Sv: NyÅr?

En kompis till mig sätter i bommull i öronen och på med en tävlingsluva över. knyter fast den i grimman. Dämpar ganska så bra
 
Sv: NyÅr?

Vi gör ingenting särskilt vad jag vet, det är väldigt lite fyrverkerier vid stallet då det ligger långt ute på landet.
Kanske några få hos en av grannarna bara, de övriga är antingen för gamla för raketer :D eller så har dom djur själva så att dom inte skjuter något för den sakens skull.
 
Sv: NyÅr?

ljuset på och radion på (rätt så högt ) radion överröstar inte smällarna men den dränker ljudet så de får svårt att sortera ut smällarna, jag sätter på radion redan vid 8 snåret så de inte blir misstänksamma och höjer upp vid 23.30 . Vid 00.30 sänker jag och släcker igen ..
Vi har 40 hästar på gården, de flesta märker inte ens raketerna men vi har några stycken som stissar upp sig lätt vilket gör att även de andra hästarna blir stissiga. Håller vi de nervigaste lugna håller sig alla lugna.
 
Sv: NyÅr?

Jag tar in enligt vanlig tid, och gör de vanliga rutinerna. Hästarna håller sig relativt lugna då.
Dock har jag mina hästar en bra bit ut på landet , därmed blir det inte så mycket väsen. Alla runtomkring är mycket hänsynsfulla, och vissa åker in till stan för att smälla lite
 
Sv: NyÅr?

Ja vi får hoppas folk är hänsynsfulla runt omkring...Inge kul med rädda djur. Grannens hästar skenade förra året(lösdrift) och vi hade fullt sjå med kossorna (oxå lösdrift). Hästarna går in med tända lampor men de är inte lika rädda som kossorna...
 
Sv: NyÅr?

-knapplån-

Vi har aldrig gjort något speciellt på nyår. Har aldrig varit i stallet vid 12 o sett hur de reagerar men allt är som vanligt på morgonen, inga svettiga hästar eller söndriga boxar så jag antar att de aldrig varit särskilt rädda:D
 
Sv: NyÅr?

Våra hästar går på lösdrift, de får alltid vara ute på nyår då de är mycket lugnare om man jämför med den tiden de var box hästar och stog inne. I förra stallet var det alltid så att boxhästarna var rädda och sparkade och dansade runt. De hästarna som var ute hade det ganska lugnt, de tog hand om varandra så det fungerar bra.
 
Sv: NyÅr?

Mina hästar reagarar inte nämvärt. Har stått och smällt smällare nära stallet men dom verkar inte bry sig. Jag inbillar mig att om man håller på och gör saker som man inte brukar, vara i stallet ha radio på högt, så talar man om för hästarna att det är något på gång. så jag ser till att rutinerna är som vanligt.
Hadde en ny häst ett nyår som ägaren sa att hon va hysteriskt rädd och man fick stå i stallet hela kvällen. Det nyåret smälldes det ganska mycket rakteter i närheten av stallet. Jag gjorde som vanligt och gick sen ner när det slutat smälla och där stod den hästen helt lugn och käkade sitt hö. Jag tror att man som människa ibland kan stressa hästarna. Men visst finns det hästar som blir jätte rädda.

MVH Russin8 som tänker låta hästarna vara i fred på nyårsnatten
 
Sv: NyÅr?

här i stallet så ger vi bara lite mera hö och till vissa hästar så tar några och sätter skivor för fönstren men vad jag vet så är det ingen som blir direkt rädd..
min bryr sig inte ett dugg vad jag vet iallafall.

(i fjol hade vi en som var rädd så det var några i stallet och typ hälften av hästarna låg o sov så dom bryr sig inte så mycket)
 
Sv: NyÅr?

Jag gör inget särskilt med mina hästar utan jag tar in dem som vanligt. Bor på landet och det brukar inte vara så mycket raketskjutning. Hästarna är också coola så de bryr sig inte så mycket om raketerna och turligt nog veter inte fönstren i stallet åt det hållet som grannarnas eventuella raketuppskjutning är.
 
Sv: NyÅr?

vi har haft tur hittills trots att det skjuts raketer ca 50 m från stallet varje år. ingen av hästarna reagerar nåt nämnvärt (det testades i höstas när några mindre begåvade människor började fyra av raketer helt utan förvarning 100 m bort när min 10 åring just hade börjat sin ridtur) jag var fly förbannad och skällde ut dem efter noter. hade vi haft en rädd häst kunde ju vad som helst ha hänt. det minsta man kan begära är ju att de förvarnar när sånt sker på udda tillfällen. nyår vet man ju, då tar vi in dem och ser till att de får extra hö och morötter just då. hittills har det funkat bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp