Nya wras-regler 2009

T

TDJ

Vad skulle du vilja ändra/lägga till i den kommande regelboken för 2009?

Eller: A – Jag tävlar inte på wras-tävlingar
____.B – Jag tycker att den är bra som den är
____.C – Jag bryr mig inte

Sv: Nya wras-regler 2009

Jag tävlar ganska mkt WRAStävlingar och regelboken är bra som den är tycker jag.
Kanske man skulle kunna lägga till lite mer om/hur man kan kvala till SM , hur poängräkningen är lite tydligare kanske och kraven för att man ska få starta i SM ska vara med , eller detk anske är med redan :O har inte riktigt koll men endå :D

tjôtar om mina älskade benskydd
Låt det få bli tillåtet att få använda benskydd och lindor i alla ridklasser på D och E nivå
För det är i de klasserna som vi med våra hobbyhästar,halvgammal travare och ponnyer mm håller till, och har iregel den häst som vi har slinkit in på westernvägen och har inte kommit så långt att vi har den optimala westernhästen, men har kommit så långt som ekipage att man kan vara med i klubben och kanske nån grannklubbs tävlingar men har en häst som behöver lindas eller som tex stryker sig på kotorna. Det står tom i regelboken §264 punkt G Medvetet behandla hästen på ett inhumant sätt som resulterar i blödningar. Hur många är det inte som använder benskydd på träningar men inte på tävlingar just för att det inte är tillåtet i vissa klasser tror att ju högre upp på tävlingsnivåerna desto vanligare
Gör det lätt för de på "gräsrotsnivå" att få komma igång med tävlandet för många är det ett stort steg att ge sig ut på en klubbtävling bara, tror att det i slutändan gynnar hela westernsverige
goa häls/Råa

Varför tycker du att de skulle vara ok?. Har du problem med att du skitar ned din hatt , så skaffa en billigare att ha på framridningsbanan.I andra ridgrenar så som hoppning o dressyr har man hjälm eller stormhatt. Hjälm e säkerhet, den är alltid ok det andra är dresscode.

Varför tycker du att de skulle vara ok?. Har du problem med att du skitar ned din hatt , så skaffa en billigare att ha på framridningsbanan.I andra ridgrenar så som hoppning o dressyr har man hjälm eller stormhatt. Hjälm e säkerhet, den är alltid ok det andra är dresscode.

Vore synd om dresscoden med hatt försvann från western, ska synas även på framridningen att det är western..är så snyggt med hatt.
Annars är det ju klart klokare att ha hjälm på framridningen då risken är större att det ska hända något där.

MVh från Antikepsache

Jag tycker inte jag ska behöva förklara mig, tråden handlade om vad var och en ville ändra på i regelboken och jag skrev vad jag ville ändra på. Jag har mina orsaker till det.

fast... om svaren ska användas till nåt, t.ex till WRAS arbete med de nya reglerna så måste man ju kunna motivera vad man vill ändra på, och dessutom diskutera saken.

Nu vet jag ju inte om det var det som var meningen med tråden, men det var min första tanke i alla fall.

Wras får in åsikter och förslag från remisser och motioner, ett diskussionsforum bör inte vara en officiell kanal för detta. Jag är bara nyfiken vad dom som är här tycker och tänker.

Det finns en hel del som behöver ändras i regelboken, ffa ordalydelser men även vissa regler.
Jag tycker också att hatt tvånget är slöseri med energi att försöka upprätthålla. Hade man sagt hjälm had det varit sin sak men hatt...:confused:
Det finns viktigare saker att titta på som tävlingsledare/gate/banpersonal/ansvarig.:grin:

När det gäller uppklassnings systemet så kan det väl vara ganska ok, problemet ligger i att man har satt in en regel utan att ha verktyg för att genomföra det.
Så bort med uppklassings systemet tills man har ett system för att genomföra det samma innan man lägger in det i regelboken.:eek:

Jag tycker även att det skulle kunna vara bra att föra in några Engelsk klasser i WRAS regelsystem tex Hunter under saddle, Hunt seat Equitation, hoppning i olika former. Det skulle ge alla de som kommer från "Engelsk ridnings världen" och bara har engelsk utrustning och kanske en häst som är lämpad för de grenarna en lätt och praktisk väg in i western världen:idea:

Monica

tex Hunter under saddle, Hunt seat Equitation
Bra förslag, det skulle kunna understryka att westernridning inte sitter i utrustningen, utan i sättet att framföra hästen.

Wras får in åsikter och förslag från remisser och motioner, ett diskussionsforum bör inte vara en officiell kanal för detta. Jag är bara nyfiken vad dom som är här tycker och tänker.

Det vet jag att de får, men man kan väl diskutera ändå? Ett förslag till motion och remiss kan ju komma ur det som nämns här... som du sa - det är ett diskussionsforum.

Absolut, men jag tänker inte avkräva några motiveringar mot någons vilja.

Bra förslag, det skulle kunna understryka att westernridning inte sitter i utrustningen, utan i sättet att framföra hästen.

Exakt! Bra förslag... Jag vill också se mer av dessa klasser på wras tävlingar (eller rättare sagt starta dessa klasser) ;)

Annars tycker jag rent allmänt att vi ska ta lärdom av systemet de har i Tyskland, som Alazzi skrivit en del om i andra trådar!

Ingen reining på låg nivå (mönstren med spinn och byten, är för svåra rörelser på utbildningsnivå!)

Som jag förstått de så har de inte heller WR på låg nivå där... Nu har ju vi ett mycket simpelt mönster i WR som passar på D-nivå. Eventuellt skulle man kanske annars kunna utveckla ett liknande simpelt Reining mönster???

Så vi slipper alla slaffsiga galopp byten som inte gynnar någon... osv... Rörelserna är ju till för de som kommit lite längre än D-nivå, så varför ha med de rörelserna i mönstren på den låga nivån????

Som jag uppfattat det så är det även inte tillåtet i tyskland att rida på stång förräns du rider på motsvarande C-nivå, där det är valfritt med snaffle el. stång. Vilket jag faktiskt tycker verkar bra! Varför ha så bråttom? Jag tycker mig märka att många på D-nivå skyndar att gå över till stång...

Pressen på detta borde försvinna och regleras... Tror rent allmänt att de tänkt till ett steg längre i tyskland som det verkar! Så .... ja, varför inte lära lite där ifrån!?!?! ;)

Det stämmer, ingen WR på lätt nivå, den klassen kommer först på högre nivå, och då ett mönster med 8 byten. För de som klarar av tyskan så finns hela den tyska regelboken på nätet, det är bara att ladda ner.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka