Nyblivna hundägare

Sv: Nyblivna hundägare

Foder.
Vad ska vi ge honom för torrfoder som är bra?
Vi fick med foder som räcker i två dagar till ungefär.
Men vad köper man för bra torrfoder sedan?

Det brukar vara bäst att inte byta foder direkt. Låt honom hellre komma till rätta hos er innan ni ev. byter. Dessutom ska alla byten från ett torrfoder till ett annat göras gradvis, på så sätt att ni börjar blanda ut det gamla fodret med det gamla och steg för steg öka mängden av det nya och minska mängden av det gamla. Jag brukar börja med ungefär 1/4 av det nya i ett par dagar och så öka successivt om magen funkar. Man bör räkna med att det tar 1-2 veckor att fasa över. Om man byter för snabbt är risken stor att hunden får diarré och det är ju inte så festligt. Alltså, köp en påse till av det nuvarande fodret. Om ni inte vill fortsätta med det sedan kan ni kanske börja fasa in det nya fodret om ett par veckor eller så.

Vad får han för foder i dag? Foder som många tycker är bra är Standardt och Orijen. Men det finns nog andra som är bättre på torrfoder än jag, som ger färskt :)

Vi fick med oss en salig blandning hem :) Är en stålmagad hund.

Tänkte på en annan sak.
Kloklippning? Hur ofta och törs man verkligen klippa? :D

När Max var en liten valp fick jag klippa ungefär en gång i veckan, de växte jättefort :eek: Nu gör jag det när jag tycker de börjar se långa ut, cirka varannan- var tredje vecka. Men när klorna börjar bli väldigt smala och långa, då har det gått nästan lite för länge mellan gångerna. Klipp hellre ofta men lite, och akta pulpan! Hunden tycker det gör ont och tror mig, det kommer en massa blod!

Som någon sagt, lämna INTE hunden själv hemma än. Inte längre än några minuter i vart fall. Vill eller vågar du inte klippa så slipa ner klorna istället. Vissa hundar föredrar detta och tycker inte det är lika obehagligt.

Nej, ensamheten skulle ha handlat om 10min ungefär.
Men tji fick vi.

Hur slipar man ner dem?

Bild på underverket
DSC_0367.jpg

DSC_0375.jpg

Vad skulle ni gissat för raser?

Kloklippning? Hur ofta och törs man verkligen klippa? :D

Mina hundars klor växer som ogräs och jag klipper en till två gånger i veckan. Men det är väldigt individuellt. Min förra behövde jag inte klippa oftare än max en gång i månaden. Min förrförra behövde aldrig få sina klor klippta mer än när han var valp. Han slet ner dem själv!

Om du är osäker så tycker jag att du ska be någon annan klippa i början och visa dig hur du ska göra. Många djuraffärer klipper klorna för en knapp hundring och jag tror att det kan vara en bra investering de första veckorna: Klorna blir klippta, du får se hur man gör och du slipper "bråka" med honom de första veckorna när ni ska skapa band till varandra.

Jag håller delvis inte med. Naturligtvis ska hunden inte få skäll men visst kan man ändra på reglerna.
Vi hade vår hund i sängen tills han var 6 mån gammal (bl.a. För att underlätta för rumsrenheten) och sen fick han flytta ned i bädd på golvet. Inga problem alls. Men vi skällde ju inte på honom utan lärde honom bara var hans nya säng var.
När det gäller soffan får de bara vara där ibland.

När det gäller tips till nybörjare är det hur eller hur lättare att vara konsekvent- det underlättar väldigt för djuren. Självklart går det att ändra på saker- annars skulle vi kunna lägga ner all form av hundträning- men det är väl knappast grundtipset, att göra allt tvärtom mot hur det ska vara sen?

Sedan är det också en skillnad på att ändra något helt, eller att ha olika regler från dag till dag. Tex just beroende på väderlek. Det tycker jag inte är schyst. Och jag har sett mååånga som hamnat i det läget och det är ju lite trist.

Hjälp!

En av reglerna är "Inte va i sängen" men när han kliver upp och vi puttar ner honom så blir han bara busig.
Det går inte heller att få honom att sluta.

Vi har provat.
- Peka och säga "Ner"
- Knäppa med fingrarna och säga "Ner"
- Putta ner honom
- Dra ner honom

Allt detta resulterar i samma. Vovve blir tokbusig och blir ganska våldsam, ignorerar man eller säger nej så blir han arg och drar bak överläppen.
Han ger sig inte.

Nu får ni döma ut mig helt.
Men vi har tagit runt halsen tryckt ner honom på golvet på rygg och väntat på att han ska ge upp, men han ger sig aldrig.,
Att ta i honom hjälper inte heller.
Inte heller att ta tag i över eller underkäke.
Han flyger bara upp 10x värre.
Ignorera funkar inte.
Att bara vara lugn och försöka klappa funkar inte.

Alldeles nyss så blev det en sån situation varpå jag höjer rösten och halvskriker att "NU RÄCKER DET" och klappade ihop händerna och tar ett steg emot honom.
Då sticker han under ett bord och vaktar på mig. Kommer jag nära så skäller han.
Han blir rädd.

Men vad ska jag göra? Han ger sig ju inte?

Vi måste komma ihåg att beteenden är ett konstant flöde, därför så finns det inget beteende som heter "inte vara i sängen" eller inte t ex "inte hoppa". För vad exakt är det hunden ska göra då? Gå upp i rök?

Om hunden hoppar upp i sängen så kallar du på den och belönar när den kommer. Sen anvisar du den till sin plats, "gå och lägg dig". Ligger du själv i sängen får du helt enkelt masa dig upp.

Mao Lär hunden det du vill att den ska göra istället.

Att vända upp och ner på dem lär mig veterligen dem ingenting.

Vi måste komma ihåg att beteenden är ett konstant flöde, därför så finns det inget beteende som heter "inte vara i sängen" eller inte t ex "inte hoppa". För vad exakt är det hunden ska göra då? Gå upp i rök?

Om hunden hoppar upp i sängen så kallar du på den och belönar när den kommer. Sen anvisar du den till sin plats, "gå och lägg dig". Ligger du själv i sängen får du helt enkelt masa dig upp.

Mao Lär hunden det du vill att den ska göra istället.

Att vända upp och ner på dem lär mig veterligen dem ingenting.

:bow::bow:

Man vinner ingenting på att gå i konflikt med sin hund.

Vi har provat.
- Peka och säga "Ner"
- Knäppa med fingrarna och säga "Ner"
- Putta ner honom
- Dra ner honom
Har ni lärt honom vad kommandot "ner" betyder först och främst? Annars är det ju en bra början.
Annars ger Blandrastik bra råd. :)

Jag upplever också att många labbar (eller retrievers överhuvudtaget?) är lite sådana, "jag är en (korkad) snäll labrador som inte begriper att det finns elaka hundar här i världen":p.
TS: jättefin vovve, lycka till!
Antar att ni redan tänkt på det men det är ju ganska aktiveringskrävande raser i honom så när han väl landat ordentligt hemma hos er så behöver han antagligen en del stimulans. En grundkurs på tex Brukshundsklubben kanske inte är helt fel :)?

Snälla, lägg inte ner valpen så där något mera! Det kommer bara tära på er relation.

Det handlar inte om att få hunden att ge sig, det handlar om att lära hunden vad de får och inte får göra. Istället för att fokusera på felen fokusera på det hunden gör rätt. Många valpar kan bli 100 gånger värre i en situation om man försöker banna dem. Min egen unghund kan få ryck och hoppa och bita mig i armarna- ont gör det! (nu har det visserligen inte hänt på länge *ta i trä*) säger jag åt på skarpen eller försöker fysiskt hålla ner honom så biter han hårdare och blir mer eggad.

Kanske kan ni ställa för sängen så att hunden inte kommer upp i sängen? Har hunden redan hunnit upp och lagt sig finns det inte mcyket mera att göra än att lyfta ner hunden på golvet. Vill man lära hudnen att inte hoppa upp så hindra hunden just när den tänker hoppa upp INNAN hunden gör det.

Jag hade nog försökt ha halsband på hunden inne under en period så jag lätt kan få ner dem från sängen genom att ta i halsbandet eller koppla hunden och bara gå ut med den från sovrummet. Det är lättare än att hålla direkt i hundenfysiskt då det kan trigga den. Sedan hade jag inte gjort så stror affär av det hela. Men stängt av sovrummet så att hunden inte kan hoppa upp när ni inte kan ha koll.

Sängen går inte att göra något åt. Att stänga ut honom från sovrummet är = att stänga ut honom från halva lägenheten då vi bor i en etta på 47kvadrat.

Viva: Jo, ner kan han. Han väljer bara att ignorera oss.

Sängen går inte att göra något åt. Att stänga ut honom från sovrummet är = att stänga ut honom från halva lägenheten då vi bor i en etta på 47kvadrat.

Viva: Jo, ner kan han. Han väljer bara att ignorera oss.
Jag bor på 38 kvadrat och utestänger mina hundar från köket eftersom råttorna går lösa där, nu är väl köket bara en tredjedel av min etta men vad jag menar är att de klarar det utmärkt. Mycket bättre det än att behöva gå i kamp med hunden så pass att han blir skrämd och rädd.

Tydligen kan han inte ner tillräckligt bra i så fall eftersom det inte fungerar med större störning (ex. sängen). Ni har väl inte haft honom särskilt längre?

Jo, men mitt sovrum är mer än hälften av hela lägenheten =/
Nej, idag är.. 6:e dagen

Som redan nämnts: ta hjälp av någon duktig instruktör! Du har redan bäddat för en dålig relation till hunden.

Så rent krasst.
Jag kan inte lösa detta förrän om en vecka? Då jag får börja hålla på med hunden.
Jag kan alltså inte få börja ta hjälp förrän om en vecka trots att de är en kurs i helgen?

dumt...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha tips på saker att lära hunden för att underlätta vardagen. Träffade en annan hundägare en lerig dag för ett par...
2
Svar
26
· Visningar
2 051
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 791
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 748
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens