Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, och visst är det lustigt att just det skall vara ett problem. Skott, menar jag.få saker gör hundfolk så panikslagna som skottberördhet.
Personligen tror jag mer på avtrubbningsmetoden än att göra det till något positivt.
Man köper helt enkelt en CD med fyrverkerier, skott och sedan börjar man lyssna på denna varje dag under en mycket lång tid. Först på mycket låg volym och sedan successivt högre. Man bör inte ta någon notis om hundens reaktioner utan fortsätta med de sysslor man hade planerat att göra. Man skall inte heller överdriva sig själv genom att vara hyperglad eller nått i den stilen. När nyår kommer så skall hunden vara utled på fyrverkerier att han inte pallar lyfta ett ögonlock.
Orsaken till att jag är lite skeptiskt till godismetoden är att man då gör skott/fyrverkerier till något speciellt. På en hel del hundar fungerar det helt klart att få in tänket skott=godis men en del hundar kan även tolka det matte/husse är konstig och gör konstiga saker bara för att det smäller = det är mysko och farligt.
Jag vill att mina hundar skall inte ha några förväntningar vare sig positiva eller negativa vid fyrverkeri eller skott. Det skall helt enkelt vara ett ljud som ingår i vardagen och det är inte konstigare än att någon startar en bil.
Så Druvan om du nu kan vara ärlig varför tror du att jag skulle skriva om detta om jag inte tror att det kan hjälpa folk? Handen på hjärtat, som sagt. Kanske har de du träffat inte tränat tillräckligt, tex i olika miljöer osv...