Nyblivna föräldrar med hund??

A

Ammon

Har en lite underlig fråga.. Jag och sambon har planer för att börja i bebisverkstaden :bump: men jag har börjat oroa mig för min älskade hund. Har en underbar dobermann kille som älskar mig mer än något annat, och jag honom :D Men nu till min fundering... Jag har en bekant som för snart 2 år sen fick en son, vilket hennes dåvarande hund inte gillade, eller snarare accepterade. Han vart så avundsjuk och totalt förändrad att hon till sist fick ta bort honom. Nu när jag och min sambo har börjat planera bebbe har jag varit jätte glad, tills jag kom på detta. Tänk om min älskade vovve blir likadan?? :confused: Undrar därför om det är någon som varit med om samma sak, eller om det är någon som kan berätta hur eran hund betett sig/reagerat på en ny liten människa i familjen. *kram*
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag har en renrasig dobbis och så två som är 75% dobbis, och ingen av mina hundar har nåt emot mina barn. Enya som är dobbis var med redan när första sonen föddes och då hade jag även andra hundar så jag tog ledarhunden först så att hon ensam fick snusa och så och så tog jag de andra efterhand på samma vis fast med ledaren där. Det ledaren accepterar det accepterar även flockmedlemmarna tänkte jag. Och det har gått jättebra!

Jag tror att det är vitkigt att låta hundarna vara MED och få lukta och sitta nära trots att man kan tycka att man inte har tiiiid för det när man har bebis. Visa hunden att du faktiskt kan klappa den samtidigt som bebis sitter i famnen hos dig, ta micropauser och klappa hunden, ta stoora gospauser och bara var med hunden ensam!
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag var orolig för samma sak med våran boxertik, men hon har inte blivit något förändrad alls, förutom att hon vaktar huset mer. Kan fara upp mitt i nätterna om någon går utanför, eller höra saker som vi andra inte hör, och då talar hon om det högljutt förr oss.

Hon får alltid vara med oss, och umgås med vår son (drygt ett år) lika mycket som vi.

De grejar med varandra och har väldigt kul tillsammans, busar och äter ihop och stojar. Samtidigt lämnar jag dom inte ensamna, om jag vet att hon är trött. Hon gillar inte när sonen klättrar över henne, och hon säger ifrån genom att nästan alltid resa sig upp och då ramlar han. Hon kan även nafsa mot honom, om han är väldigt ihärdig och inte låter henne vara ifred, vilket jag inte vill att hon gör och då vill jag vara där och tala om det för henne. Men hon har aldrig bitit, då skulle jag nog bli orolig. Att nafsa är hennes sätt att tala om att hon verkligen inte vill vara med, men jag skulle föredra att hon gick därifrån istället för nafsade. Dock förstår jag henne, eftersom sonen ibland hinner dit och "klappar" henne, väldigt hårdhänt. Hon har aldrig vaktat något från honom, antagligen utgör han inget hot. Men sin mat och sovplats har hon på ovanvåningen dit hon går om sonen är för jobbig.

Jag tror hon uppskattar sin familj väldigt mycket, det verkar så. Hon är lugn och nöjd och gillar att vara med oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jo det är så jag också tänk med min hund. Att han ska få vara med precis som han är nu. Inte göra det som någon skillnad. Men känner ändå en oro :confused: Men är evigt tacksam för ditt svar! :bow: *kram
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Min hund verkade gilla bebisen från första stund. Så fort han kom in så måste han kolla vart hon var osv.

När vi kom hem från BB fick han snusa på henne ordentligt.

Han fick/får också vara med överallt, som vanligt. Inga rutiner är ändrade.

Det enda jag har märkt är att han verkar uppskatta när vi åker och tränar mer, men det är bara positivt.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Tack för ditt svar! :bow: Jag har tänkt lika ang min dobbis. Han är med och gör i stort sett allt med mig och min sambo. Ska inte göra det som någon skillnad ifall vi får barn. Han ska få umgås med barnet ihop med oss och få fortsätta vara med oss på våra utflykter och våra vardagliga sysslor. Men oron kan jag bara inte få bort :crazy: Men super tack för svar, det känns bra att få höra att det finns/funnits fler än mig som känt likadant.. *kram
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag vet inte hur gammal din hund är, vår var bara ett år ganska precis när vi fick sonen. Väldigt valpig och vild, som boxrar kan vara :angel: Så är hon även nu, hon välter omkull sonen och fattar inte riktigt att hon gör honom illa med svansen piskandes. Samtidigt är hon väldigt tålmodlig, och pussar sonen så ofta hon kommer åt. Jag tror att hon vet att han är ömtålig, för hon tar saker så försiktigt från honom, och busar lungt och stilla. När han var mindre la hon sig hos honom så ofta hon kunde.

Det gäller att vara uppmärksam på hundens signaler, och våga lita på den, samtidigt som man inte få göra något märkvärdigt av att det kommit ett barn till familjen. Jag lämnar dom fortfarande inte ensamna, just för att jag är rädd för att sonen ska göra henne illa, och få tillbaka det i t.ex. en nafsning.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Vår ena hund gillade inte barn, och den andra var ganska barnvänlig. Nu när vi fått egna barn har den barn-hatande hunden blivit mest barnvänlig, medan den andra är rejält trött på bebisen.

Det funkar, men man får hålla lite koll på dem. Vår bebis har som favoritsport att slå, lugga eller kasta saker på djur...:crazy:

Största hundproblemet just nu är nog att vi föräldrar känner att det hade varit skönt utan hundar just under småbarnsåren. Vi hinner inte med hundarna som vi borde, och de är ivägen överallt när man ska bära runt på bebis och diverse tillbehör...
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

jag har en grand danois hane nu 2.5 år, han var 1 år när lillen föddes, först var ja orolig över hur de kommer att gå, då han var väldigt valpig o busig, å följde mig överallt, men de gick bra, han var lite fundersamt först vad de var som lät, när hon grinade osv. men nu 1.5 år senare så föjler han henne överallt ex. när vi e ute på gården, där flickan är är hunden. han inte så kelen mot henne, men han känner väll att han måste hålla ett öga på henne. (frågar ja han var är elvira? så springer han direkt till henne)

om hon börjar klättra på han, slå han, riva i han. så går han undan, (hon är väldigt hårhänt)

men han har blivit väldigt vaktig sen hon kom till världen, när hon var mindre kunde ja knappt ha m han då ja gick m barnvagnen, han lät INGEN komma i närheten av vagnen, dock är de bättre nu. Sitter hon i bilen, Så lever han rövare så fort nån närmar sig bilen....

Men nu är nr. 2 på väg så får se hur d går då, ja tror och hoppas de går lika bra som de gått nu...
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Min cairnterrierhane var 6 år när vår dotter föddes. Han vaktade bebisen EXTREMT mycket de första dagarna, och var faktiskt rätt jobbig med det, tills han lärt sig att vi faktiskt tog hand om henne..... Jag tror helt ärligt att han först trodde att vi försummade vår "valp" när vi lade henne i bebissängen för att sova, till exempel....

I övrigt tyckte jag det var underbart att ha hunden när jag var mammaledig, och jag har aldrig haft tid för så låååånga hundpromenader som då. Så vår hund kände sig nog MER delaktig i flocken/familjen sedan vi fått barn, tror jag. Och det har heller aldrig varit minsta problem mellan barn och hund.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

jag har en dvärgpinscher som inte bryr sig särskilt mycket om våran dotter på 4 veckor.

för två veckor sen tog vi bort våran andra hund (amstaff/pitbull) pga att hon hade sån jävla klåda pga allergi. hon älskade bebisen från första stund. lite för mycket kanske, för när man mötte andra hundar när man va ute med barnvagnen blev hon galen=/
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Så man kan säga att du har en liten mini dobermann :D Eller din kanske har annan färg. Söta är dom iaf :) Tråkigt att ni fick ta bort amstaff/pitbullen, det är aldrig kul att behöva ta beslutet att ens älskade ska få somna in :cry: Jag tror dock att min dobbis kommer bli lite likadan som er änglahund vart. Han vaktar nämligen mig redan nu. Skoj bråkar min sambo, eller någon annan med mig, kommer han som ett skott och skäller och går emot den som busar med mig ;)(super bra när man e ute å går när det är mörkt iofs, då jag är hemskt mörkrädd!)
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag har en amstaff/pitbull korsning som för 5månadersedan blev "storebror".


Han har alltid tyckt Bebisar är intressanta på något vis så han vart så klart väldigt intresserad när hans högt saknade matte kom hem med en bebis.

Men i dag bryr han sig knappt om min son.
Eller...
verkar det som i en anans öga, men jag vet att han hela tiden har ett vakande öga på honom så fort jag lämnar rummet.

ligger lillen ute i vagenen och börjar gråta är hunden påytterdören och visar det.

Är vi ute i trädgården så ligger ofta hunden vid barnvagnen.

Har jag och sonen varit borta så får sig pojken alltid en blöt slikpå truten innan det hälsas på mig.

Han kanske är lite vaktigare än tidigare. Men det stör inte mig.
Han är ju trots allt en vakt hund.


Men det är nog viktigt att inte "stänga" ute hunden bara för att man får barn.
Hunden måste ju ha samma plats i familjen och få samma uppmärksamhet som tidigare annars finns ju risken för avundsjuka.
Och hunden känner sig ju med om han få vara där brevid när blöjor byts och det busas på golvet.



Må säga att hunden ser onekligen stolt ut när vi ärute påpromenad med barnvagnen!:)
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Min dobbis fyller 8år om två veckor. Dock är han som en åtta månaders valp :banana: Han är dock väldigt kärleksfull och har full koll på vad som händer runt omkring honom. Som det känns nu så tror jag han kommer bli som dom flesta hundar alla beskrivit om här, vaktig! Han vaktar redan mig, och ser han att det är något jag bryr mig om anser han nog att det e hans uppgift att även vakta den. Tack för svar! :bow:
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Jag kommer låta min hudn vara med på exakt samma sätt som han är nu, det vill säga överallt, i stort sett. Han ska inte behöva känna att han kommer i skymundan. Han ska få känna att han blivit "storebror", han kommer säkert ta sin uppgift att vakta den lilla/e ;)
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Min dobbis kommer nog bli likadan, vaktig. Just nu är jag hans guldklimp som ska vaktas om någon "dum" skulle korsa min väg :D Jag är tacksam för ditt svar, känns bra att höra att det gått bra. *kram
 
Tack För Era Svar Å Berättelser

Jag är jätte glad för allas svar och små berättelser, om hur era hundar reagerat på en ny liten familjemedlem. Det känns bättre med bebbe planerna nu, men Fortsätt gärna skicka.. :bow::bow: *kram
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Känner en hundfamil. Barnet snart två år och hanhunden (korsning golden, schäfer och pitbull) har gått bra trots oro från omgivningen inna barnet kom. Hunden fick lukta på bebisen när de kom från BB och husse hälsade alltid på hunden först när han kom hem. Självklart kunde man inte riskera att låta hund och barn vara ensamma med varandra. Idag sätter sig lilleman på vovven och kramar och gosar och det verkar som vovvis är glad över uppmärksamheten. Lite mindre tid för hundpromenader har det förstås blivit. Hunden är 5 år nu.
 
Sv: Nyblivna föräldrar med hund??

Tack för ditt svar.. Jag har bestämt att min hund ska få fortsätta vara med som han är idags läget, i stort sett överallt alltså :D Promenaderna är jag inte orolig över, ska man gå ned i vikt efter graviditeten är det ju toppen å ha vovven så man verkligen kommer ut å får röra på sig ;)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 349
Senast: tuaphua
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 652
Senast: Mela99
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 040
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp