Och än en gång fördummas människor som inte är etniskt svenska. Varför tror ingen människa att det finns kompetens någon annanstans än i Sverige? Hur tror svenskar att resten av världen överlever utan svensk inblandning?? Nä, men då kommer svaren att Ericson och bla bla bla bla har byggt all infrastruktur i hela världen och en massa annan dynga. Folk överlevde i tusentals år innan Sverige ens var befolkat och guess what, de bodde i Syrien, Irak, Iran, Somalia och resten av världen som vi kommer ihåg som krigsdrabbat!! Det är inte så att vikingarna en dag vaknade på morgonen och visste hur man byggde avlopp och vattenledningar, de lärde sig det av andra människor i andra länder. Andra länder klarar sig också! Det finns kompetenta människor över större delen av världen.
Javisst, svenska språket är ingen lätt match, men har man grundläggande engelska kommer man väldigt långt i Sverige.
Jag träffade härom dagen en kvinna. En av alla de kvinnor och män jag träffar varje vecka, med olika ursprung (infödda svenskar, första generationens invandrare, andra generationens dito, de som kommit som anhöriginvandrare via giftermål, de som kommer som asylsökande).
Denna kvinnan är inte på något sätt unik i sina sociala omständigheter.
Hon kom till Sverige för 12 år sedan. Hon hade innan dess tillbringat 18 år i ett flyktingläger tillsammans med sin man och deras sex barn.
Hon hade ingen skolgång alls med sig från sitt hemland, trots att hon var nästan 20 år gammal när hon landade i flyktinglägret.
Analfabet på sitt hemspråk.
Hon har gått de där 700 timmarna (enligt hennes egen uppgift; inget som jag hittar på) svenska för invandrare.
Hon känner nu igen alla våra bokstäver men förstår inte när de sätts ihop flera stycken för att bilda ord (också hennes egen berättelse; via tolk uppenbarligen).
Hon förstår enstaka ord svenska.
Hon skickas ibland ut på praktik och kurser men kan inte ta till sig innehållet eftersom hon inte kan svenska.
Den kvinnan ägnade många år åt att tvätta för hand, laga mat och sköta barn under primitiva förhållanden i ett flyktingläger.
Vilka resurser och kunskaper menar du att hon besitter, som gör att hon klarar att försörja sig själv i Sverige?
Hon pratar själv om att språk är nyckeln till omvärlden och att hon inte har någon nyckel.
Hennes barn är nu utflugna och - så långt jag vet, men jag frågade inte om det - klarar sig bra som vilken ung vuxen som helst i Sverige. Men hon och hennes man sitter hemma i bostaden i stort sett hela dagarna, tittar lite på TV men gör just inget annat. Eftersom de bara är två i hushållet, finns det inte så mycket att göra om dagarna (åter igen kvinnans eget sätt att uttrycka sig).
Jag säger inte att vi inte ska ta emot flyktingar, men jag hör också till dem som ser svensk invandringspolitik som ett stort misslyckande.
Det är många vi misslyckas med att motivera att lära sig svenska, det är många vi misslyckas med pga att de blir passiviserade under en mycket lång asylprocess.
Jag tycker att det vore värdefullt att
1) göra enorma ansträngningar, även ekonomiskt, för att förkorta asylprocessen.
2) obligatoriskt "erbjuda" svenska-undervisning från första dagen. Visst, ett antal lärartimmar och ett antal elevtimmar skulle "gå till spillo" för alla dem som får avslag på sin asylansökan, men för dem som får stanna är vinsten enorm.
3) till varje pris undvika passivisering vilket innebär att man under asylprocessen förväntas - beroende på ålder, förstås - bidra med verksamhet. Bor man på asylförläggning eller -boende, vore att sköta hushållet med städning et c ett utmärkt alternativ (fast det kanske redan görs?) liksom andra praktiska sysslor.