Nya regler på gång för Distans

G

Groom-pelle

Om ni inte redan gjort det, gå in på www.tidningenridsport.se, där finns en nyhet om FEI's planer på nya Distansregler!
Vore ju lite spännande att få höra ungefär vad som övervägs från någon som är initierad!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya regler på gång för Distans

Jaha, så nu vill du att fler ska slitas mellan solen och datorn? ;)
Läser och läser, återkommer med kommentarer senare!

Många trådar att dra i är det....
Nya regler för kvalificering...
Få ner hastigheterna på kortare (under 90) distanserna...
Striktare kriterier för BC

En vild idé utan längre eftertanke (Påståenden utan att påstå att det är rätt eller genomförbart!):
Gör distanser under 90 till en bedömningssport:
1. Idealtid
2. Ett antal mätbara vet-kriterier
3. Kanske (säkert) nå't mera
4. Kanske sistasträckan hastighetstävling (som tidigt i distansens historia)
Varje moment ger viktade poäng som sedan ger en sammanlagd poängsumma, flest poäng vinner
???????????

Är det nödvändigt att få ner hastigheterna på de kortare ritterna?
Jag har nu en stund roat mig med att gå igenom förra årets resultat.
Här är ett axplock. Hoppas ni förstår mina kråkor.

Nybygget, 50 km vanns på 16.6, 120 km vanns på 16.7
Simlångsritten, 50 km vanns på 12.3, två tiondelar saktare än vad vinnaren på 160 red.
Fornaboda, 50 km reds på 15.6,80 km på 15.4 och 120 på 15.0
Göinge 50 reds på 14.9 120 på 13,8 och 140 på 15.2
Greve 50 reds på 11.3 (!) 80 på 13.9

Jag kan inte påstå att hastigheten är galet snabb. Problemet kan möjligen vara att en hel del hästar på 50 och 80 inte är tränade för uppgiften.
Jag tror nog man får ändra på den vanliga rekommendationen "alla normalt ridna hästar klarar 50 km utan problem".

Simlångsritten 50km kan du ta bort. Första klungan red fel på första slingan så det var vi eftersläntare som kom först in i grinden. Därför blev vinnarhastigheten så låg.
Greveritten skulle igentligen ha ställs in pga för få anmälda. Men så slängde Ylva in sina elever o räddade tävlingen. Därav de låga hastigheterna.
// Linda

Nu är det ju inte "bara" (om ens över huvud taget)våra svenska ritter som ligger bakom FEIs funderingar!
Kolla FEIs resultatlistor, ta denna som exempel:
http://www.horsesport.org/e/PDFS/Al_Asayl_UAE_09_03_07.pdf
Och den är långt ifrån unik!
"Våra hastigheter är internationellt beskedliga, frågan är väl vilken trend som skall råda.
Min åsikt är att man måste betrakta allt under 100-120km som utbildning till 120-160 och om man ska tävla kortare distanser - alltså tävla för att vinna så borde man kunna hitta fler kriterier än att komma först över mållinjen, tex att hitta metoder att värdera hästens status och ryttarens horsemanship
Distansen går ju ut på att rida så fort som "hästen tillåter", alltså varken fega eller rida sönder. De korta distanserna ska vara till för att förbereda till de långa distanserna.
Det behöver inte betyda att ekipage inte skulle "nöja sig" med/vara glada i att tävla korta distanser - men hur hitta en bra tävlingsform för det? Jag menar så att det verkligen är TÄVLING, inte skogsluff!

Senast ändrad av en moderator:

Okey.
Men här är fler hastigheter på 50 km:
13,6 14,6 15,5 13,1 11,3

och på¨80 km
15,1 15,2 13,6

Läs Frankrikes arbetsgrupps svar:
http://www.horsesport.org/e/PDFS/JeanLouisFRA.pdf

De har verkligen tänkt till kring hur man får ner hastigheterna och ökarryttaransvaret!!!

Hårda men mycket mycket bra förslag tycker jag!

(UAEs dokument går mest ut på att ge funktionärer bättre verktyg / regler för att kunna utesluta ekipage... elakt hårddraget, men ändå...)

Håller med dig Cleese! Mycket att fundera över!

Jag tycker vi kan ha strängare regler på kvalificeringen. Ok att du efter en CR kan tävla men kanske 2 st 50km i 10-12km/h innan du får fri fart. Likaså 2st 80km i 10-12km/h innan du får fri fart. Man kanske skulle reglera hastigheten hela första säsongen så du inte kan forsera fram en ny häst.

Detta gäller nya ryttare. För nya hästar gäller 2 st 80km i 10-12km/h innan fri fart. Ja, eller något liknande.
Första ritten på en längre sträcka innebär låg hastighet.

Folksam Cup är ett exempel på där nya ryttare rider gröna hästar för fort på inte bara en tävling.

Frankrikes förslag om nerklassning vid uteslutningar låter ju hårt men är säkert en bra idé. Då får ryttarna ta ansvar för hur de rider.
// Linda

Simlångsritten 50km kan du ta bort. Första klungan red fel på första slingan så det var vi eftersläntare som kom först in i grinden. Därför blev vinnarhastigheten så låg.
Greveritten skulle igentligen ha ställs in pga för få anmälda. Men så slängde Ylva in sina elever o räddade tävlingen. Därav de låga hastigheterna.
// Linda

Ylvas elever red CR och inte T50! Hennes döttrar red dock tävling varav den ena fick bryta pga. osulad häst och den andra red långsamt då hästen inte var helt i form för T80.

Men okej vi hade fått ställa in om inte CR blivet så stor....

// Linda

Hej Linda !
Det var endast två elever i t klassen 50 km och båda bröt så jag tror inte de har att göra med den låga hastigheten. Du får hålla dej till fakta. Kram ifrån Ylva.

Nu missuppfattade ni mig.
Få tävlanden ger oftast lägre hastigheter. Samma för oss i 80km på Greveritten. Vi behövde inte rida så fort när man inte är så många som trycker på. Likaså beror det på vem som startar.
Jag menade inte att dina elever startade 50km tävlingsklass.
// Linda

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Whoever
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar