Nyårsraketer

A

Annika B

Är det någon mer än jag som har häst som inte gillar smällare. Eller hon blir snarare hysterisk.
Förra nyår så skadade hon sig på flera ställen slänger sig in i väggarn stegrar och försöker hoppa över.
Har skaffat lungnande i år så jag inte behöver sitta i stallet hela nyår.

Problemet är att de redan börjat skjuta. Hon kan ju inte gå på lungnande fram till 5/1 för folk kan ju inte hålla sig till en dag:devil:.

Vad gör ni?????

Sv: Nyårsraketer

ja vad gör man med en häst som är så extremt rädd? jag har ingen anning, men jag har iaf tänkt att träna min unghäst på dagen med smällare så hon vänjer sig. jg hoppas att det funkar...

vad är det hon är rädd för? smällen eller ljuset?

mina hästar är inte så rädda, tack o lov!

Vet inte. Jag tränar henne på smällar men det är precis som hon vet vilka som är raketer.
Hon är dräktig just nu så man blir ju lite orolig. Eller mycket menar jag

vad träligt att dom redan börjat smälla! min föra häst var väldigt rädd det räckte
med att bara vissla som en raket så blev hon skit nervös..

kan du inte stoppa bomull i öronen, kanske är en liten dämpning..?
på natten så täckte jag över fönstrena lämnade lyset på och hadde radion på hög volym..

träna hästen för smällare har jag ingen anning om hur man kan göra..

Köp smällare och träna från början på dagtid när hon går i en större hage.
LIAs tips, det fungerar, mina grannar som skjuter lite huller om buller och närsomhelst har både betalat och skjutit av utan att förstå att jag fick nyttan.

mina hästar bryr sig inte för fem öre, oehört skönt. de kikar och ser lite facinerade ut men visar aldrig någon rädlsa, och springer inte omkring.

oj kan väl säga så här när ja träffade min goa tösa bit var hon uppstallad med en fjording inte var hon rädd 1 året men sen hände något som gjorde mig skita sur stall ägaren å dess släktingar sköt fyrverkerier utan gör stallet.. 3 nyåret tillsammans på ny köpt gård fick ja stå i boxen en hel natt och morgon i boxen å hålla i en grimma med grimskaft med en stgrende häst i andra ändan inget hjälpte... blec sagt var överaskad grrr shit i år e de radio på bomull i öronen och en gammal madrass som ja skurit sönder för att ha in fönstren som lie ljud stopp.. låt se om de fungerar men imår är ja förberedd

Nej... mina hästar bryr sig inte om det... Nu bor jag en bra bit ut i skogen och normalt lider vi inte av nyårsraketerna.
Men vid något tillfälle har vi haft nyårsraketer hemma... Hästarna har då fått gå ute vid tolvslaget och de tittar fachinerat på skådespelet.

Viss hjälp har jag ju säkert av att jag skottränat mina hästar så de är inte rädda för skott liknande ljud.

ja vad gör man...?

Jag vet inte vad min häst säger om raketer, han har alltid stått en bit ut på landet där de slipper det värsta, men nu bor han i "stan". Idag blev vi dock utsatta för smällare, med höga pip, smällar och smatter och han brydde sig inte ett skvatt. Dock tycker han det är läskigt med blinkandet (är t.ex. rädd för kamerablixtar), men å andra sidan blev vi häromveckan omkörda av en ambulans med blåljus och sirener utan en min från herren.

Det blir en spännande nyår :crazy: ;)

Lugnande, bomull i öronen med mössa på, skydd ....
Är de andra hästarna oxå rädda?
Kan ngn trygg ställa sig brevid din?

Radio på hög volym, tända lampor, täckta fönster

Själv bor jag vid ett FOAområde.
De skjuter ibland så det är som en smärre jordbävning- hästarna bryr sig inte.
Å hunden:rofl:
Tja hon jagar raketerna.
Har en del jakt i sig:D

Min ponny Juni som är dräktig blir ockås helt hysterisk när det blir fyrverkeri så i år ska jag låta dem gå ute från 7 på morgonen till 11 på dagen sen så stoppas det bomuul i öronen och huva och så blri det jag som får sitta vakt för hon får inte bli stressad det e inte bra för dräktighten::crazy::crazy:

Jag har haft min häst både installad och på lösdrift olika nyår. Självklart är det säkert olika på olika hästpersonligheter. Men min erfarenhet är att det faktiskt fungerat bättre med (min) häst på lösdrift. Installad blev han mycket stressad, boxvandrade och svettades ymnigt. Ute reagerade han inte alls så mycket.
Lycka till med din rädda häst...! Håller tummarna att kvällen och natten avlöper väl.

Jag har skaffat öronproppar och bomulls bollar och luva över det!
Var nere och kolla nyss och då var det lugnt.

Idioter till grannar sköt raketer mot stallet igår:mad:...så jag hade hästar som höll på att dö av panik så grannarna fick en ordentlig ut sklällning så frun i familjen börja gråta:devil:

Usch vad arg jag var!

Min häst bor ju granne med verkstan så hon har lärt sig att låter det så är det inget farligt men låter det INTE (husse som smyger i hagen för att jävlas):devil: DÅ ska man först fly och låssas vara skiträdd för att sen anfalla förövaren.:eek:

Jag är så lycklig över att hon inte bryr sig ett dugg.:p

Hur gick det för er??

Juni hörde inget som tur var eftersomhon hade bomull och luva på sig och så fick hon ju mat...Så det är nog lugnt jag var ern vid 9 och kolla för dem började smälla då och hon hde knappt hört det eftersom hon hade bomull i öronen och jag var också ner vid kvart i 12 och kolla hihi och hon hörde inget så det var lugnt:)

Det är ett elände med detta smällande, både för djur och människor. Onaturligt med så intensivt smällande + krutlukten, djur (och barn) kan ju omöjligt förstå vad det är som händer!

Skriv på Smällarupproret för att visa ert deltagande i protesten:

http://www.smallarupproret.se

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 980
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 693
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka