Nya travbanan i Piteå!!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bodbäckspålle
  • Startdatum Startdatum
B

Bodbäckspålle

Vad tror ni? Kommer den att byggas? Behövs en sådan i Sverige? Tror ni tränarna kommer använda sig av den?

Det låter i alla fall bra. De slipper ju driftskostnaderna som det innebär att värma upp banan via spillvärme från Kappa. (värdet ligger på ca 10 milj./år)...Förhoppningsvis klubbas förslaget igenom...och vi får vår egen racerbana här i norrland :)

Sv: Nya travbanan i Piteå!!!

Jag har ingen information om projektet så det är svårt att uttala sig om. Har du någon länk eller kan du berätta lite utförligare vad det handlar om?

Så typiskt mig :o , tror att alla ska veta :rofl: . ATG ska kolla om det finns någon möjlighet att bygga en åretrunt bana i Piteå...tror de har tänkt sig att den skall vara under tak och ständigt ha sommarbana. Värmen får de gratis via ett företag som heter Kappa Kraftline som ändå har en spillvärmesledning som går just utanför den tilltänkta platsen. Vad jag har hört så är det redan flera "stortränare" som är mer intresserade av att fösa över vissa hästar hit över vintern då (istället för ex. frankrike). Projektet är möjligt på grund av många privata personer som går in med stora summor pengar. läs mer på:

http://www.pitea-tidningen.se/index...=1&PHPSESSID=ebf6b670396b5f05f99357c51cf6c242

Det verkar vara poppis att projektera för nya travanläggningar?

I Lycksele så spånas det på ett jätte projekt med jordvärme för att ha en frostfri bana. Stallar och även ridskola och undervisning. Låter helt vansinnigt eftersom travet där redan idag saknar träningsmöjligheter förrutom rak och rundbana...

Mer om det har skrivits på www.travinorr.nu

Jag tror att travbanan i Piteå har mycket större chans. Hörde på radion att ATG sa att de sällan undersökt ett projekt förr med så mycket på fötterna. Lyckseles ide har jag tyckt varit vansinnig från början...däremot så gillar jag den här desto mer. Tanken med denna anläggning är att det ska bli ett så kallat multisportanläggning tror jag. Sen kan det även bli tal att lägga ridskolan i närheten också eftersom de tydligen har problem med sitt nuvarande stall.

Den här iden har funnits mycket längre än lyckseleiden...men man har bara arbetat i det tysta...planerna har funnits i över två år...och det kom upp på tapeten någon gång före jul...men då blev bodenborna rädda och sa att de tänkt lägga in värmeslinga i deras bana...men av det blev det ingenting av...däremot tror jag denna ide håller. Jag känner en av de bakomdrivande...och han säger man inte gärna emot...han är van att få som han vill...och här får han det gärna för mig ;) :D

trav i norr rätt adress

Denna bana har det jobbats länge med, tror jag haft en tråd om detta tidigare. Banan kommer nog att bli av oavsett om ATG eller någon annan lägger sig i, om inte så kan KD träna själv på den :smirk:

Har däremot svårt att tro att ridklubben kommer att flytta dit... varit tal om SLU's anläggning i Öjebyn. Tror dom personerna på klubben kommer att ha svårt att kunna samsas med travfolket :crazy:

Jag vet inte om det blir så att klubben flyttar dit...jag vet bara att det diskuterats...tror det finns med som ett alternativ. :smirk:

Lägger till en gammal länk om detta...som jag hittade i en gammal tråd om detta. http://www.inorr.se/pt/index.php?artikel=53667

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas att det blir av !!! :banana:
Man blir sååå sugen på att flytta till Piteå ! :D

Off topic...men såg du Club Goa igår.....Virre hade på sig Piteå tröjan.....som hon fick av dig :D

Förmodligen bara "snack" för att banan inte skulle läggas ner...??

det verkar nästan så...eftersom man inte hört något mer om det.

Jo jag såg tröjan, lite coolt var det!

Banan i Boden var stängd tre (?) månader i höstas för att dom skulle då lägga ner värmeslingor i banan, men det blev "bara" omläggning av bankroppen, dom hade tagit sig vatten över huvudet...... :crazy:

Utan att vara väldigt insatt då... Jag tror inte den kan konkurrera med Frankrike för vinterträning och absolut inte tävling. Det är inte bara banor utan tjäle man vill åt där. Där är varmare och ljusare också... och tränar man unghästar vill man ju gärna ha mer än en rundbana att köra på... ;)

Jag såg några underbara träningsanläggningar i Normandie igår. T.ex. fyra (!) rakbanor på ca 1500 meter brevid varandra. En i sand, en i sand blandat med textil (ordentligt tungt), en med kolstybb och en med jord (används inte på vintern men på sommaren är den visst kanon och det hörs inte när hästarna springer där). Lite plant och lite med backar. På detta behöver man ju ett par rundbanor i olika storlekar och material. Dessutom är det lite grönt där hela året. Hästarna går nästan alltid ute... Jag skulle inte tveka på vart jag skulle åka... ;)

Visst kan det vara bra med en bana i Norrland som har sommarbana hela året, men jag tror inte den kan konkurrera med Frankrike. Däremot kan den konkurrera ut andra banor i Norrland om det finns duktigt folk som managerar den rätt. Vill man det?

Undrar om vi har varit på samma ställe :D

Jag hade ju unghästar i Normandie...dom gick ute o betade i december :bow: inga brodd, kuperad terräng och unghingstarna gick i flockar........

hejsan hoppsan, det var inte små planer dom hade i lycksele... senast jag hörde så tyckte jag det lät som att de knappt hade några hästar kvar på banan...
tänk vad dålig koll man har numera...

Det kommer inte bli bara rundbana. Det kommer bli mer, han som står bakom projektet har stora planer. Och det var en från ATG som sa på radio att många antagligen kommer att välja norrland istället för frankrike (självklart inte då de ska tävla...det förstår jag med :rofl: )...dessutom så vet jag från inre källor (låter som en agent nu :angel: ) att flera stortränare redan anmält intresse för vinterfilial! :)

Som det ser ut i dagsläget så vill man ju inte ha någon sport kvar i länet...om man då kan dra intresse via en multisportanläggning...så varför inte. Jag tror inte att alla banor kommer dö ut...men kanske någon...och det håller ju redan på att hända...jag ser nog detta som lite av en räddning. :(

Kanske det, men där finns så många fina gårdar… De har allt, från simträningsanläggning till walkers, banor och hagar man bara drömmer om. Sen är kanske inte alla anläggningar så vackra, men otroligt funktionella. :bow:

Att hästarna kan vara ute och äta gräs i enorma hagar hela året anser jag vara överlägset.

Man vet ju aldrig men för mig hade valet varit lätt. Jag låter lite negativ nu… men det är inte riktigt samma sak att tränare säger att de är intresserade som att de faktiskt kommer dit när allt är klart. Hur mycket pengar skulle ATG gå in med under byggnation? Lägga på löpande kostnader/år? Om det finasieras på annat sätt än av ATG kan det vara en bra idé. Jag tycker att ATG ska använda sina pengar till annat, t.ex högre prispengar i vardagstravet så att fler hästar kan försörja sig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka