Nybliven Cornish Rex Ägare!!!+mat

L

Lindaslycka

sååå... Nu undrar jag om det är ngn här som har just den rasen...vore kul att höra lite om era katter..

Och så alla andra:

vad ger ni era katter för mat??

Sv: Nybliven Cornish Rex Ägare!!!+mat

Mina får RoyalCanin. Skulle gärna sätta dom på egenlagad mat, men dom vill inte det. Bortskämda skrällen.

Min får oxå royal....men det känns så dyrt ...tänkte om man iallafall kan ge hälten royal och hälften nått annat

Det blir inte dyrt i längden. Ofta äter dom mer av dom billigare fodren, så det blir samma kostnad ändå.
Mina kostar max 200 kr/mån i mat, då är det 2 vuxna. Jag tycker inte det är speciellt dyrt.

Jag ger Royal Canin och det är inte alls dyrt om man vill att katten ska må bra. Är ett dyrt inköp men det jämnar ut sej eftersom annan kattmat (tex ICA-köpt) behöver man ge väldigt mkt mer av och då blir det automatiskt dyrare i längden.

Jag har Chornish Rex och ger dem en blandning av in & outdoor fit 32 samt skin care 33. Tycker de gå bra på det. Har även gett dem Maine Coon 31 och Sensible 33 (ej samtidigt) men tycker det inte varit lika bra.

Tänk dock på hur gammal katten är. Ge h*n BabyCat ungefär upp till 4 månader, kan variera på hullet och gå sen över till Kitten fram tills h*n är 12 månader men kolla hullet där med.
Sen får du se hur lätt den har att hålla vikten eller inte i vuxen ålder och vad du vill prioritera. Är säkert inte så stora skillnader mellan alla sorter men kolla iaf hur mkt fett fodret innehåller så den inte får för mkt/lite.

Hoppas jag hjälp till!! Lycka till!

Har inte cornish rex, men devon rex och dessa två raser kräver som regel mycket energi så de bör få mat med mycket fett.

Mina katter äter hemgjord mat.

SOL:::Hur gör du hemgjord mat?

adore:

Kissen får babycat tänkte låta han äta det 1 nåra veckor tll....han e 4 månader men började inte äta torrfoder förrns han kom till mig å var han 13 veckor..nu 15.

Förutom royal så får han majsvälling med grädde och äggula.---torsk eller tonfisk....

Han e typ uppfödd på mammas mjölk majsvälling och torsk ..så han blir så ledsen när han inte får det.,

Hur märkte du skillnad på de olika fodrena??

Jag har inte cornish men väl devon..
I början körde jag med RC torrfoder och så gav jag mjau burkmat, kyckling och även rå nötfärs. Allt efter uppfödarens rekomendationer.. Men det blev dyrt, katterna var svåra att hålla i rätt hull och RC var svårt att få tag på kl 7 på lördakvällen när man upptäckt att d tog slut.. Så nu får killarna mjaus torrfoder oxå å mår kanon på det. Dom är lika fina i pälsen och bättre i hullet sen är det juh trevligt att mattes studentplånbok mår bra oxå;)

Man märker skillnaden ganska fort, eller ja, på ett par veckor. Man ser på pälsen hur den ser ut samt om de är överviktiga eller inte.
Tyvärr har jag det lite svårt då ena honan lätt lägger på sej och den andra honan skulle kunna äta lika mkt som en häst utan att gå upp i vikt. Då får man prioritera lite. Besvärligt nu bara då den lilla har en liten kattunge och behöver äta BabyCat-maten och att den stora gått upp massor i vikt pga att honmer än gärna äter denna mat.
Du märker även på hur mkt energi katten har. Kan man kolla upp så den inte blir helt spattig av maten. Men nu är den ju liten så då behöver du inte tänka på det. Behövs massor av energi nu!!

Tycker du kan sluta med vällingen (lite försiktigt), nyttigare med kattmaten. Konstigt att han inte fick torrfoder hos uppfödaren, fast alla gör ju olika. Torsk är också lite överdrivet. Jobbigt att hållas med, om du nu inte vill göra hemmagjord mat.

Mina får även tonfisk varje morgon, lite bortskämda är de iaf...:angel:

Tycker inte att du ska lyssna på de som skriver att Royal Canin är dyrare än matbutiksmat för det är det verkligen inte. Är en stor engångssumma när man väl köper det men köper man 10kg så räcker det länge och är billigt i längden och mat vet att katten får i sej allt den behöver!! En 10kg-säck räcker iaf 2 månader till mina 2 katter. Är inte alls svårt att hålla reda på när det behövs köpas nytt.Man få planera lite bara så det kanske inte tar slut just innan löning och att man står där utan pengar. Så dum får man inte vara när man har djur att ta ansvar för.

Hmm jobbigt för dej ...låter komplicerat....Ja kör nog med royal då och om det skulle totalkärva nån gång så tar jag mjau...

Tack så mkt för din hjälp....

De hade torrfoder hos uppfödarna men han åt inte det där...När jag fick han så blandade jag i tonfisken och sen dess har han ätit...Jag har fakiskt lagt av med torsk nu..ja e inte jättesugen på att laga mat när jag kommer hem..så han får tonfisk istället....
Välling kommer han nog få då och då eftersom jag har typ 2 l pulver:crazy: kvar..

Jag har aldrig haft katt förut så jag har nog lite svårt att avgöra om pälsen är fin lr ej..har inget att jämföra med.

Jag har hört innan att royal är starkt och att de kan få utslag och så..hundarna fick det.

Får alla ungkatter utslag *finnar*..Lr är det nått som kan bero å maten??

Min har inte det men jag bara undrar. Däremot så kliar han sig på svansen rätt ofta.

RC=Royal Canin

Allergier är inte ovanligt men jag tror inte det beror på fabrikör utan helt och hållet på innehåll i maten.

Dessa svarta pormaskar finns det olika teorier om. Mina har lite under hakan och på svansen. Väldigt många rexkatter som har detta problem. Tror inte att det har med maten att göra då eftersom det finns så mkt märken att välja bland.
Tror mest på att de har så lite päls att smuts mm har lättare att sätta sej i deras porer och täppa till.
Sen tror jag att det har mkt med hormoner att göra.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?