Nya wras-regler 2009

Sv: Nya wras-regler 2009

tjôtar om mina älskade benskydd
Låt det få bli tillåtet att få använda benskydd och lindor i alla ridklasser på D och E nivå
För det är i de klasserna som vi med våra hobbyhästar,halvgammal travare och ponnyer mm håller till, och har iregel den häst som vi har slinkit in på westernvägen och har inte kommit så långt att vi har den optimala westernhästen, men har kommit så långt som ekipage att man kan vara med i klubben och kanske nån grannklubbs tävlingar men har en häst som behöver lindas eller som tex stryker sig på kotorna. Det står tom i regelboken §264 punkt G Medvetet behandla hästen på ett inhumant sätt som resulterar i blödningar. Hur många är det inte som använder benskydd på träningar men inte på tävlingar just för att det inte är tillåtet i vissa klasser tror att ju högre upp på tävlingsnivåerna desto vanligare
Gör det lätt för de på "gräsrotsnivå" att få komma igång med tävlandet för många är det ett stort steg att ge sig ut på en klubbtävling bara, tror att det i slutändan gynnar hela westernsverige
goa häls/Råa
Men det där med benskydd har väl ändå lite med djurskydd att göra. Man ska ju skydda djuret från onödigt lidande. Sår på benen kan ju göra ont menar jag.

*kl*

Mina synpunkter;
Jag talar nu om E och D nivå.

* Dra ner svårighetsgraden i vissa mönster.
- Sidepass hör inte hemma på denna nivån.
- Öka avstånd mellan travkoner.
- Minska galoppombyten eller ta bort på denna nivå. Tillhör högre nivå.
- Minska antalet varv i spin
- Lätta backformationer i trail. L backning på sin höjd

* Domare måste lära sig döma på denna nivå. Finns många som dömer för hårt.

* I klasser där ekipage rider en och en, skriv protokoll som ryttarna sedan får (som i dressyr ungefär). Idag får vi titta på dom på sin höjd, åtminstone slutpoängen. Det här är ett ypperliggt tillfälle att få veta vad man ska förbättra och hur bedömingssystemet fungerar/ser ut. I alla fall kan detta utföras på E nivå.

* Inför Walk n Trot klasser som en "klass". Finns inte idag. Walk n Trot alternativet bör finnas med på alla E-tävlingar och inte enbart för "upp till 13".
För att utöka tävlingsmöjliheter så bör det finnas nån WoT även på D nivå.
Även inom KM om det hålls på D nivå.
Det är så viktigt att ALLA kan vara med och tävla.

*Poängsystemet kommer nog bli jättebra men har ju i år varit en total flopp.
Ett tillgänligt register för alla vore nog bra när det sedan kommit igång. Vet inte vad som sagts men lätt för en själv att ha koll på poängen och även bra så inga "misstag" slinker in på banan ändå.

Hm...ja..lite tankar från mig. Finns säkert fler som ploppar upp sedan

Du har bra idéer och synpunkter! Bra om man kunde införa ett protokoll, åtminstone på lägre nivå så att man lättare kan se vad man ska träna på.

Nu får man ju leta efter bedömningen för att veta vad som var bra och vad som behöver förbättras.

Jag brukar spara bedömningen genom att fotografera den,
94340987_rkgBN-M.jpg

då kan man lättare se hur ritten var bedömd.

Smart att fotografera men tycker det är synd att det är så man ska gå tillväga för att få ta del av sin ritt och sina poäng.

Ett protokoll skrivs ju ändå och varför då inte ge detta till ryttaren, domaren eller klubben har ju ingen användning av det i alla fall.

*kl*

Mina synpunkter;

* Domare måste lära sig döma på denna nivå. Finns många som dömer för hårt.

* I klasser där ekipage rider en och en, skriv protokoll som ryttarna sedan får (som i dressyr ungefär). Idag får vi titta på dom på sin höjd, åtminstone slutpoängen. Det här är ett ypperliggt tillfälle att få veta vad man ska förbättra och hur bedömingssystemet fungerar/ser ut. I alla fall kan detta utföras på E nivå.

* Inför Walk n Trot klasser som en "klass". Finns inte idag. Walk n Trot alternativet bör finnas med på alla E-tävlingar och inte enbart för "upp till 13".
Det är så viktigt att ALLA kan vara med och tävla.

*Poängsystemet kommer nog bli jättebra men har ju i år varit en total flopp.
Ett tillgänligt register för alla vore nog bra när det sedan kommit igång. Vet inte vad som sagts men lätt för en själv att ha koll på poängen och även bra så inga "misstag" slinker in på banan ändå.

Hm...ja..lite tankar från mig. Finns säkert fler som ploppar upp sedan

Bra förslag du kommer med både att anpassa svårighetsgraden bättre på E och Dnivå samt att lämna ut protokoll till ryttarna. Det borde ju alltid göras, nu vet man ju inte vad man gjort bra och vad som behövcer förbättras.

*kl*

Mina synpunkter;

De gånger jag ridit reining på D-nivå har det bara varit ett varv spinn :cool:
Men jag håller helt och hållet med dig! Många upplever att trailbanor och mönster ofta är för svåra för en D-nivå.

Jag hade önskat mer B-nivå tävlingar,. men det har ju ingenting med regler att göra... :angel:

De gånger jag ridit reining på D-nivå har det bara varit ett varv spinn :cool:
Men jag håller helt och hållet med dig! Många upplever att trailbanor och mönster ofta är för svåra för en D-nivå.

Jag hade önskat mer B-nivå tävlingar,. men det har ju ingenting med regler att göra... :angel:

Oj...det var lyx, ett varv.
Fyra är annars inget ovanlig på D nivå.

Oj, då är det olika! Jag har bara ridit fyra spin på C-tävling en gång! Alla D-tävlingar jag varit på har haft ett eller inget!

Dom mönster som rekommenderas för D- och E-tävling innehåller max 2 spinnvarv.

Det är ju upp till arrangerande klubb att lägga mönstren på rätt nivå.

Jag tycker att man på E-klass inte ska tillåta sporrar eller stångbett. Fel nivå för så avancerad utrustning.

När det gäller mönster för reining på D-nivå: man kan ju faktiskt som ryttare välja att göra ett enkelt galoppombyte, vilket de flesta jag sett på D-nivå gör, och då är det väldigt rättvist eftersom deltagarna är på samma nivå.

Ang att domarna dömer för hårt: jag tycker att domarna ofta mesar med bedömningen på C och D nivå. Reglerna är desamma oavsett nivå, svårigheten stegras till viss del av mönstrens utformning men också av konkurrensen. Om jag rider en reining urkasst (jämfört med idealet) så ska jag också få urkassa poäng. Jag kan vinna ändå om de andra är ännu sämre.
Jag tycker istället att alla domare skulle lära sig att även på låg nivå döma helt efter regelboken så att domarpoäng 68 motsvarar domarpoäng 68 (eller vilken siffra man vill).

Uppklassningssystemet: kan nog vara OK när dataprogrammet kommer igång och räknar. MEN HUR STOR MÖJLIGHET HAR RYTTARNA I NORRA SVERIGE ATT FAKTISKT KLASSA UPP SIG??? Hur många tävlingar finns det att välja på där?!
Jag tycker för egen del att ca 25 mil enkel väg är gränsen för det rimliga, och har man den gränsen så inbillar jag mig att det inte är lätt att hitta tävlingstillfällen om man bor i norra Sverige. Så det är inte ett särskilt rättvist system.

Oj, då är det olika! Jag har bara ridit fyra spin på C-tävling en gång! Alla D-tävlingar jag varit på har haft ett eller inget!

Oj..spin är alltid med på de D tävlingar jag varit på,ingen spin alls har jag inte varit med om nån gång.

Ja, det måste vara välidigt olika, fyra spin har inte varit ovanligt häromkring.

Det är ju upp till arrangerande klubb att lägga mönstren på rätt nivå.
Det är väl ändå domaren som ansvarar för vilka mönster som skall användas, inte den arrangerande klubben.
(Tävlingsansvarig kan visserligen opponera sig mot domarens val och ändra svårighetsgraden om det skulle behövas).

Oj..spin är alltid med på de D tävlingar jag varit på,ingen spin alls har jag inte varit med om nån gång.

Ja, det måste vara välidigt olika, fyra spin har inte varit ovanligt häromkring.

Joo syrran har ridit mönster nummer 1 på D-nivå :crazy:
Men jag har väl haft tur :)

Sammanfattning hittills. Har jag glömt nåt?

- Tydligare SM-kvalregler
- Tillåt benskydd på lägre nivåer
- Slopa hjälm/hatt-krav på framridningsbanan
- Se över uppklassningssystemet och ha förutsättningarna klara innan det tas i bruk
- Inför ”engelsk-klasser” tex Hunter under saddle, Hunt seat Equitation
- Ta bort eller förenkla vissa klasser/mönster på lägre nivåer (WnT, inga byten, spin mm…)
- Förbjud sporrar och stångbett på E-nivå

Fler förslag?

Mönster:
det är tävlingsledaren som ansvarar för tävlingen, inkl mönster. Oftast ber man domaren rita mönster, men det är ok att tävlingsledningen lägger mönster, som sedan domaren godkänner och dömer efter.

Svårighetsgrad: en B-klass ska vara en B-klass oavsett om den ges på SM eller på klubbtävlingen...Jag får hellre tuffa poäng på min hemmabana, än att jag luras tro att jag är bättre än jag är, och blir grymt besviken borta...

Protokoll: vi tar alltid kopior på alla protokoll och delar ut till de tävlande. Varför gör inte alla klubbar det?

FÖRSLAG: WRAS rekommenderar/ger exempel/lägger på hemsidan mönster för de olika A, B, C, D, E-nivåerna, inte bara mönstrena i regelboken, utan för alla klasser. Som det är nu, så "lånar" vår klubb friskt från andra klubbar, så att vi ska hamna på samma svårighetsgrad. Och om det finns rekommendationer, så är det enklare att ta en dialog med domaren, som bygger banor för VM...

Utbildning: fixa studiecirkelsmaterial kring regelboken, och tävlingspärmen, så att varje klubb kan ordna utbildning för sina funktionärer, så att alla vet sin roll ex på framridningsbana, eller i gate.
TIPS: utnyttja domarna till kurs i "Vad tittar domaren på". Vi ordnar en sådan kurs framöver i vår klubb, så att alla nervösa ryttare ska veta vad som är viktigt. Och inte lägger tid på att spreja hästen med glansmedel, utan ridtränar!;)

Hatt på framridning: nu är det ju inte meningen att publiken ska vara bland tävlingsekipagen, så då kan det väl kvitta om man har hatt eller keps? Mycket viktigare att alla följer framridningsreglerna, och visar hänsyn.

Uppklassning, vi har nollkoll på det kan jag säga..., vi väntar med spänning på mer info.

FÖRSÄKRING: vore bra om WRAS kom med tydlig info om försäkringsregler, när/var/hur gäller försäkringar, och vilka regler måste följas etc etc.

Jätte bra tråd!!! Har två förslag. Klassindela mönstren, då vissa domare har svårt att förstå att man inte kan ha ett WR mönster med 7 byten på en d-tävling. Det gör det lättare för domare och välja och det ger en större trygghet för ryttare. Vi hade en tävling för två år sen där vi hade just detta problem och samma tävling året därpå och då vågade folk inte anmäla sig då det var samma domare.

Ett annat förslag är fler mönster. Ett medelsvårt versatilehorse mönster och ett medelsvårt westernriding mönster som lämpar sig för c nivå, då dessa tävlingar blir fler pga uppklassningssystemet och det måste ju skilja i lämlig svårighetsgrad mellan de olika nivåerna inte gå från två byten till sju ej heller ha samma mönster i både C och D. För det e så det fungerar nu.

Tyckte att lakrits förslag var kanon. men framför allt detta
"* Inför Walk n Trot klasser som en "klass". Finns inte idag. Walk n Trot alternativet bör finnas med på alla E-tävlingar och inte enbart för "upp till 13".
Det är så viktigt att ALLA kan vara med och tävla"

Jag skulle gärna ställa upp med min unghäst i WoT när hon får åldern inne :) Är ju ett jättebra sätt att kunna få ut de yngre hästarna på tävlingsbanan så att de får känna på det :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka