är ur form och mager!
Det kan nämligen vara kritiskt låg mängd protein per kg och då kan hästen gå med proteinbrist oavsett hur mycket hö den än får. Då kommer ni "aldrig" få ordning på den! Det hjälper inte med sånna pyttemängder med lusern o kraftfoder heller (men förstår att veterinären kanske rekommenderat de små mängderna pga att man inte ska chocka hästens mage på en gång).

Man kan aldrig varken lukta eller se på ett hö om det är bra eller dåligt. Man kan få ett HUM om näringsvärdena om man vet när och var det är slaget men inte annars. Höet kan se hur fint ut som helst men ändå ha kritiskt lågt värde av framför allt protein.

Tror inte att man kan begära analysrapport av stallägaren, den får du nog fixa själv om inte stallägaren själv är intresserad. Det gör du genom att ta tussar med hö från några olika balar som du sen stoppar i ett emballage och skickar in till labbet - sedan får man analyssvar därifrån inom ett par veckor och du kan få hjälp, t ex här, att tyda svaret.
En analys på näringsvärdena (både energi, protein och mineraler) kostar ca 500kr inkl moms. Det är det värt!
Fram tills dess du fått svaret kan du köra på med fri tillgång på hö och det veterinären angett - fast hur länge ska du ge sånna små mängder kraft menade veterinären?

Den första månaden eftersom hennes mage har varit tom och näringslös under en längre tid.

Jag håller med milly. Kanske kan ni gå ihop några stycken i stallet och göra en analys? Så sparar ni några kronor.

Man ska fodra upp hästar långsamt, har de stått på för lite mat länge hänger magen inte med annars. Men ett bra grovfoder är alltid grundpelaren, och det kan man i regel fläska på med.

Så ni plågar inte hästen, absolut inte, men ni ger både hästen och er själva en lättare (och förmodligen billigare) resa om ni gör en analys.

De andra i stallet fodrar med hösilge - analyserat

Finns det någon anledning till att din ponny inte kan äta av hösilaget också?

Annars har ni två alternativ; inte analysera och inte riktigt veta vad ni ska ge hästen mer än höet (om det nu behövs något mer), eller analysera och veta vad som fattas, alternativt inte fattas.

Fråga stallägaren om hon kan hjälpa er med analys. Hjälp med tolkningen av den och uppfodringen sen kan du säkert få här.

Vill bara tillägga igen att plåga hästen gör ni ju absolut inte utan analys,en häst på fri tillgång av ett ickedammigt hö kan inte anses som plågad.

Vi står avskilda från de övriga - enbart en häst till i stallet. I det andra stallet står 20 hästar totalt och dit körs en stor hösilagebal in varje dag av bonden. Jag efterfrågade hö och därför fick jag hö. Vi har dock bara haft henne i fyra dagar totalt. Mycket nytt.

Du gör nog rätt i att inte öka kraftfodret för drastiskt. Tror inte det är någon fara att ha höet oanalyserat eftersom det är fri tillgång nu i början, men ni kanske kan gå över till det analyserade hösilaget senare allteftersom?

Jag skulle fortsätta så som du gör nu, ge mycket hö och börja försiktigt med kraftfodret. Ska du fortsätta med det oanalyserade höet skulle jag lägga till mer lucern så sakteliga så jag åtminstone kommer upp i nåt kilo, och sedan röra i lite olja om inte viktuppgången tar fart som den borde. Bätte att öka i vikt i lite jämnare lugnare tempo än att riskera köra ihop magen totalt.

Oj, mycket jobb att lägga ner alltså. Men skönt att höra att hästen är i så bra skick att den går att rida. Många sådana fall med svält går ju inte mer än att promenera det första 6-8 månaderna.

Just med svårfödda och hästar med problem i bakgrunden tycker jag det är extra viktigt med en väl avvägd foderstat så man inte får krångel med magen. Problem med magen kan innebära att hästen inte kan ta upp näring, och det kan ju ge katastrofala följder.

Vi brukar ta maskprov och göra vid tänderna det första vi gör när vi tar hem nya hästar. Detta görs vi hälsoundersökning på klinik, vi tycker det är bästa sättet att börja hästägandet. En bra statuscheck av en veterinär. Finns skäl tar vi även blodprov. Kollar att hästen är ohalt och rak i kroppen. Om inte, är det justering av massör och kiropraktor innan det uppbyggande arbetet påbörjas.

Många hästar har så mycket mask att det vanliga avmaskningschemat inte gör någon nytta, bara skada. Då är det ovärderligt att ha en maskkoll eftersom ett stort maskangrepp kan göra obotlig skada på hästens system (har själv haft en häst som aldrig blev bra i magen efter maskangrepp som ung - han var dessutom avmaskad efter traditionellt schema hela sitt liv!).

Lycka till med hästen, det är ett långsamt och dyrt jobb ni tagit på er men väl värt det när hästen är frisk och kry!

Hon har genomgått full koll under ett dygn på hästkliniken i Skara. Alla värden är bra - dock spår av blodmask - hon avmaskades enl. rek med dubbeldos Banminth dagen efter det att vi hade kommit hem. Igångsättning var det enda som veterinärerna kunde komma med för att komma till rätta med henne och då gick de verkligen igenom hästen ordentligt(hon sov där över natten). Dock ska vi kolla upp dräktighet igen - hon visade en ovanlig gulkroppsbildning i v. äggstock, det fanns hingst på gården. Det är mest för säkerhets skull. Och riden - nja...min dotter (10 år) sitter på medan jag leder dem i skogen.

Jag kan absolut rekommendera att analysera höet. Gör så att du tar kontakt med någon foderrådgivare på t ex Krafft (gå en på Kraffts hemsida). Där kan du få en speciell påse att lägga höprovet i. Skicka den till det labb som står på påsen. När du fått svar kan du maila in värdena till en rådgivare hos Krafft och du får en foderstat på mail. Vi har en arab som fick stora mängder foder, lika mycket som vårt dräktiga halvblod, men inte blev han rund och fin för det. Jag köpte ensilage, tog analys och fick en foderstat. Då visar det sig att vi kunde minska kraftfodret med hälften = det dyraste, och inom ganska kort tid hade vi en rund och fint musklad arab. Så kontentan är att vi i all välmening gav honom mycket mat men ändå inte det han behövde.

Kalas, då är det bara tiden som får avgöra hur fort det går innan hästen är i skick igen.

Det är ett intressant projekt, om än kostsamt!

Jag kan absolut rekommendera att analysera höet. Gör så att du tar kontakt med någon foderrådgivare på t ex Krafft (gå en på Kraffts hemsida). Där kan du få en speciell påse att lägga höprovet i. Skicka den till det labb som står på påsen. När du fått svar kan du maila in värdena till en rådgivare hos Krafft och du får en foderstat på mail. Vi har en arab som fick stora mängder foder, lika mycket som vårt dräktiga halvblod, men inte blev han rund och fin för det. Jag köpte ensilage, tog analys och fick en foderstat. Då visar det sig att vi kunde minska kraftfodret med hälften = det dyraste, och inom ganska kort tid hade vi en rund och fint musklad arab. Så kontentan är att vi i all välmening gav honom mycket mat men ändå inte det han behövde.

Jag skulle dock inte rekommendera Kraffts foderrådgivare. Har sett flera dåliga foderstatsförslag från dem vilka inte går ihop sig med det som man kan lära sig genom svensk litteratur om hästens näringsbehov (t ex lägger de t o m dräktiga hästar på väldigt låga kvoter?!).
Dessutom är de inte oberoende och många av dem vill gärna lägga in kraftfoder från dem, mer elelr mindre, även om det inte behövs. (det är ju faktiskt därför de erbjuder gratis rådgivning - för att kunna sälja sitt eget foder och gärna mycket)

Nä, bättre är att själv hämta ett emballage för analys på t ex Granngården (de brukar ha påsar till analysföretaget Analycen) eller att beställa emballage via nätet på det labb man vill anlita.
Sen be om hjälp hos en oberoende, utbildad agronom som verkligen kan sin sak (kostar ett par hundra men det är ju värt)
(hon kan ju rådgöra här litegrann också om analysvärdena och deras innebörd men man får ju inte fråga om enskilda foderstater)

Till TS: Här är ett par olika analysföretag:
www.analycen.se
www.hjortenslab.se

Du måste inte ha analys på höt, men det underlättar, för o veta vad hästen får i sig i näringsväg. Får den dessutom Lusern är det nog ingen större risk för proteinbrist, Lusern kan ökas i ganska snabb takt. Försök ge den åtminstone 1-2kg Lusern om dan.

Själv fick jag hem ett högdräktigt sto i april som skulle föla när som helst, hon var mer än mager, hon fick 7kg Lusern om dan från dag 1 på inrådan av HH här på buke. Lusern räknas ju som grovfoder o det gör inget om det blir ett proteinverskott från grovfoder.

Jag skulle också rekommendera en analys. Då kan ni räkna ut precis vad hon behöver för foder. Lucern är som tidigare sagt ett bra tillskott då det räknas som grovfoder. Jag skulle också vilja rekommendera Krafft Rehab http://www.krafft.nu/pro_swe/specialprodukter.asp
då jag känner många som haft goda resultat med öka hull med hjälp av detta.
Självklart plågar ni inte hästen genom att ge den fri tillgång på oanalyserat hö! Går du över till hösilaget är det dock bra att tänka på att vaccinera den för botulism. Lycka till!

När jag köpte mitt fullblod hade jag noll koll på foderstater och det var före bukes tid också. Hon var då ruskigt mager och eländig.

Hon fick hö så mycket hon orkade äta. Sen fodrade jag henne med linfrö, kli och olja första månaden. Eftersom jag hört att det skulle vara bra för magen och bra till magra hästar.
Hon gick upp i vikt men eftersom förra ägaren sagt att hon inte kunde äta havre så köpte jag krafft grund till henne. Hon klarade sig på det, men blev ju inte tjock som jag ville hon skulle bli.

Det tog mig 1,5 år innan jag fick upp henne i sådant hull jag ville ha henne i, alltså med ett litet fettlager över revbenen. Andra kallar henne fet, jag kallar henne välmående, hellre några kilos övervikt än att hon är mager.

Vad jag lärt mig är att fodra med mycket protein, men också tillsätta energi. Min häst blev inte bra i hullet förrän hon började få havre, vissta var hon het att rida då hon fick havre, men det var hon annars också.

Jag tycker du verkar ha gett henne en bra start, man får ju absolut inte pressa i dom kraftfoder när de inte varit vana vid det innan. Mycket viktigt att se till att magen håller sig i bra skick. Och räkna med att hon inte kommer gå upp i vikt över en natt, det tar tid. Förhoppningsvis slipper det ta dig 1,5 år som det tog mig, men så hade jag ingen som hjälpte mig heller.

/M

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka