Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

haha tackar:P men e det rakt framför juvret man ska känna eller e de lite mer åt sidan lixom?

Du kan känna sparkar om du håller rakt framför juvret, ca 10 cm framför, men det går också bra att känna liiiite snett framför juvret också. Tänk dig att du håller en hand precis bredvid magens mittlinje(inte mitt över mittlinjen som du gör om du håller framför juvret). Det är fortfarande helt under magen men lite förskjutet i sidled om du förstår hur jag menar? Åhhhh, det är så svårt att förklara!!

/AFF

japp fatatr:p om man e rakt framför juvret så är det lixom bukligt och dant:P haha medan om man ar det lite i sidled blir det rakt och fint:P där man ska känna?..tror du fattr vad jag menar:P

Vi (jag och ägaren) till min "lånemage" försöker nog hålla på så länge det känns bra. Vi anpassar motionen efter hur hon känns (avstod däremot hoppning och dyl. rätt tidigt i dräktigheten).
Nu har det varit dåligt underlag så det har känts naturligt att dämpa kraven. Hon går för övrigt på lösdrift så hon rör sig rätt mycket ändå.
Däremot har hon nyligen förändrats från blid och drömmande till en rätt sur "madame", någon annan som haft samma utveckling? Hon är på dag 217 idag!:bump:

Jag sätter handen så jag har fingertopparna mitt emellan navel och juver, då hamnar handflatan mitt emellan navel och ljumske ungefär, där brukar det kännas riktigt tydligt på min. hoppas du förstår hur jag menar, min något nyårssladdriga skalle kunde inte beskriva det bättre. På min känns det bättre om man trycker lite lätt, men det kanske beror på ett visst späcklager :o

hm okej tror jag fatatr, annars kanske någon kan fota när ni håller handen, kan ju vara bra för all nybörjare här att veta:D

Seriöst??? På dygn 157????? beräknad fölning midsommarhelgen?
Isådanna fall är vi på samma dygn, även molin här är på det dygnet:D shiit vad skoj:D a de e de för sto du har då?

Ja vi är på samma dygn :). Jag har ett halvblod som är dräcktig med Akribori. ÅÅÅ detta är väldigt spännande. Hon börjar och bli rund men inte så mycke om man jämför med många bilder här inne. Provar att känna sparkar varje kväll när jag kvällsfodrar men har tyvärr inte lyckats känna nått. Min tant grejar väldigt mycke när hon äter, puffar och buffar i höt så hela hon gungar svårt och känna då, men hon har inget emot att jag känner.:love:

aha:p spännade:p då e vi tre stycken som har ston på samma dygn:P haha..inga bilder på henne?

Däremot har hon nyligen förändrats från blid och drömmande till en rätt sur "madame", någon annan som haft samma utveckling? Hon är på dag 217 idag!:bump:

Min har gjort likdant! Från att jag hämtade henne på stationen på 7e dygnet har hon gått om kring som på rosa moln och vart hur lugn och
snäll som helst... tills hon passerade 100dygn :crazy:
Nu är hon en krokodil, vaktar maten och kör med de andra hästarna som bara den i hagen... Hoppas detta återgår igen :o

Idag har Kaela gått 189 dygn:bump:nya bilder kommer finnas på avelsgnägg....:love:

Tråden har försvunnit iväg tycker jag, flyttar fram den igen;)

Vad tycker ni...Kaela har ju gått 190 dygn nu,hon har vilat helt i två veckor nu och innan dess i en månad bara blivit riden ca 3 dagar i veckan.
Ska jag sätta igång henne nu i Januari?,när snön o isen smält bort??
För nu går det inte att göra något här hemma, marken är frusen i våran "låtsas paddock, och på grusvägarna är det halt.
Hagen är inte heller rolig just nu med is....:(
Jag vill gärna rida henne, och hon verkar pigg...men samtidigt behöver hon ju kanske öka i vikt??
Är det riskabelt att fortsätta nu...??

pic_show_id17548227.html

hm, jag hae nog tagit det lugnt, så hon inte går omkulle eller vrivkar benen eller så..

Som sagt så e ju ja med nybörjare på detta, men jag hade väntat..

stå och mys med henne i stallet istället:D

Ny bild på Kaela 192 dygn finns inne på bildtråden..
håller den här tråden på att dö ut??

Nog tycker jag att du ska sätta igång henne igen. De mår bra av att röra sig! Vanlig motionsridning mår de oftast bra av, man får bara vara lyhörd sedan när det blir tyngre för dem.
Vi rider ut i skogen och jag har dressyrlektioner för lånemagens ägare. Det fungerar finfint. Jag är dock noga med att inte hoppa och jag gör inga aktiviteter där det finns risk att hon går omkull p.g.a. underlaget.
Kul att du börjat känna sparkar!:bump:

*knapplån* Mitt sto är på dag 241 nu om jag inte minns fel.. Och ni som vet: Vi har ridit henne precis som vanligt, galopperat travat ja precis som vanligt trots att hon är ganska långt gången, kan det ha skadat något? Vi fick reda på att hon var dräktig för tre dagar sen :P

//Diana

nej tror jag inte: Hon säger ifrån när hon inte orkar mer:P och eftersom det levde för några dagr sedan lär det inte vara direkt skadat:P får hoppas på det bästa:D

Okej, tack, Ja hade det vart dött borde ju vet. sett det på Ultraljudet..? Nu ska hon få det ganska lugn, endast lite trav & skritt :P

//Diana

Nej, jag tror inte alls att hon tagit skada utav att bli riden. Många hålls igång för fullt större delen av dräktigheten. Det är bara att fortsätta som vanligt (ingen hoppning förstås) men att anpassa turen om hon tecknar för att det inte riktigt känns bra. Ju tjockare hon blir desto tyngre blir det antagligen att röra sig.

Ifrån när räknar ni dräktigheten, ifrån den första betäckningen eller den sista?
Jag räknar från den sista betäckningen min har idag gått 225 dygn.. Hon e riktigt rund o go!! Har tagit bilder ska försöka att lägga ut dem senare ikväll eller i helgen.. När jag sitter vid min dator hemma =)

//Carro

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka