Nybliven hätsägare som behöver lite tips!

I

indra76

Har nu haft vår islänning några veckor och det går framåt. Har några frågor som jag hoppas få lite input på:

1. Hur kan man öva för att få ner formen (jobba mer med ryggen och lägre huvud)? Han har en tendens att ibland springa iväg med högt huvud (främst i trav och i tölt har han "förstås" också högt huvud) istället för att jobba neråt. Har fått rådet att ha rätt lösa tyglar, men det är svårt eftersom han inte är så mkt riden på volt och är rätt svårstyrd med lösa tyglar, blir mkt vobblande fram och tillbaka då (väldigt känslig för skänklar och flyttar sig lätt).

2. Han är inte van att gå så mkt på volt, så när han är på ridvolten och jag fattar galopp så springer han bara snett, inte alls på spåret utan sneddar på ngt sätt och rusar mest. Ute på rundbanan går det bra för honom att galoppera. Han är även lite "vinglig" att gå på spåret och rida de vanliga ridvägarna på volten. Är det bara att öva så blir galoppen lättare där också?

3. Sen har en ovana att vilja vända ut vid utgången på rundbanan, men det antar jag bara är för att han vill testa oss och undvika att jobba om han kan...?

Vi har lite att jobba med, men så är det väl med nya hästar. Han är annars väldigt lättöltad och har väldigt fin trav när man får honom att inte rusa (brukar lägga volter för att få honom att sakta ner).

Ska gå lektioner till hösten, men vill gärna öva på det som går redan nu för att känna att det går framåt (om möjligt ;)).

Tack på förhand!

Sv: Nybliven hätsägare som behöver lite tips!

Har nu haft vår islänning några veckor och det går framåt. Har några frågor som jag hoppas få lite input på:

Kul med ny häst! Lät ni hästen få bekanta sig med sin nya miljö innan ni började rida? Hur längre exakt har ni haft den?

1. Hur kan man öva för att få ner formen (jobba mer med ryggen och lägre huvud)? Han har en tendens att ibland springa iväg med högt huvud (främst i trav och i tölt har han "förstås" också högt huvud) istället för att jobba neråt. Har fått rådet att ha rätt lösa tyglar, men det är svårt eftersom han inte är så mkt riden på volt och är rätt svårstyrd med lösa tyglar, blir mkt vobblande fram och tillbaka då (väldigt känslig för skänklar och flyttar sig lätt).

Är hästen spänd? Är det en import?
Tycker du ska börja med att rida i enbart skritt. Och lära in hästen därifrån att sänka nosen och höja ryggen. Dvs jobba korrekt med sin överlinje. Funkar det inte i skritt, så kan man inte begära det i någon annan gångart.
Om hästen inte är van att ridas på ridplan/volt så är det bara träning som gäller. Hästen vet inte att den ska gå på spåret osv, utan det måste man lära den :)

2. Han är inte van att gå så mkt på volt, så när han är på ridvolten och jag fattar galopp så springer han bara snett, inte alls på spåret utan sneddar på ngt sätt och rusar mest. Ute på rundbanan går det bra för honom att galoppera. Han är även lite "vinglig" att gå på spåret och rida de vanliga ridvägarna på volten. Är det bara att öva så blir galoppen lättare där också?

Som sagt... Lär hästen först i skritt, innan du ens försöker med någon annan gångart. Mycket lättare när man kan inverka mer och det inte går så fort. 5 gångare? 5 gångare brukar ha det lite svårt med att galoppera på ridplan/volt i början.

Är hästen musklad? Och har den styrkan och bärigheten att klara av att galoppera på ridplanen/volten?

3. Sen har en ovana att vilja vända ut vid utgången på rundbanan, men det antar jag bara är för att han vill testa oss och undvika att jobba om han kan...?

Ja, allt är väl mycket roligare utanför ridplan där man måste träna ;) Hästen testar er förmodligen, men var bara bestämd så löser det sig med tiden!

Lycka till!

Det är en svenskfödd häst och han är väldigt lös och ledig i kroppen generellt. Inte svårböjd när han förstår att han ska böja sig.

5 gångare?

Han är 4-gångare med rena gångarter, så det är inget fel med galoppen som sådan, på rundbanan funkar den bra även i kurvorna.

Är hästen musklad? Och har den styrkan och bärigheten att klara av att galoppera på ridplanen/volten?

Han är rätt mkt riden, men är svag i ryggen eftersom han inte är riden så mkt på volt vad jag förstår. Kanske kan det hänga ihop med hög form?

Det är en svenskfödd häst och han är väldigt lös och ledig i kroppen generellt. Inte svårböjd när han förstår att han ska böja sig.

5 gångare?

Han är 4-gångare med rena gångarter, så det är inget fel med galoppen som sådan, på rundbanan funkar den bra även i kurvorna.

Han är rätt mkt riden, men är svag i ryggen eftersom han inte är riden så mkt på volt vad jag förstår. Kanske kan det hänga ihop med hög form?

Jag tycker att du ska rida ut mycket med hästen i skog och mark för att få den ordentligt musklad, så den får styrka att klara av dessa saker du vill den ska klara av. Jag tror att det är det som saknas i nuläget.

Klättra mycket och rid även i nerförsbackar. Ut och rid i ojämn terräng, så hästen får lyfta på benen ordentligt.

Sen när det gäller ridplan osv, så är det bara träning som gäller. Ju mer man rider där ju säkrare blir hästen på vad den ska göra. Men kom ihåg att vara tydlig i dina hjälper, så att den förstår vad det är du vill att den ska göra. Jag tror att den har svårt med galoppen där inne på ridplan för att den inte är säker på att vara där inne än. Den vet inte vart den ska gå riktigt, därav svårt att koncentrera sig på att galoppera ordentligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17