Nyblivna hundägare

Sv: Nyblivna hundägare

Så rent krasst.
Jag kan inte lösa detta förrän om en vecka? Då jag får börja hålla på med hunden.
Jag kan alltså inte få börja ta hjälp förrän om en vecka trots att de är en kurs i helgen?

dumt...

Va? Jag tycker du behöver hjälp nu, helst igår.

Lugn o ro två första veckorna, inte träffa folk första tiden.
Inte lämna ensam, inte leka med, bara kontaktövningar, får inte söka upp hunden utan den ska komma till mig.
Ja, allt sånt som redan blivit skrivet i tråden.

Om han blir för jobbig så avled - ge leksak som han får bita i. Om han ska upp i sängen så visa hur mysigt det är i bädden - ibland får man själv lägga sig där - och gör det INNAN han blir tossig.
Lämna själv handlar i början om 25 sek utanför dörren och gå in innan dogg börjar pipa.

Lugn o ro två första veckorna, inte träffa folk första tiden.
Inte lämna ensam, inte leka med, bara kontaktövningar, får inte söka upp hunden utan den ska komma till mig.
Ja, allt sånt som redan blivit skrivet i tråden.

Men alltså, hunden var ju sju månader (?) och det är rätt uppenbart att du behöver hjälp. Jag skulle prioritera det. Sen tycker jag att privat träning skulle vara att föredra till en början, istället för en kurs med massa andra hundar som inte är så anpassad efter just er situation. Ni behöver ju få vardagen att fungera.

Men piper när vi försvinner gör han inte.
Däremot när någon av oss kommer hem börjar ha råskälla. (Om någon av oss varit borta)

Niyama; Ja, jag tycker också att de va korkade råd. Att jag inte ska göra något alls. Vi har också resonerat så att han är faktiskt 7 månader, de är ingen liten bäbisvalp.

Anledningen till att du ska låta hunden va är för att det skadar mer än gör nytta att hamna i konflikter som dessa innan hunden är trygg! Nu har du redan börjat bråka med hunden, men jag hade första veckorna stängt ute hunden från sovrummet! Bygg upp en relation med hunden istället för att bråka. Ta ner hunden vänligt men bestämt och gå med den dit du vill ha den. Gör om tills hunden förstår och beröm massor när den gör rätt. Beröm mer och oftare när den utför ett beteende som du tycker om istället för att bana när han gör fel.

Jo, men mitt sovrum är mer än hälften av hela lägenheten =/
Nej, idag är.. 6:e dagen
Fast ingen har sagt att det är för evigt, oavsett klarar han sig på 20 kvadrat eller vad som nu blir över. Det är bättre att du faktiskt stänger dörren tills dess att du kommit fram till ett bra sätt att handskas med situationen utan du blir frustrerad och skriker och han blir arg och rädd. Du har bara haft hunden i 6 dagar och redan tagit honom runt halsen och tryckt ner honom på golvet. Vore det inte bättre, för stunden, att bara stänga dörren?

I övrigt kan ni träna mer på just ner kommandot, 6 dagar låter kort tid för att få ett kommando att sitta perfekt och i alla situationer och det är ju tydligt att kommandot ner inte gör det. Att han kanske kunde det hos förra ägaren betyder inte automatiskt att han kommer lyda er. Min hane går finfint i kopplet med mig men det betyder ju inte att det lönar sig för honom att gå fint med någon annan, därför drar han gärna om någon ny håller i kopplet.

Skapa kontakt, inte konflikt. Gör det lätt för honom att göra rätt. Klicka in honom!

Fast du måste skilja på inlärningssituation och det slutliga resultatet. :)

I inlärningssituationen så är det möjligt att hunden blir så glad av berömmet att saker och ting går lite överstyr, men det gör inget utan man fortsätter bara att belöna. Du kan också prova med lite olika belöningar, t.ex. kasta en leksak bort från sängen om ditt beröm får honom att hoppa upp igen (det senare är bara ett exempel). Till slut hittar du belöningen som gör honom glad, men utan att det kokar över.

Men då jag berömmer honom då han gör rätt så flyger han i luften igen.
Hur berömmer du då? Om ex. röstberöm inte fungerar försök med godis eller använd en leksak som avleder. Har du testat klickerträning? Själv kunde jag absolut inte berömma med rösten, helst inte på ett glatt uppspelt sätt, när hanen ex. slutade kampa med kopplet eftersom han lätt gick upp i stress igen och i just det fallet använde vi oss främst av belöningen att gå framåt. Man får vara lite flexibel utifrån vad som passar ens egen hund.

Senast ändrad:

Berömt med rösten.
Leksaker går han upp i varv av igen.
Klicker ska införskaffas snarast.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 567
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha tips på saker att lära hunden för att underlätta vardagen. Träffade en annan hundägare en lerig dag för ett par... 2
Svar
26
· Visningar
2 068
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 805
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 788
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka