Nyårsraketer och rädd hund?

T

Taikatalvi

Hej
Vad gör ni dessa dagar när människor håller fest med fyrverkerier?
Min Greyhound är så jätta rädd att han skakar och vill inte ut och kissa.
Varje gång, bara ett liten "bang" och han är rädd i flera timmar :(

Sv: Nyårsraketer och rädd hund?

Till nästa år, träna träna träna. Finns cd-skivor med ljud. Min hund har fort lärt sig att de ljuden inte är läskiga inne, så jag la dem på mp3-spelaren och spelade upp ute för att träna.
Hon är under träning fortfarande, främst pga lat matte :o.

I år, dra ner persiennerna och tv på hög nivå. I övrigt var som vanligt.

När min hund blir rädd så säger jag bara åt henne att fortsätta gå ordentligt, jag gör ingen stor affär av det och det brukar fungera.
Fast jag vet hur jobbigt det är att se dem hysteriskt rädda (hon har varit där, nu blir hon "bara" rädd).

Hunden vi har nu är inte rädd för fem öre, men tiken som nu flyttat till min mamma var hopplöst rädd, ville inte heller kissa, låg och skakade osv.

För det första gick jag en rejäl promenad på morgonen, innan de hinner sätta igång och smälla. Sen försöka åka iväg någonstans utanför stan, där det inte smälls, för en promenad senare. Lugnande på kvällen, hög volym på musik/tv och neddragna persienner så ljuset från fyrverkerierna inte syns in.

Vid tolvslaget var vi inne på toaletten där det inte finns fönster och inte hörs in.

Promenader i övrigt var mest att glömma, försökte gå ut för att hon skulle kissa men det vägrade hon fullständigt...

Vi fick honom i September, så vi kunde inte veta att han var så rädd :(
Vi gör ingen stor affär av det och pröver att vara som normalt. Han kan inte se raketerna och vi har TV'et på.

Stackars lilla hund :( forsökte att ge honom något lugnande, men det hjälper inte.

Hej!
Jag kan tipsa om någon som heter "DAP" det är lugnande hormoner för hund, finns både som halsband och som man har i vägguttaget. Brukar fungera väldigt bra :) Lycka till!

Börja träna inför nästa nyår sen, när ni klarat av detta.

Ge nåt gott ben eller liknande att tugga på när 12-slaget närmar sig.

Vad är det för lugnande ni gett? Vissa sådana läkemedel gör kroppen trött, men förstärker syn- och hörselintryck, dvs det gör det hela värre för hunden som får panik men inte kan visa detta.

Vår hund är också väldigt rädd för smällare och raketer. Förra året var vi uppe hos svärföräldrarna i Norrland under jul och nyår och det var inte så mycket smällande så vi tänkte inte på att hon var speciellt rädd.

Men i år är vi hemma i stan, det har sina nackdelar att bo mitt i smeten ibland. Det har ju smällt rejält överallt i några dagar nu redan och det lär ju inte precis bli bättre imorgon. :crazy:
Hon vill redan nu inte gå ut och kissa ens och hon kan inte ens slappna av inomhus och sova.

Vanligtvis är hon en stencool hund så vi trodde inte det var så illa faktiskt (vi fick henne när hon var 4) som vi upptäckt nu.

Vi kommer att försöka köpa något ben hon gillar till henne att ha imorgon kväll och sen att vi är ute i skogen/på landet några timmar imorgon och tröttar ut henne lite. Sen får vi försöka vara som vanligt. Hon ligger vanligtvis mitt i soffan tillsammans med oss så vi kommer stanna hemma och sitta och kolla på film och försöka vara som vanligt. Tyvärr bor vi i lägenhet så vi måste gå en liten bit för att komma till 'kisställen'.

Jag tycker det är svårt eftersom hon är extremt uppmärksam på mig och jag blir lite stressad för att jag känner att hon blir stressad+ att jag är rädd för smällare själv...men jag försöker att gå på och låtsas som ingenting de gångerna jag är med men sambon tar de flesta promenader just för att hon inte ska bli påverkad. (hunden är pinsamt nog numera livrädd för spindlar eftersom jag är det. :o )

Hemlig: var kan man hitta såna cd-skivor? Det låter ju som nåt som vore bra att ha att träna med. I alla fall så hon kunde få lugn inomhus. :)

Min hund är mycket rädd för det.nu det är sent att träna på min hund nu för hund är 10 år gammal.

Min boxer är stencool och bryr sig inte, vår nyårstradition är att stå ute på trappen vid tolvslaget och titta på allt som lyser på himlen. Vi bor mitt i stan och har allt rumt omkring.

Däremot har vi en chihuahua som är ett halvår, jag har ingen aning om hur hon kommer reagera. Men hon kommer hållas under uppsikt tillsammans med boxern, förhoppningsvis har boxern lugnande inverkan på henne om hon skulle bli orolig.

Redan nu har det börjat smälla, men hon verkar inget rätt än så länge.

Jag bor inte i någon stad utan på landet så vi har inte så mycket smällare som jag kan tänka mej en del har.

Men det smäller ändå.
Gammhunn jagade raketer och sånt när han va yngre:crazy:
Han bryr sej inte nu och har lugnande inverkan på den andra hunden.
Den tredje och yngsta få vi se hur hon reagerar.
Gissar att hon kanske fjolla lite först men sen märker att det inte är någon fara.

Har aldrig tränat mina medvetet i det syftet men bor ju som sagt heller inte där det smälls mycket.

Det där med skivan lät ju superbra, det ska jag tipsa svärmor om till deras hund.

Många tack för era svar! :)
Här smällar det också redan och min stackars lilla hund är så rädd. Han fick ett ben och tyckte det va väldigt, men nu är han rädd igen...
I går började det lugnande meddel att virka, så hoppas det vill virka igen i afton. Så han kan få sovat.

Hoppas att ni alla må ha ett bra nytt år :)

Det är dock inte alla smällrädda hundar som bryr sig om skivan ö h t. Vår gjorde det inte.
Men det är värt att prova.

Åh stackars Indra :( Det är så jätte synd när de är rädd.
Lyckligtvis kissade Thunder inte inne.

Samma här med Thunder, också han mår bra igen och kan kissa ute.

Ja den yngsta klara det med bravur:)

Gammhunn tyckte de dova smällarna lät som fula gubbar i skogen så han smög omkring och morra och leta dom, lillvovvan hängde efter.

Har för mig att jycketryck (heter det så?) har en sådan skiva. Min har jag köpt via veterinär.

Tackar :)

Hon klarade faktiskt nyårskvällen bättre än väntat. Gå ut var ju en annan sak, vi fick försöka få henne att kissa tidigt på kvällen men hon hade total panik.
Men inne så tog hon faktiskt det lugnt efter någon timme (man skulle kunna tro att vi bodde i en krigszon hela nyårsafton. Det smällde i stort sett oavbrutet från 12 på dagen till kanske 3 på natten. :crazy:).

Det enda hon reagerade på då var de här stora grejerna som smäller som en bomb och skakar hela huset liksom. Har ingen aning om vad det är för några men det smälldes en tre fyra såna under kvällen. Annars gick det över förväntan. :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Springer
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka