Nyblivna föräldrar med hund??

Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Mina vovvar (en 11 årig collie och en 1 årig blandis) fick vara med och byta på Idun så fort hon och jag kom hem. De fick kika på hennes blöjor (som tydligen var VÄLLDIGT spännande) Sen fick de hälsapå henne när hon sat hos mig. Nu bryr de sig inte om henne alls... De håller koll på var hon är och vad hon gör men inget mer
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag blir ärligt rädd när så många tar så lätt på att hunden vaktar/vaktade vagnen, bebisen, gravida kvinnan osv Jag tycker inte att det är vad ett flockdjur av lägre rang ska göra.

Som du skrev att din hund knappt ville släppa fram husse till dig, jag får lite av känslan när de vaktar ben " Min, min, min, så DET så...."

Är det bara jag som inte gillar sånt?

Har man en dobermann får man ju räkna med att den kan vakta. Gillar man inte sånt kanske man har skaffat fel ras.
Min hund och husse var inte bästa vänner direkt. Däremot var han en jättesnäll hund och skulle aldrig göra någon illa om det inte krävdes. Han har räddat mig i många situationer där jag har varit nära att både bli rånad och misshandlad. Han var inte dummare än så att han visste när han behövdes. Han hade även ett jobbigt förflutet där han blivit misshandlad så han var orolig över att jag som var hans trygghet skulle försvinna.
Det var inte alls som du beskriver att han såg mig som "sin"!! Han vaktade aldrig något annars. Vem som helst kunde ta ifrån honom vad som helst utan ens ett morr från hans sida. han var helt enkelt rädd för att jag skulle lämna honom och klart han blev ännu mer orolig när han såg hur ont jag hade. Sen var det heller inga problem för husse att komma fram till mig.

Men bli rädd du. Jag tycker det är bra med en hund som vaktar inom rimliga gränser.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Det finns nog många som skulle ha tolkat det här som att din hund tyckte synd om dig för att du hade ont, att han ville trösta dig.

Jag tolkar det som att hunden blev orolig av ditt annorlunda beteende och började känna sig otrygg.

Och jag håller med Bebben: En otrygg/vaktande hund är mindre stabil än en trygg. Så jag tycker det är synd att en del framställer det som något positivt. Men det är kanske för att man så gärna VILL att det ska betyda något annat...:confused:

Det har att göra med hans historia. Ja han var otrygg. Rädd för att bli lämnad och övergiven igen och att jag som flockledare betedde mig väldigt annorlunda och var svag. Inte alls konstigt att han tog på sig att vakta mig tycker jag. Han skulle aldrig ha gjort det om jag var normal. Däremot var han inte ostabil. Han vet vart gränserna gick.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Ja, jag gillar inte sådan heller. Jag vet minst två fall som slutat illa när ambulanspersonal inte kunnat komma nära den person som krävde vård...
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag blir ärligt rädd när så många tar så lätt på att hunden vaktar/vaktade vagnen, bebisen, gravida kvinnan osv Jag tycker inte att det är vad ett flockdjur av lägre rang ska göra.

Som du skrev att din hund knappt ville släppa fram husse till dig, jag får lite av känslan när de vaktar ben " Min, min, min, så DET så...."

Är det bara jag som inte gillar sånt?

Jag håller helt och fullt med dig. När en flockmedlem av högre rang är i närheten ska hunden inte vakta alls. Som jag skrev tidigare så lämnade vi bort vår underbara hund pga att hon började vakta vårt barn mot andra. Även om hon är hur snäll som helst i 99% av fallen så räcker inte det...
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Min dobermann vaktar mig, FAST han är av lägre rang. JAG bestämmer över honom, och inte tväremot. Dock har han aldrig fått någon kärlek av någon människa innan han kom till mig (f.d "problemhund"). Han har heller aldrig haft någon ledare, utan de har varit han som haft den rollen. Sen han kom till mig har han fått veta redan ifrån början att han är den som är lägre i rang, jag är ledaren och jag bestämmer! Detta har funkat och funkar hur bra som helst. Men bara för det så slutar han inte vakta mig, jag är ju hans ledare, självklart så vill han inte att jag ska bli utsatt för något. Han var väldigt fundersam över vem min sambo var när jag träffade honom. Första gången han kramade om mig kom min hund fram på en gång, skällde och tittade på mig. Men när jag gjorde klart för honom att det var okej, att han fick krama mig och att han inte var ett monster som tänkte äta upp mig, så fattade hunden det och slutade med sitt skällande å stirrande. Hade jag däremot bett honom hoppat på min då blivande sambo hade han gjort det. Han avvaktar gest ifrån mig innan handling. Jag skulle absolut inte vilja ändra på min hunds beteende. Han har lika som ISIS hund räddat å hjälpt mig vid flera tillfällen. Så länge hunden vet att det är jag som bestämmer, och han lyder mina kommandon får han vakta mig hur mycket han vill. Observera att han aldrig gjort någon något illa, eller hoppat på någon utan anledning. Min sambo och hunden funkar förresten jätte bra ihop, fast de är jag som är ledaren.. (över dom båda.. ):rofl::rofl:
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Hur som helst, JAG accepterar inte att mina hundar vaktar när jag är i närheten, det kan så lätt bli fel. Jag gör klart från början att det är jag som bestämmer, punkt slut. Endast i extremfall skulle jag tillåta hunden att vakta mig, och då endast på mitt kommando. Hunden jag var tvungen att lämna bort var en omplaceringshund, som kom till oss som 3-åring. Hade då innan stått i hundgård, och hade väldiga anpassningsproblem att bli familjehund (hade knappt fått vara inomhus alls). Att hon var lite reserverad mot barn hade sina rutiga och randiga skäl, och det visste vi om redan när vi tog hand om henne. Hon förändrades jättemkt hos oss (till det bättre) men sin skräckblandade förtjusning till barn kom hon tyvärr inte över.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

När min pappa dog, hade polisen ett väldigt jobb med att försöka komma in till kroppen, för våran dåvarande Malle lät dom inte komma in i huset ens. Han visste ju att något var fel, och då gick han genast in i försvarsställning och höll alla obehöriga borta. När dom väl fick ut honom ur huset och fick kontakt, så blev han sitt vanliga glada jag direkt.

Fast nu var ju den hunden köpt av bland annat den anledningen också. Han utbildades till skyddshund och väktarhund, så det ser jag som något helt annat faktiskt.

Mina hundar får inte vakta hur som helst. Dom får vakta huset, varna om dom hör ljud, eller om det kommer någon etc. Leksaker, mat, ben och annat får aldrig vaktas eftersom ett bett av min hane orsakar djupa sår direkt. Skulle då min bebis råka vara i närheten när han vaktar ett ben mot tiken, så kan det gå åt helvete ganska lätt.
Av just den anledningen får hundarna bara ha ben när sonen sover numera, eftersom hanen börjat bli snål om godsaker sen tiken införskaffades.

Men ja, tänk så illa det kan gå. Som med pappa där, tänk om han hade behövt en ambulans för att han var döende och hunden då inte släppte in folket? Nu var pappa redan död, så tid fanns där ju i just denna situation.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Hej! Känner så väl igen dina funderingar. Vi har en blandras omplaceringshund med dominant dobermannsida; vaktig, familjehund. Vi var oroliga för hunden då han blivit så svartsjuk på vår stallkatt som efter en operation fick sitta i husses knä i soffan, att han morrade. Å andra sidan älskar han barn och slickar mer än gärna omkull dem. Han kan dock vara rädd och reserverad mot vuxna som stirrar honom i ögonen och inte ser hans lugnande signaler.
Vi började redan innan förlossningen med att få hunden att se positiva saker med barnvagnar. Kompisar med barn kom ut och vi gick långa promenader med barnvagn och hund. Kompisar hade tipsat om att en filt bebisen legat på de första timmarna kunde tas hem till hunden i förväg, men vi fick något ännu bättre.
Vår barnmorska på förlossningen gav oss en av handdukarna sonen föddes på. Ni som fött barn vet hur en sådan ser ut. Så när husse kom hem efter 2 dygn fick hunden denna riktigt ofräscha handduk att sova med.
När vi ytterligare 2 dagar senare kom hem med barnet så kom hunden fram och nosade, slickade försiktigt med tungspetsen och sedan var allt som vanligt. Hunden får vara i soffan, vi har från början gått ut med hund och barnvagn varje dag. Hunden kommer själv till husse och matte och gosar när lillebror sover. Han kommer och säger till om barnet vaknat när man är ute. Han tröstar och slickar ofta, så ofta att man får fösa bort honom. Första gången någon kom hem till oss var han lite vaktig, ville mest vara i vägen, men sedan dess får folk komma hit och hålla sonen. Hunden tror dock att det är för hans skull folk kommer hit och blir gladare och mer påfrestande än vanligt.
Hunden som är lite nervsvag väljer att ligga nedanför barnstol och soffa och accepterar att det kastas leksaker på honom. Gossen har pip- och andra leksaker som hunden verkligen skulle kunna ha glädje av, men bara en gång, när hunden fick lite glädjeöverslag har han lånat lillebrors leksaker. Han har varit lite undrande över varför lillebror och inte han får sova i husse och mattes säng. Hunden har aldrig fått sova i husse och mattes säng, men försökt oräkneliga gånger.
Vi har nu dessutom börjat träna hunden mer för att göra nytta. Eftersom vi har ett kräkbarn har vi nu tränat så att hunden kan gå och hämta en kräkhandduk på kommando.
Senast idag drog gossen hunden i läppen så han grät.
Trots att det fungerar jättebra just nu när sonen ännu är ung och hunden hinner vänja sig vid hans utveckling till skillnad från om en 2-åring kommer och jagar honom, så står vi fast vid att inga dumheter accepteras från hundens sida, fugerar det inte gör vi oss av med hunden.
Hoppas att detta var till någon hjälp. Jag svarar gärna på fler frågor.

Alanis
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Har man en dobermann får man ju räkna med att den kan vakta. Gillar man inte sånt kanske man har skaffat fel ras.
Min hund och husse var inte bästa vänner direkt. Däremot var han en jättesnäll hund och skulle aldrig göra någon illa om det inte krävdes. Han har räddat mig i många situationer där jag har varit nära att både bli rånad och misshandlad. Han var inte dummare än så att han visste när han behövdes. Han hade även ett jobbigt förflutet där han blivit misshandlad så han var orolig över att jag som var hans trygghet skulle försvinna.
Det var inte alls som du beskriver att han såg mig som "sin"!! Han vaktade aldrig något annars. Vem som helst kunde ta ifrån honom vad som helst utan ens ett morr från hans sida. han var helt enkelt rädd för att jag skulle lämna honom och klart han blev ännu mer orolig när han såg hur ont jag hade. Sen var det heller inga problem för husse att komma fram till mig.

Men bli rädd du. Jag tycker det är bra med en hund som vaktar inom rimliga gränser.

Jag HAR dobermann, tre stycken, om du minns? Och INGEN av dem vaktar! De älskar alla mina barn och lägger sig gärna nära för att bli klappade.

Du behöver inte vara otrevlig mot mig för att jag inte gillar vaktande hundar. En hund ska i mina ögon inte vakta en massa, för det klarar jag som ägare utan problem själv. Att de däremot vaktar när jag inte är hemma är HELT ok, att de skäller när det komemr någon är helt ok. Men mina hundar accepterar alla människor och gör ingen något illa. Tror säkert att de skulel bita någon om jag blev hotade och markerade för dem om att jag behöver hjälp, MEN det är inget som de skulel fatta beslut om själva.

Elin1396.jpg


2007_0621Image0041.jpg
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag oroar mig för hur det ska gå med min dvärgpinscher sen när jag får barn. Hon är väldigt reserverad. Jag tror visserligen att hon kommer att acceptera vår bebis, för familjen älskar hon mer än allt annat och skulle aldrig göra nåt mot någon som tillhör flocken. Värre blir det nog när barnet blir äldre och vill ha kompisar på besök. :(

Hon kan vara lite vaktig mot andra hunden och försvarar sina godsaker men har inte visat det beteendet mot en människa någon gång.
Men jag kan inte låta bli att oroa mig. Egentligen vet jag inte för vad. Men visst är man rädd att hon ska vara elak mot barnet för hon är en speciell hund på många sätt och vis. Hon kan försöka sig på att vakta mig mot andra hunden (inte accepterat) men har aldrig visat tendens att vakta mig mot sambon, vänner eller familjen.

Men ja.. det är ett orosmoment. :(
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Du får antingen göra det väldigt klart för henne omgående att hon inte får vakta NÅGOT, alternativt så får du ta bort alla hennes saker som hon har att vakta.

Benni vaktar ben, han har blivit supersnål sen Milda kom hem till oss. Han har inte visat minsta tendens till att vakta benen mot Sebastian, men han får ändå inte ha sådant längre. Har han börjat att vakta, så är risken väldigt hög att han kan börja vakta mot barnet då också, som ju mycket väl kan vara ett "hot" (I form av att Sebastian kanske vill ta hans ben exempelvis).
Eftersom jag inte riktigt får bukt med hans snålhet gentemot den andra hunden, får dom bara ha ben när Sebastian sover och ingenting kan hända. Tänk om Sebbe skulle komma emellan dom liksom?

I övrigt har jag alltid full koll på hundarna och Sebbe när dom är tillsammans. Främst för att mina hundar är ganska klumpiga och leker vilt, men också för att ingen situation ska uppstå som någon av hundarna kan känna sig trängda i så att en olycka händer. Tiken har mycket, mycket högre tröskel än hanen som lättare kan känna sig trängd av bebisen. Detta sen Sebbe ramlade rakt över hans huvud, och jag inte hann fånga honom eller förvarna hunden som låg och sov.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag Värre blir det nog när barnet blir äldre och vill ha kompisar på besök.

Oj, ännu ett bekymmer jag inte tänkt på! Vi är så glada att vår storpudel (som är lite ängslig av sig) äntligen har blivit helt avslappnad i sonens sällskap. Men hon är fortfarande misstänksam mot andra barn.

Jag fattar inte varför hon envisas med att vara så misstänksam mot främmande människor!? Så fort någon går förbi tomten skäller hon, och efter man har sagt till henne går hon runt och små-moffar och liksom hukar sig. Hon klarar inte att hålla tyst om hon inte får sitta tryckt tätt intill mig eller min man.

Ju konstigare rörelsemönster en människa har, desto räddare blir hon. Barn som skuttar och skriker är alltså inte särskilt populärt. Dock verkar hon ha vant sig helt och hållet vid vår son, som både skriker, pussar och gärna bankar med tillhyggen på hundarna.:crazy:
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Har man en dobermann får man ju räkna med att den kan vakta. Gillar man inte sånt kanske man har skaffat fel ras.
Min hund och husse var inte bästa vänner direkt. Däremot var han en jättesnäll hund och skulle aldrig göra någon illa om det inte krävdes. Han har räddat mig i många situationer där jag har varit nära att både bli rånad och misshandlad. Han var inte dummare än så att han visste när han behövdes. Han hade även ett jobbigt förflutet där han blivit misshandlad så han var orolig över att jag som var hans trygghet skulle försvinna.
Det var inte alls som du beskriver att han såg mig som "sin"!! Han vaktade aldrig något annars. Vem som helst kunde ta ifrån honom vad som helst utan ens ett morr från hans sida. han var helt enkelt rädd för att jag skulle lämna honom och klart han blev ännu mer orolig när han såg hur ont jag hade. Sen var det heller inga problem för husse att komma fram till mig.

Men bli rädd du. Jag tycker det är bra med en hund som vaktar inom rimliga gränser.

Även jag har/haft två doberman och en rottweiler. Och ja, jag anser att det är ett oskick när man lassar över ansvaret att vakta på en hund. Dels för att riskerna ökar olyckor dels för att en i grunden osäker hund ofta blir ÄNNU mer osäker av att behöva vakta.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

VILL BARA TILLÄGGA ATT MIN TRÅD SKULLE HANDLA OM HUR ERA HUNDAR REAGERAT PÅ ER NYA FAMILJEMEDLEM, INTE OM HURVIDA HUNDAR SKA/FÅR/BÖR VAKTA ELLER INTE!!
I övrigt är jag glad för alla svar jag fått.. fortsätt gärna skicka..:bow:
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Ursäkta?! Tycker du har en otrevlig ton och det var du som började detta tjafs. Själv har jag inte försökt att vara otrevlig. Ja jag vet att du har dobermann, men vad säger det egentligen?
Du tror att du vet precis hur min dobermann var bara genom att jag skriver att han inte tyckte om att husse skulle fram till mig. det är stor skillnad mellan att inte gilla läget och vakta! Det låter dessutom på dig att min dobermann vaktade mig aggressivt. Vilket skitsnack! Den gångerna min dobermann har vaktat mig aggressivt det var när det verkligen behövdes! I sådana lägen där många andra hundar hade sprungit iväg med svansen mellan benen!
Var har jag sagt att min dobermann vaktade hejvilt efter egna beslut? Det kan inte ha funnits en tanke i ditt huvud att han hade min tillåtelse? Jag kunde bryta honom när jag ville i alla situationer.
Min dobermann gjorde heller aldrig någon illa. Han släppte in vem som helst även om han var själv hemma.
Det är otroligt fräckt av dig att komma och berätta för mig hur fel min dobermann var när du inte ens känner till mer än att han blev orolig när jag hade värkar! :mad:
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Även jag har/haft två doberman och en rottweiler. Och ja, jag anser att det är ett oskick när man lassar över ansvaret att vakta på en hund. Dels för att riskerna ökar olyckor dels för att en i grunden osäker hund ofta blir ÄNNU mer osäker av att behöva vakta.

Var har jag sagt att jag lastar över ansvaret på min hund?
Så typiskt vissa här på buke. Ni bildar er en egen uppfattning om vad ni läser som ofta är lååångt från sanningen. "Suck"
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 349
Senast: tuaphua
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 652
Senast: Mela99
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 040
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp