Nya wras-regler 2009

Sv: Nya wras-regler 2009

bra, försäkring för tävlande och funktionärer! men det var inte det jag menade...
Vad för försäkringsskydd har klubben, om någon i publiken blir skadad? Vet ridklubbar inom klassiskt som råkat illa ut, när publik blivit trampad/nersprungen av häst, vad gäller för klubben här?

En sådan försäkring får klubben teckna själv.
För vår klubb kostar den 1250:- / år.
/Mike

bra, försäkring för tävlande och funktionärer! men det var inte det jag menade...
Vad för försäkringsskydd har klubben, om någon i publiken blir skadad? Vet ridklubbar inom klassiskt som råkat illa ut, när publik blivit trampad/nersprungen av häst, vad gäller för klubben här?

Säger som Mike, det får klubben själv se till att den har. Det finns lite olika typer man kan välja mellan.

Hej
Sammanställ sedan vad ni kommer fram till och skicka det till tävlingsansvarige i ditt distrikt (och självklart är det lättare att få till en regeländring ju bättre underbyggd den är) så kommer han/hon att ta med den på nästa regelboksmöte så ser vi över frågorna/förslagen. Det går att ändra mer än vad man tror men vi (wras) måste ju få in vad ni tycker skall ändras ;-).
Ang protokollen ber jag alltid att få kopia på dom från tävlingen (nån gång har domk kostat 2 kr men det är det värt) har man protokollen och en video på ritten är det oftast lätt att förstå den bedömningen man fått. Det låter också som om folk måste lära sig att lägga mönstrena på rätt nivå där han faktiskt tävlingsarr klubb en del att säga till om och dom flesta domare lyssnar, målet på en d-c tävling är ju att dom flesta skall klara sig igenom banan.

Oj då bidde lite långt men jag kunde inte låta bli/ Zeta

:bow: :bow: :bow:

Och det är inte bara WRAs som borde ge ut protokoll, men jag VET att det blir en massa extra jobb för domarna i t ex Halter, MEN det skulle ju faktiskt underlätta för oss handlers/ryttare, speciellt om domaren inte förklarar efteråt vad de dömt på.

Och ja, jag är mycket van med dressyrens protokoll och jag gillar det också.

Det är därför man bör jobba extra mycket med säkerheten mellan publik - tävlande och ha avspärrningar samt att se till att de följs. De finns ju där för allas säkerhets skull.

Och se till att alla föräldrar har koppel på sina ålande ungar som har en tendens att försöka vara överallt... :crazy:

*KL*
Lite tankar ang. förslag :

* Varför olika benskyddsregler på olika nivå? samma ska gälla för alla tycker jag. Tycker dessutom att de flesta hästar om de rids korrekt ej behöver benskydd i de klasser som man inte får ha det.
* Håller med om att domaren skall döma lika oavsett nivå, dock lägga olika nivåer på mönstren men en 70 runda ska alltid va en 70 runda.
* Ang. att göra lättare reining mönster så är det inte så lätt. Reining är reining och hur skall ett sådant mönster va utan byten,spins,stops och rollbacks ? Voltmönster ?? Vänta tills ni är klara för reiningen innan ni tävlar istället !!
* Ang. WR mönster som är för svåra (gör lättare för c nivå) så finns redan sådana mönster. Kolla befintlig regelbok. Lite samma sak här; kan du inte byta/göra ett enkelt byte starta inte i WR utan välj annan gren. På D nivå finns M 11 som enligt mig är det enda mönster som ska användas på denna nivå.
* Håller med monke om Hjälm/hatt /huvudbonad på framridning - onödigt att lägga energi på !! Dock tycker jag ungdomar som måste tävla i hjälm SKALL rida fram i hjälm.
* Ang. sporrar och stång bett så anser jag det vara upp till ryttaren själv - kan man inte ska man inte, som så mkt annat, måste man ha regler för allt ? Då skadar man för så många andra som egentligen kan. och de som inte kan förlorar oftast på det i bedömningen, och ändrar förhoppningsvis på det tills nästa gång.

* Är possitiv till införandet av Hunter klasserna.

* Ang. SM kval/regler så måste de klart göras om. Så också SM helgen. Man KAN inte rent djurskydds mässigt ha både kval och Final samma helg. Ganska många av våra WRAS hästar går många olika klasser och får då starta väldigt många klasser vilket iallafall inte jag tycker är schysst !! Bort med kvalet under SM helgen. Vad gäller kvalet med att man skall ha ridit flera B tävlingar för att få starta så tycker jag det är jättedåligt. Finns knappt tävlingar att kvala på och missar du en tävling så kan du inte åka på SM:et om du inte åker 50:tals mil bort.
Kanske kan man ha fri anmälning och ha fyra dagar (final) så man har plats åt fler (sämre) ekipage som ändå inte får medalj. Samtidigt tycker jag att vem som helst inte "bara" ska kunna åka på SM sådär. Svår fråga men behöver förändring- helt klart !!

Lite tankar och frågeställningar från mig att diskutera vidare med.

lite utanför ämnet nu men jag kom på en sak.
är hunter en del av SM för WRAS också?;O
nu vart jag ju lite sugen på att evetuellt kvala på det med:O:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka