Nybehandlad.. släppa på bete.. hur hade ni gjort?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan! Min pojke fick ju som sagt i tidigare trådar, kot- och knäledsinflammation för ett tag sedan. Grad 2 i både kota och knä. Han blev behandlad, och för prick en vecka sedan var vi på återbesök och knäledsinflammationen var helt borta, medans kotan hade 1 grad kvar. Vi ombehandlade den, och fick ordinerad boxvila 2 dygn och därefter liten liten konvalecenshage 1-2 veckor.

Jag frågade om han fick gå på bete efter en vecka, och veterinären sa ja, om du tar in honom på nätterna.

Min fråga är, skulle ni vågat sätta ut er häst på bete? Halvdagar alltså, efter en vecka från att ni ombehandlat?

Han verkar grymt less på sin hage.

/ Josefine

Sv: Nybehandlad.. släppa på bete.. hur hade ni gjort?

Det skulle jag oxå vilja veta... Min är oxå behandlad i kotorna och knäna men han har fått gå i sin vanliga hage eftersom han är expert på att rymma från sjukhagar, och dessutom brukar han tappa i hull jättefort och bli skvatt galen... :crazy: Men i sin vanliga hage är han hur lugn som helst. Det måste väl ändå va det viktigaste?

Jag skulle svara att det beror på hur hästen beter sig i hagen, om den lugnt kommer att gå och beta. eller ta igen allt stillastående genom att ständigt springa i hagen...

Jag släppte min häst på bete förra sommaren efter att den var friskförklarad efter kotledsinflammation båda fram, efter diskussion med veterinär. Jag tänkte mig att efter sommaren få sätta igång en musklad fin häst som hade fått röra sig naturligt med lugna kompisar i stora fina lätt kuperade hagar...

Min häst sprang en del i början, men jag trodde den skulle lugna ner sig.
Efter en vecka var hästen halt på ena fram och ena bak, och är fortfarande inte frisk. Så jag som alltid har vurmat för bete har tyvärr ändrat åsikt.

Så med min erfarenhet skulle jag inte släppt den, och absolut inte innan den var friskförklarad. Jag skulle handbetat hästen, och om möjligt stängsla in en liten gräshage som man kan flytta runt för att ge hästen möjlighet att beta. Jag klipper gräs och ger hästen också.
Min "nya" åsikt är att hästen ska vara fullt igångsatt innan jag släpper den på bete eller i stor gräshage. Men hade jag haft en häst som bara tänkte på gräs och inte lyfte mulen från marken så hade det nog varit en annan sak.
Men jag kanske bara har haft otur...

Min häst fick inflammation i knät. Han gick då på bete.
Sprutades och släpptes sedan ut i hagen igen. Återbesök 3 veckor senare och friskförklarades då.
Han gick i en stor hage med ca 25 andra hästar. Dock så stod han alltid lite på sidan om flocken med ngn kompis (är inte så road av andra hästar). Han springer inte så mkt i hagen, däremot så fick dom gå en bit till vattnet.

Detta är 5år sedan. Har aldrig kommit tillbaka.

Kan du begränsa betes hagen så att hästen inte springer?

Isåfall hade jag släppt på bete vilket jag gjorde med min tjej efter att hon behandlats med tuppkam mot stukning i kotan (efter boxvilan naturligtvis).
Att hästen mår bra psykiskt är ju lika viktigt som fysiskt.

Min veterinär rekomenderade att släppa på bete fast i mindre inhägnad med en kompis som hon var lugn med.

Om hästen är lugn i sin hage - absolut. Samma sak om den är stökig/are i liten hage än i stor.

Dock skulle jag hellre ha ute natt och inne dag än tvärtom. På dagarna går de mer pga insekterna. Och det är ngt du måste se upp med, så han inte går och går och går (eller springer) pga insekterna.

Mina går in på dagarna just nu pga nämnda insekter, och går ute på nätterna. Mkt behagligare för dem, och lugnare.

Hejsan. Som jag känner honom så kanske, kanske att han skulle börja trava och frusta runt lite första minutrarna. Men efter det så tror jag att han kommer att vara lugn och bara käka. Hästarna han kmr stå med rör inte en fena så, jag tror inte han kmr springa runt och busa nånting heller.

Det finns möjlighet till att dela av betet ja, men då känns det lite som att han kommer att få panik om de andra sticker iväg och kvar står han och tittar på?
Eller att han kmr att vilja var med dom 2 och börja trava o sånt i sin egen lilla hage.

jag skulle ha gjort det om det är bättre för din häst, som du säkert vet nu ;) så släppte ju jag min häst i stor hage när han gick behandlad och då var han behandlad i 3 leder. (hade såklart pratat med vet). Innan hade min häst gått i en lite sjukhage och han trivdes inte alls, han såg bara ridskolehästar och när dom togs in vid 4 blev han själv kvar där, då började han springa runt och bocka och snurra runt på frambenen :crazy: (kändes inte som att dte var så bra för hans kotor) han var iaf lugn i stora hagen han galopperade nästan inte alls, han travade lite lugnt bara och han såg mkt gladare ut :) och han blev helt frisk sen iaf :D på besöket innan vi släppte ut han i stora hagen lät det inte så positivt, var nästan beredd på att få ta bort han, men det gick ju bra iaf :D

Om det finns bra bete o lugnt sällskap- ja.

sen skulle jag oxå hellre ha den ute om nätterna- om det är soligt o mkt insekter.

Om det finns bra bete o lugnt sällskap- ja.

sen skulle jag oxå hellre ha den ute om nätterna- om det är soligt o mkt insekter.

Tog in mina kl. 8 imorse- de kom i galopp. Står inne till 21

Oki. Jadu, känner mig väldigt kluven..

Ni tkr jag ska släppa ut honom ikväll och ta in honom imorgon innan jag far till jobbet? Eller ta in och ta in, kan han inte lika gärna stå i sin lilla minihage ute vid stallet? Han är ju som sagt lugn där. Inte hetsig elr så.

Om den inte besväras av insekterna är det väl lika bra att den går på bete 24-7.

Varje gång som man byter hage brukar inbjuda till bus.

Ja, funderar starkt på det då de verkar vara många som håller med. Och det låter ju mest logiskt.

Istället för att han ska gå in i boxen på morgonen, kan jag ta honom till minihagen i stallet istället? Eller tror ni att han kommer vara så trött att han kmr "trivas" i boxen?

Okej, det är ju insekter på han redan nu, och han stampar med bakbenet för att bli kvitt dem..

Okej, så du tkr inte han ska gå ute? I sin lilla minihage hemma kmr han nog med all säkerhet inte busa. Och om jag ser att han gör det, kan jag väl ta in honom isf.

Vad tror du om det? :)

Tycker att han kan stå o sova i stora hagen- om han gör det:confused: Strövarrörelse är ju det bästa- än att stå still halva dygnet o sen:bump:

Okej så du hade haft kvar honom på betet? .. Hm, känns lite riskabelt ändå, men jag tror nog han skulle vara lugn.
Så det är alltså bättre att dom går runt litegrann, än att bara stå inne?

Är väldigt kluven nu.

Men om vi säger såhär, vad hade du valt om du inte fick välja bete dygnet runt? Minihage, eller box?

Ja, funderar starkt på det då de verkar vara många som håller med. Och det låter ju mest logiskt.

Istället för att han ska gå in i boxen på morgonen, kan jag ta honom till minihagen i stallet istället? Eller tror ni att han kommer vara så trött att han kmr "trivas" i boxen?

Är ju bara att prova. Du kan ju se hur irriterad eller ej han är på insekterna med. Stå och stampa är ju inte så lyckat om han är behandlad där och stampar mkt. Men testa och se, och så kan du ju variera lite från dag till dag beroende på väder och vind, om han går till lilla hagen, boxen eller går kvar i stora. För är han lugn även dagtid i stora hagen finns ju ingen anledning att flytta honom om inte insekterna bekymrar.

Dvs jag anser INTE du behöver ta in halva dygnet om han lugnt strosar runt i sin hage, där förstår jag faktiskt inte alls hur din vet menade?

Och jo, är inte omöjligt, om det är insekter och fän att han tycker boxen är okej. Här kommer de i galopp och tycker 'in, in, in' när det är insekter, och står glatt och slöar i stallet hela dagen. Även sådana som normalt inte är så förtjusta att vara inne brukar tycka 'skönt'.

Är din inte van gå ute heldygn heller, så är chansen stor att han är trööött när han kommer in dagtid, och därför är lugn och fin i boxen även om han inte brukar.

Men du får prova lite, och kan han gå i beteshagen hela dygnet, dvs inte någon fara med insekterna, låt honom gå där, ingen anledning ställa honom i boxhagen halva dygnet då.

På förra betet var det 4 nya hästar och då vart de mkt bus och spring i början osv. Men sen stog dem mest, så kom det en ny häst och de vart bus igen. Men demhär 2 som han ska stå med nu, ena har han stått med förut och han är suuuperlugn, och den andra har han hälsat på några ggr men verkar han bry sig så mkt, och den hästen är lika lugn som den andra. Så nå bus tvivlar jag på att de blir, förutom första minutrarna kanske.

Okej. Hemma i hagen är han irriterad på dem, han svänger lite med svansen och stampar med bakhoven, (han är behandlad fram). Men det är en väldigt lugn häst i sig, så att jag tror han skulle vara lika lugn i boxen som i minihagen, om inte lugnare i boxen.

Fast iofs så tror jag nog att han kommer att vara lugn även på dagen på betet, stå och äta och strosa på liksom. Det är ingen bushäst. Lugn som ett ljus.

Veterinären sa: boxvila 2 dygn, därefter 2 veckor i liten hage, och därefter bete. Då frågade jag: Är det möjligt att han kan få gå på bete efter en vecka? Då svarade han: Ja, halvdagar, ute på dagarna och inne på nätterna.

Men han har tillaggt i papperet han skrev att: Kom ihåg att det viktigaste är att hästen är lugn.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 361
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2