Karl Mårtens är kul, kände inte till honom men hittade ett klipp där han iklädd någon slag zenbuddistisk dräkt målade i andlig inspiration inför en skara häpna åskådare.
Så du är också en fågelmålare
En svensk konstnär jag tror du skulle tycka om är Roland Jonsson, han gav tillsammans med en författare, Stefan Casta, ut en bok som heter Fåglar om våren som innehåller många fina akvareller. Jag har inga direkta favoritmålare, eller kanske väldigt många det beror på hur man ser det, men om jag skall ta någon blir det Roland Jonsson, mycket för att det var hans bok som fick mig att börja måla fåglar en gång i tiden. Jag skulle vilja säga att han är en av Sveriges skickligaste fågelmålare, eller var egentligen för numera målar han mest fiskar och andra djur tror jag.
Stanislaw Zoladzs målningar är inspirerande, jag bor precis vid havet och inte långt härifrån finns ett parti med stora stenar så det är inte omöjligt att jag senare i höst eller vinter försöker mig på samma motiv. Jag har inte målat något liknande innan men en del av det roliga med att testa är att man vet inte hur svårt motivet är, ibland kan det som ser svårt ut vara ganska lätt för att man hittar rätt direkt och ibland kan det skenbart enkla vara helt omöjligt. Stanislaw Zoladz är en mästare så hans målningar är en bra inspiration
Sen vill jag bara förtydliga, Stanislaw Zoladzs målarstil är
inte hyperrealism som påståtts i tråden, åtminstone har ingen av de målningar jag sett av honom varit det (lika lite som Zorn var en "gubbe" när han som 20-30-åring utförde målningarna som visades tidigare).
Jag har mest gjort modellmålningar, eller snarare skisser, under det senaste och nu målar jag på huset men igår gjorde jag en räv i akvarell, egentligen tänkte jag måla en rödräv, hade närkontakt med en riktigt ståtlig sådan för ett litet tag sedan men efter vad viltet nu gjort i min trädgård står de för tillfället inte högt i kurs så jag målade en mindre kriminellt belastad räv istället. Fjällräven är en favorit för mig (stort format för en akvarell, nästan full Imperial):