Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja precis.. Jag har oxå gjort det, men alla gör inte så..
Har hört några som räknar från den första betäckningen.. Jag tänkte bara då hur ni gör.. haha..

//Carro

Hallå! Har tänkt betäcka mitt sto nästa år men finns det någon sida på hingstar,halvblod.Tänkt inseminera,finns det någon sida på stationer? från en nybörjare.

Du kan gå in på ASVHs hemsida. Där finns faktablad på alla hingstar med länkat till deras ev hemsidor.

Jag har ju roat mig med att mäta min flickas mage varje vecka för att se hur det växer. Det har ju stadigt gått framåt men idag hade det hänt något... Magen hade minskat med 2 cm. Kanske inte betyder något men jag blev ändå orolig. Hon ska föla 6 april så nu har hon kommit in i stora tillväxtperioden men istället för som tidigare ökat flera cm i veckan så minskar hon. Har fortfarande bra med mat, fri tillgång på hö i lösdriften.
Vad är det som händer? Kan det ha hänt något inne i magen?

Ifrån när räknar ni dräktigheten, ifrån den första betäckningen eller den sista?
Jag räknar från den sista betäckningen min har idag gått 225 dygn.. Hon e riktigt rund o go!! Har tagit bilder ska försöka att lägga ut dem senare ikväll eller i helgen.. När jag sitter vid min dator hemma =)

//Carro

Vad roligt! Då är våra nästan samtidigt! ;) Min är på dygn 225 idag, första och sista semin 5/5. :)

Hej på er alla ni som ska bli "momor" i år. Efter att läst läst igenom alla inlägg tänkte jag att jag kanske kan bidra med mina erfarenheter.

Jag har avlat hästar i ca 20 år och det har blivit ett 50 tal föl. Alla dräktigheter är olika:confused:

Jag har två egna avelhingstar (Quarterhorse) och 12 avelston. Jag betäcker runt 20 ston om året.

Jag räknar från första betäckningen för det oftast att det tar då. Jag har ett antal gånger betäckt ston på första dagen dom tar emot hingsten (på 3.dje brunstdagen)och inte mer och dom blev dräktiga. (Det är inget jag rekomenderar). jag har också märkt att om du missar början så blir stona inte dräktiga.

Jag rekomenderar alla att ultraljuda efter att stona är betäckta. Jag har inte gjort det några gånger för jag har varit "säker" på att dom varit dräktiga. Jag har sett alla tecken på dräktighet (för att jag vill det)så har dom varit tomma. Det är inte roligt.

En del ston blir mycket harmoniska när dom är dräktiga och andra blir skygga eller argsinta. (som människor). Bli inte arga på dom det är bara hormoner som bråkar.;)

Om stoet mår bra kan man rida fram tills det är 1 månad kvar utan problem. naturligtvis ingen hård träning, Men motion vill dom ha.

När så dagen kommer och det är dax för fölning ska stoet ha lugn och ro. Jag brukar börja kolla mina ston 1 vecka innan utsatt tid (jag räknar första betäckningens datum +11 mån)

Jag går kl 24, 3 och 6 smyger in och tänder inte lampor (har nattlampa). Jag stannar naturligtvis kvar om jag ser att stoet är svettigt eller oroligt. Men 80% av alla mina fölningar är klara när jag kommer dit. Det verkar som mina ston vet när jag kommer och passar på där emellan:).

Dom gånger som jag har varit tvungen att hjälpa till har stoet fött på dagen eller när hon vet att jag kommer. Vilket inte är ofta tack och lov.:bump:

I början stannade jag kvar hela nätter och vakade över mina ston, men jag lärde mig snart att då håller stona på sig. Då gick alla mina ston över tiden.

När stoet lagt sig ner och krystar stå på håll och titta det kan ta lång tid att få ut en unge (det känns som att tiden står still) Om du hjälper till och drar när stoet inte har värkar kan du skada henne inuti. Om jag ser att inget händer på 15 min kan jag hjälpa henne genom att dra försiktigt när hon har värkar.

När fölet kommit ut ska man inte störa (jag brukar smyga fram och titta vad det är för kön). Stoet slickar och pratar med sin lilla unge. Det kan ta en bra stund innan fölet vill resa sig men det är ingen fara. Fölet har 10 timmar på sig att få i sig råmjölken.

Efter en stund brukar mamma lägga sig igen och ta i för då ska moderkakan ut. Om den hänger kvar och det är risk att hon trampar på hinnorna ska du binda upp det. Ta en pinne och rulla upp hinnorna på.

Har hon Inte släppt hinnorna inom 4 timmar brukar jag ta ut henne och longera en stund. Då blir hon upprörd och oftast släpper dom. Stoet ska släppa moderkakan inom 10 timmar annars måste du ringa veterinären som kommer och ger henne en spruta.

Jag brukar låta mamma och föl stå inne 3dagar och lära känna varandra. En liten promenad räcker om vädret är fint. Då ska man vara 2 för det är inte självklart att fölet går dit du vill:).

Jag brukar dom första dagarna stryka fölet över hela kroppen varje dag och låta den lukta på mig.

Det här är hur jag gör det finns 100 sätt till. Gör på det sättet du tycker är bäst. Mitt råd är läs inte för många böcker om fölning för där tar dom upp allt som kan hända. Ha telenr till din veterinär till hands om det skulle hända något.

LYCKA TILL:banana:

Jag går kl 24, 3 och 6 smyger in och tänder inte lampor (har nattlampa). Jag stannar naturligtvis kvar om jag ser att stoet är svettigt eller oroligt. Men 80% av alla mina fölningar är klara när jag kommer dit. Det verkar som mina ston vet när jag kommer och passar på där emellan:).

Trevlig information till alla nybörjare!
Men jag måste säga att det var ju mycket VÅGAT att inte kolla till stona oftare än så :eek:
Med otur hinner det ju hinna hända mycket elände däremellan med stona om dom ska föla själva och det blir fellägen. :crazy:

Men övervaning är en annan tråd så det ska jag inte förstöra denna tråden med :D

Trevligt att du tagit dig tid att skriva så mycket. Dock ska man nog ta en del av det du skrivit med en nypa salt.

Jag ger folk råd att just läsa böcker, för att inte få så mycket felaktig information som i detta fallet.

haha... vad folk är trevliga.
Vill bara tillägga att ALLT på buke ska tas med en nypa salt.
O alla verkar tycka att deras väg är den enda.
Men självklart är det jag som gör rätt;) med övervakningskamera o noggranna kontroller... osv.

Givetvis. Kalla mig gärna otrevlig.:smirk:
Men när en person ändå formulerar sig som "sakkunnig" och ändå rekommenderar både olämpliga saker, samt kommer med direkta felaktigheter, anser jag att man ändå vill påpeka det, så att "nybörjarna" inte tror att det är så.

J
O alla verkar tycka att deras väg är den enda.
Men självklart är det jag som gör rätt;) med övervakningskamera o noggranna kontroller... osv.

Här nedan har jag skrivit med fet stil alla punkter som i alla fall jag tycker är helt felaktiga.

ag räknar från första betäckningen för det oftast att det tar då. Jag har ett antal gånger betäckt ston på första dagen dom tar emot hingsten (på 3.dje brunstdagen)och inte mer och dom blev dräktiga. (Det är inget jag rekomenderar). jag har också märkt att om du missar början så blir stona inte dräktiga.

Ston kan stå med en trea i några dagar i värre fall.. Ultimata seminen/betäckning lär vara på 5:ans ägg.
Att betäcka på tredje dagen kan också bli utebliven dräktighet då många har snabba brunster..framförallt vid högsäsong

Jag rekomenderar alla att ultraljuda efter att stona är betäckta. Jag har inte gjort det några gånger för jag har varit "säker" på att dom varit dräktiga. Jag har sett alla tecken på dräktighet (för att jag vill det)så har dom varit tomma. Det är inte roligt.

Ultraljud är en NÖDVÄNDIGHET för att kolla att stoet inte har resorberat med framförallt förhindra tvillingdräktighet

Om stoet mår bra kan man rida fram tills det är 1 månad kvar utan problem. naturligtvis ingen hård träning, Men motion vill dom ha.

Mycket individuellt

När så dagen kommer och det är dax för fölning ska stoet ha lugn och ro. Jag brukar börja kolla mina ston 1 vecka innan utsatt tid (jag räknar första betäckningens datum +11 mån)

Återigen gäller fölningsdatum från SISTA betäckning/semineringsdatum. Även här är det mycket olika på hur dom fölar

Helt vansinnig rekommendation då ett felläge knappast går att åtgärda med så glesa kontroller. Ston i fölningstid skall kollas HELA tiden.

Dom gånger som jag har varit tvungen att hjälpa till har stoet fött på dagen eller när hon vet att jag kommer. Vilket inte är ofta tack och lov.:bump:

Ett sto som behöver hjälp kan föla vilken tid som helst på dygnet och kan knappast hålla benen i kors bara för att fölets båda framben är slagna bakåt

I början stannade jag kvar hela nätter och vakade över mina ston, men jag lärde mig snart att då håller stona på sig. Då gick alla mina ston över tiden.

Nä. Man kan inte klampa ner i stallet utan måste oftast bevaka från logen eller ha utrustning för att ha kontroll på håll.

När stoet lagt sig ner och krystar stå på håll och titta det kan ta lång tid att få ut en unge (det känns som att tiden står still) Om du hjälper till och drar när stoet inte har värkar kan du skada henne inuti. Om jag ser att inget händer på 15 min kan jag hjälpa henne genom att dra försiktigt när hon har värkar.

Ännu sämre råd att vänta så länge. Efter 15 minuters krystarbete så sitter fölets feläge onekligen fast helt och hållet. Fellägen kan nästan alltid enbart åtgärdas i början om man vill rädda både sto och föl

När fölet kommit ut ska man inte störa (jag brukar smyga fram och titta vad det är för kön). Stoet slickar och pratar med sin lilla unge. Det kan ta en bra stund innan fölet vill resa sig men det är ingen fara. Fölet har 10 timmar på sig att få i sig råmjölken.

Ett råd till som är under kritik. Råmjölk skall i så fort som möjligt. Efter tio timmar så kan stoets juver vara så sprängfullt att hon slår hejvilt åt fölet då den försöker dia.

Efter en stund brukar mamma lägga sig igen och ta i för då ska moderkakan ut. Om den hänger kvar och det är risk att hon trampar på hinnorna ska du binda upp det. Ta en pinne och rulla upp hinnorna på.

Hellre en tyngd så som en halvfull två liters kolaflaska med vatten.

Jag brukar låta mamma och föl stå inne 3dagar och lära känna varandra. En liten promenad räcker om vädret är fint. Då ska man vara 2 för det är inte självklart att fölet går dit du vill:).

Och varför i hela fridens namn ska sto och föl vara inne så länge?

Mitt råd är läs inte för många böcker om fölning för där tar dom upp allt som kan hända. Ha telenr till din veterinär till hands om det skulle hända något.

Tvärtom. Läs allt ni kan så ni blir åtminstånde förberedda på vad som händer. Veterinärnummer ok. Men bättre att även ha nummer till nån med ERFARENHET i omedelbar närhet. Kan inte veterinär komma ut på en timme efter påbörjad fölning så är det GARANTERAT kört (även om det finns undantag.

AM

Jag kan hålla med om att det fanns mycket jag aldrig skulle råda någon till i hennes inlägg....men det enda jag vände mig emot var sättet att säga det på.
Kicki(som är på ovanligt bra humör idag o som brukar kunna vara rätt vass själv i sina svar ;)

Skitbra.
Ska väl erkänna att ajg inte läste igenom hela inlägget så noggrant ifrån början utan bara ögnade och fastnade då vid klockslagen vid nattvaket som jag inte kunde förstå...

Ska läsa nogrannare i fortsättningen så att inte jag styrker felaktig information :o

Kula tt du håller med om så mycket jag har skrivit. Fast du vänder på orden men med samma innebörd. Jag är inte Sakkunning om du läser det jag har skrivit berättar jag hur JAG gör! Säger också att det finns 100 sätt till att göra på. Det måste vara jobbigt för dig som tycks veta exakt hur det ska gå till att se att jag inte gör så.:)

En sak måste jag absolut rätta dig. Häng ALDRIG tyngder i efterbörden! Den ska släppa av sig själv inte slitas loss. Blodkärlen måste hinna sluta sig så att det inte uppkommer en blödning.

När jag skriver att man inte ska läsa för mycket böcker är för att i dom tas tills stor del upp vad som kan gå fel. När ens sto ska föla första gången är man nervös ändå utan en massa oroande läsning.

Det är viktigt att man tar reda på fakta så att man vet vad som är normalt.

Råmjölken finns kvar i ca 10 timmar så fölet har god tid på sig att börja tutta. Det är viktigt att sto och föl har lugn och ro runt sig.

Om man tycker att man vill titta till sitt sto hela tiden då gör man det utan att störa. Jag tittar till mina ston på dom tiderna och det fungerar hos mig.

Jag fick under 2007 10 föl och alla mådde utmärkt och 2008 väntar jag 10 föl till så min metod kan nog inte vara helt fel:banana:

Kram på er och var inte så negativa mot andras sätt att göra. Det finns fler en ett sätt att göra saker på:bump:

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31