Nybehandlad.. släppa på bete.. hur hade ni gjort?

Sv: Nybehandlad.. släppa på bete.. hur hade ni gjort?

Du kan ju höra med vet varför han tyckte halvdagar?

Annars så, just det han la till 'det viktigaste är att hästen är lugn' är verkligen A och O. Vid just ledinflammationer är ju inte boxvila/minihage i sig nödvändigt för själva skadan/sjukdomens del, och skrittpromenader vid hand brukar ju nästan undantagslöst ingå, men det är just det att de ska vara lugna och inte bralla och spralla som gör att det oftast blir begränsad yta.

Men så länge de inte rör sig mer än skritt, så brukar vanlig hage, ffa i betestider (när de betar gör ju det att de rör sig makligt men i princip kontinuerligt) från veterinärhåll ses som enbart positivt.

Så JAG skulle ha ute dygnet om om han är lugn, dock skulle min vet inte tyckt 'halvdygn' ang stor hage om lugn, så kan ju vara värt och höra med vet varför han tyckte just 'bara' halva dygnet, och sen utefter anledningen bestämma hur du gör?

Jo men det var nog detdär med rörelse han syftade på.

Ja, precis. Han sa vid första behandlingen att; är han lugn i större hage så ha honom där, är han lugn på box, har honom där. osv osv.

Jag är nästan 100% säker på att det var just det med att han ska vara stilla som han bara sa halvdagar till en början då.

Eller kan det vara ngt med behandlingen? Fast iofs så äre ju ingen skillnad på om han hag-vandrar elr går o strosar på på ett bete, det är nog iallafall inte värre i hagen om han är lika lugn, som ni sa.

Moongate´s egentliga ägare brukar ha sina på bete rätt fort igen, och det har funkat bra. Och ena av deras hästar kan omöjligt vara i varken box eller liten hage ensam, så hon åker rätt ut i storhagen med hästkompisar när hon är nybehandlad.

Så.. jag släpper honom ikv. efter jobbet, och imorgon ska dem andra som har hästar där, kolla till honom så får jag höra om han är lugn och fin elr hur han är. :)

Borde jag ha honom lindad på betet? Det är folk som ser till dem flera ggr om dagen, iallafall 1-2 ggr innan jag kmr hem från jobbet och ska åka ut. Och dom ser ju om lindorna skulle trasslat sig eller åkt av honom. Men han brukar behålla dem på, dessutom är det en stor äng han kmr gå på, med tillgång till lite skog som regnskydd. Så det är inte så värst kuperat.

Men vad säger ni? Ska jag linda honom, för att ge benen stöd? (båda frambenen, bara behandlat ett, men så att det blir jämt tryck på båda tänkte jag linda på båda)

Skulle skippa lindorna jag.

Jag har haft en som inte gick att ha i liten hage/på box mer än MAX några dagar, sen började hon vandra på box/i sjukhage, och liten hage brukade hon börja muppa i och sen släppa ut sig själv till kompisarna. I stor hage var hon lugn dock, så hon åkte också 'rakt ut till kompisarna' även nybehandlad. En annan var lugn i boxen/boxhagen med lugnande i systemet, men gick inte ens med tung sedering och inspänning att promenera under boxvila. Hon brukade också om det inte var negativt för skadan med 'fri skritt' få gå rakt ut i hage. Och som jmf så hade jag en som var rena lilla drömmen på box/i sjukhage, men som INTE klarade 'liten hage' (dvs större än box) utan då började med massa hyss. I stor hage körde han hyss mest hela tiden. Så han fick oftast stå på box 'hela tiden' med mer och mer motion vid hand, tills han kunde släppas ut i stor hage med 'fritt spring'.

Så det är ju verkligen det där med 'där de är lugnast' som man får gå på. Så som sagt, släpp honom du. Men jag skulle skippa lindor.

Okej. Låter toppen, som sagt är han lugnet själv så han kmr med all säkerhet inte rejsa runt som en tok, förutom kanske lite bus första minutrarna, Om ens det.

Jag uppdaterar tråden ikväll när jag släppt honom! :)

Men kom gärna med fler svar och åsikter, alltid intressant att läsa! :)

Lindor kan göra mer skada än nytta.
De räcker inte som stöd- för en häst!

Varför skulle du ha skippat lindorna föresten?

Säkerhetsaspekten. Och att dem cirkulationshöjning lindning med back on track t ex ger får du 'gratis' ändå via strövandet på bete. Vill du ha skydd mot slag så hellre skydd.

Jag har lindat ibland i hagen, men det är och förbli en säkerhetsrisk. Men vill du gärna ha lindor, och är säker på att lina, ha det, men tejpa dem. Och då ska det vara fleece, inte elastiskt.

Varför skulle du ha skippat lindorna föresten?

Inga lindor om det inte är ordinerat av veterinär. Det kan orsaka mer skada än nytta. Linda brukar man framför allt göra vid senskador och det har inte din eller hur? Med otur kan du lika gärna orsaka skada istället för nytta, så kolla med veterinär isåfall.

Skydd kan ge brännskador i värmen eller stasning.

Skydd kan ge brännskador i värmen eller stasning.

Beror helt på vilka skydd man använder. Stasa då sitter de för hårt. Värmemässigt så får man välja svalare.

Om man nu vill/måste ha skydd i hagen alltså.

Ska vi munhuggas så sväller hästben lite i värmen:D varav stasning.

Nej jag skulle välja att den är naken.

Jo, men finns det inte plats för det sitter de för hårt.

Nu är jag som sagt helt enig med dig att bättre den är 'naken' om benen, men jag har ju haft häst som behövde skydd i hagen året om, dygnet om. Och det går att lösa, men man kan inte slänga på vilka skydd som helst. Och det är ont om svala skydd - ja.

Uppdatering:
Han blev superglad! Alla 3 tog nåra galopprejs 2 varv ungefär, sen travade han runt lite och galopperade lite. Sen lugnade dem ner sig, han är lite "aggig" mot Kingen nr 2, eftersom inte dom känner varandra.
Åkte och tittade till dem efter 30min och då var dem lugn, men så tog han nåra väldigt samlade galoppsprång mot Kingen 2 och sjasade iväg honom.

En något galen Mogge:

Sedan hälsade Moongate och Kingen 2:

Sen blev det rullande:

3 fina vbl-pojkar! :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 361
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?