Nya solarierör

kamomillo

Trådstartare
Jag har sparkat liv i mitt gamla solarium, och inser att rören är hopplös slut...
De är minst 15 år sedan jag köpte rör sist, så någon stor solare är jag inte...
Men var köper jag nya?
Finns det ens att få tag på?
Vad ska man tänka på? styrka?
Snälla hjälp mej!

* Jenny *
 
Jag har sparkat liv i mitt gamla solarium, och inser att rören är hopplös slut...
De är minst 15 år sedan jag köpte rör sist, så någon stor solare är jag inte...
Men var köper jag nya?
Finns det ens att få tag på?
Vad ska man tänka på? styrka?
Snälla hjälp mej!

* Jenny *

Då skulle jag gå och sola istället, om jag kände det behovet. Ett 15 år gammalt solarium är nog pensionsmässigt oavsett.
 
Jag orkar inte försvara mej, men jag har haft solariet i 32 år, bytt rör 3 ggr på den tiden. Alltså solar jag väldigt lite.
Närmsta solariumställe är 12 mil bort, annars skulle de 10-12 ggr/år jag solar vara enkelt ett lösa så.
Jag åker aldrig på solsemester och bor i fjällen, där de inte är "solvänligt" alls på sommaren, OM det mot förmodan är en solig varm dag, så är det mygg....
Tror jag hade 3 korta stunder i bikini förra sommaren.
Ansiktet får däremot väldigt mycket sol på våren.
Min fråga var alltså VAR jag kan köpa nya rör? Funderade på att köpa "svaga" eller bara byta ut varannat, För det är inte färgen jag är ute efter, utan värmen och välbefinnandet det gör med mej den här tiden på året, då det är mörkt nästan 24/7

* Jenny *
 
Tycker också nån form av lampa som feks ljusterapi eller byta ut solariet till en bastu. Jag förstår att du inte alls är ute efter dessa typen av svar, men det är av omtanke. I vissa land är solarium (sånna du kan betala för att sola i) olagligt, det är ju verkligen hälsofarligt, tyvärr. Tycker också om att sola solarium, men slutade för ca 7 år sen.
 
Jag har sparkat liv i mitt gamla solarium, och inser att rören är hopplös slut...
De är minst 15 år sedan jag köpte rör sist, så någon stor solare är jag inte...
Men var köper jag nya?
Finns det ens att få tag på?
Vad ska man tänka på? styrka?
Snälla hjälp mej!

* Jenny *
Ja det finns.
Läs på på strålskyddsmyndigheten om vad som gäller just nu. Finns en sida som heter solasolarium som är lite enklare.
Min kompis köper via Ultra tan, men det finns säkert billigare på andra ställen. Vännen köper där, mest för att det är av det märket. :) Philips har väl solarierör med?
Vad jag har fått med mig när jag har lyssnat med ett halvt öra, är att det är olika effektgrad på dom. Ju lägre- ju snällare.
Men köp av ett svenskt företag och få inte för dig att köpa från Kina. ;)
 
Ja det finns.
Läs på på strålskyddsmyndigheten om vad som gäller just nu. Finns en sida som heter solasolarium som är lite enklare.
Min kompis köper via Ultra tan, men det finns säkert billigare på andra ställen. Vännen köper där, mest för att det är av det märket. :) Philips har väl solarierör med?
Vad jag har fått med mig när jag har lyssnat med ett halvt öra, är att det är olika effektgrad på dom. Ju lägre- ju snällare.
Men köp av ett svenskt företag och få inte för dig att köpa från Kina. ;)

Tack så jättemycket! Ska kolla upp de där. 😀
Jag minns ju inte alls rekomendationerna från förra gången jag köpte rör.

* Jenny *
 
Vad menas med feks? Funderade på om du skrivit fel men kommer inte på vad det skulle kunna vara felskrivet från!

T.ex. förkortas så på norska (for eksempel), skulle gissa att det kommer av det.

Språkförrvirrad skåning i Norge här ja 😅 det är lite för likt språk för att jag ska komma på å rätta mig själv 🙈 men @MiaMia har rätt, var tänkt å stå tex
 
Jag orkar inte försvara mej, men jag har haft solariet i 32 år, bytt rör 3 ggr på den tiden. Alltså solar jag väldigt lite.
Närmsta solariumställe är 12 mil bort, annars skulle de 10-12 ggr/år jag solar vara enkelt ett lösa så.
Jag åker aldrig på solsemester och bor i fjällen, där de inte är "solvänligt" alls på sommaren, OM det mot förmodan är en solig varm dag, så är det mygg....
Tror jag hade 3 korta stunder i bikini förra sommaren.
Ansiktet får däremot väldigt mycket sol på våren.
Min fråga var alltså VAR jag kan köpa nya rör? Funderade på att köpa "svaga" eller bara byta ut varannat, För det är inte färgen jag är ute efter, utan värmen och välbefinnandet det gör med mej den här tiden på året, då det är mörkt nästan 24/7

* Jenny *
Se till att ha d-vitamin rör. För det saknar vi vinterhalvåret därför vi blir låga. D-vitamin rör är det samma som att kliva ut i solen på sommaren fast snällare.
Det är absolut inte farligt att sola solariet, men i små doser. Du kan sola tio minuter per gång o varannan dag om du vill men du behöver ett uppehåll på några veckor efter en viss tid. O inte för att det är farligt utan mer för att vi blir toleranta.
Blir så less på folk som uppenbarligen inte forskat något om solarium o uva o uvb strålning. SLUTA SKAPA HYSSTERI OM CANCER OM MAN SOLAR SOLARIUM. Det är en myt, solarium kan bygga upp ett försvar mot hudcancer o det är faktiskt bra både mentalt o fysiskt i rätt mängd. I dagsläget finns knappt dom lite sämre rör som va för 15-20 år sedan o dom va kanske inte jättebra då man brände sig ofta. Men det är det större risk att du gör i solen nu mer än solariet. Rören är kontrollgjorda med viss mängd uva o uvb nu mer så man inte ska bränna sig. Vilket inte går att kontrollera med solen. Den ena, tror d e uva man ska akta sig för, den man bränner sig på i för stora doser o den har solen tidigt på dagen mer av därför man ska alltid ha solskyddsfaktor ute.
Det är ren dynga att solarium är farliga. Har en skitbra studie om detta gjord av professorer o läkare nerskriven för den som vill forska lite innan man sprider hysteri o lögner.
D-vitamin är vad som botar o förebygger mot cancer, finns studier på det. D-vitamin får du genom uvb strålning vilket solarier har mer av än uva. Vi skulle bota många olika cancerformer om vi sola mer. Du kan sola varje dag om du vill i solarium, det är bara bra. Inte bara mot cancer benskörhet acne den hjälper mot depprision med för vi blir låga pga D-vitamin brist bla.
Så till er livrädda solariemänniskor, ni har större risk för att få cancer än någon som solar kontenuerligt. So SUCK IT!
 
Tackar!
Jag fick tag på rör, och solade 7-8 minuter, max 3 ggr i veckan, och det var jättehärligt!
Det känns skönt att veta att det finns, när höstmörkret sänker sig i november... :love:


* Jenny *
 
Se till att ha d-vitamin rör. För det saknar vi vinterhalvåret därför vi blir låga. D-vitamin rör är det samma som att kliva ut i solen på sommaren fast snällare.
Det är absolut inte farligt att sola solariet, men i små doser. Du kan sola tio minuter per gång o varannan dag om du vill men du behöver ett uppehåll på några veckor efter en viss tid. O inte för att det är farligt utan mer för att vi blir toleranta.
Blir så less på folk som uppenbarligen inte forskat något om solarium o uva o uvb strålning. SLUTA SKAPA HYSSTERI OM CANCER OM MAN SOLAR SOLARIUM. Det är en myt, solarium kan bygga upp ett försvar mot hudcancer o det är faktiskt bra både mentalt o fysiskt i rätt mängd. I dagsläget finns knappt dom lite sämre rör som va för 15-20 år sedan o dom va kanske inte jättebra då man brände sig ofta. Men det är det större risk att du gör i solen nu mer än solariet. Rören är kontrollgjorda med viss mängd uva o uvb nu mer så man inte ska bränna sig. Vilket inte går att kontrollera med solen. Den ena, tror d e uva man ska akta sig för, den man bränner sig på i för stora doser o den har solen tidigt på dagen mer av därför man ska alltid ha solskyddsfaktor ute.
Det är ren dynga att solarium är farliga. Har en skitbra studie om detta gjord av professorer o läkare nerskriven för den som vill forska lite innan man sprider hysteri o lögner.
D-vitamin är vad som botar o förebygger mot cancer, finns studier på det. D-vitamin får du genom uvb strålning vilket solarier har mer av än uva. Vi skulle bota många olika cancerformer om vi sola mer. Du kan sola varje dag om du vill i solarium, det är bara bra. Inte bara mot cancer benskörhet acne den hjälper mot depprision med för vi blir låga pga D-vitamin brist bla.
Så till er livrädda solariemänniskor, ni har större risk för att få cancer än någon som solar kontenuerligt. So SUCK IT!
Vilken rappakalja.
 
Se till att ha d-vitamin rör. För det saknar vi vinterhalvåret därför vi blir låga. D-vitamin rör är det samma som att kliva ut i solen på sommaren fast snällare.
Det är absolut inte farligt att sola solariet, men i små doser. Du kan sola tio minuter per gång o varannan dag om du vill men du behöver ett uppehåll på några veckor efter en viss tid. O inte för att det är farligt utan mer för att vi blir toleranta.
Blir så less på folk som uppenbarligen inte forskat något om solarium o uva o uvb strålning. SLUTA SKAPA HYSSTERI OM CANCER OM MAN SOLAR SOLARIUM. Det är en myt, solarium kan bygga upp ett försvar mot hudcancer o det är faktiskt bra både mentalt o fysiskt i rätt mängd. I dagsläget finns knappt dom lite sämre rör som va för 15-20 år sedan o dom va kanske inte jättebra då man brände sig ofta. Men det är det större risk att du gör i solen nu mer än solariet. Rören är kontrollgjorda med viss mängd uva o uvb nu mer så man inte ska bränna sig. Vilket inte går att kontrollera med solen. Den ena, tror d e uva man ska akta sig för, den man bränner sig på i för stora doser o den har solen tidigt på dagen mer av därför man ska alltid ha solskyddsfaktor ute.
Det är ren dynga att solarium är farliga. Har en skitbra studie om detta gjord av professorer o läkare nerskriven för den som vill forska lite innan man sprider hysteri o lögner.
D-vitamin är vad som botar o förebygger mot cancer, finns studier på det. D-vitamin får du genom uvb strålning vilket solarier har mer av än uva. Vi skulle bota många olika cancerformer om vi sola mer. Du kan sola varje dag om du vill i solarium, det är bara bra. Inte bara mot cancer benskörhet acne den hjälper mot depprision med för vi blir låga pga D-vitamin brist bla.
Så till er livrädda solariemänniskor, ni har större risk för att få cancer än någon som solar kontenuerligt. So SUCK IT!
Uva åldrar, uvb bränner. Det här inlägget känns svamligt.
 
Nu anser jag att TS som vuxen människa har all rätt att köpa solarierör om hen så önskar. Det handlar om den egna hälsan.

Men den som vill påstå att solarier är ofarliga eller t.o.m. bra bör ange källor med tanke på att Strålskyddsmyndigheten har följande info på sin hemsida efter beslut av WHO:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...ommendationer/avradan-fran-att-sola-solarium/ Det handlar om andras hälsa.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 825
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 166
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 990
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 507
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp