Nya lilla fröken jämte

Gnist

Trådstartare
Kirrin_sitt.jpg


Kirrin_ligg.jpg


Rätt söt liten tjej, men riktigt inte vad som var utlovat :crazy:


Ska återigen försöka få tag på uppfödaren idag, då han vare sig svarade i telefonen eller ringde upp igår, trots flera lämnade meddelanden, både på mobilsvar och via frun.

Jag är inte imponerad av att en så pass stor uppfödare inom rasen skickar iväg en valp i så äckligt skick, eller att han inte uppmärksammat att hon luktade ruttet lik ur munnen och att där satt en pinne fastkilad rejält uppe i gommen. Den har liksom suttit där ett bra tag :eek:

Pinnen
som jag bände loss ur gommen..

Kirrin_pinne_gom.jpg


Jag är dessutom riktigt sur över att han trots att jag talat om att jag vill ha en exteriört bra hund, som ska hålla för jakt och kunna gå att ställa ut skickar upp en valp som har usla bakbensvinklar :mad:

**Gnist på krigsstigen**
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Jättesöt för en lekman som mig, men trist att hon inte är vad som är utlovat. Jag antar att det är konsumenträttsliga regler som gäller? Eller säljer han som privatperson? Hur som helst är det ju "fel på varan", och det borde han ju få ordna upp.
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Ser ut som en chrmig liten fröken, men det är ju enormt tråkigt att hon inte uppfyller det uppfödaren utlovat!

Och när jag fick se pinnen som hon haft i munnen såg jag ut så här :eek: :crazy: hur går det att missa att valpen har en så stor pinne i munnen:confused:

Farbroderns finnspets satte en pinne på tvärsan i höstas och det syntes väldigt snabbt!

Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Usch vad tråkigt, vad gör man i ett sånt fall om han inte svarar eller är kontaktbar? Blandrar in polisen?
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Ajdå, det var trist.
Jag hoppas verligen du får tag i uppfödaren under dagen.
Hur vill du göra själv? Spontat?
Lämna tillbaka eller få tillbaka en del av summan?
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Söta lilla valpis:love:

Hoppas du får tag på uppfödaren!
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Har pratat med uppfödaren nu, och han sade att båda föräldrarna hade rätt raka knävinklar som små.
Båda har ett flertal cert på utställning, så de lär ju ha utmärkta vinklar som vuxna.

Vi får givetvis lämna tillbaka henne om vi inte är nöjda med henne och vi ska fundera på saken. Det är ju makens hund detta och han måste ju få säga sitt också, när han kommer hem från fjällen i helgen.

Förutom vinklarna bak, så är hon fin modell på och stammässigt, så är hon kanon, så detta tål verkligen att grubblas på.

Men som sagt, det är maken som måste avgöra..
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Menar du att du köpt en valp utan att titta på den först??
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

När valpen befinner sig så långt bort, har extremt bra jaktstam och uppfödaren är välkänd för att ha bra hundar, så; Ja det har jag. Eller om vi ska vara petnoga, så är det Maken som har gjort det.

Inte ens första gången det händer heller, att vi köper ett djur osett. Tycker inte det är så mycket att jaga upp sig över :cool:
Hon är här på prov ett tag och uppfödaren är väl medveten om att pengar kommer om vi beslutar oss för att köpa hunden. Gör vi inte det, så sjutsar vi ner henne till honom. Det är helt klargjort !

Och ve och fasa..
Min valp som går till Norge har inte valpköparen heller tittat på :eek:
De har nämligen 9 timmars bilresa hit. Den tiden är under förutsättning att de kör nonstop hela vägen och inte stannar till en enda gång..

Inte heller kom de från Tyskland eller de från Ryssland hit och tittade på respektive valp, som gick dit för några år sedan :eek:

Det kallas tillit och förtroende för varandra. Jag hade föredragit om han sagt till innan att hon hade väldigt knappa vinklar bak, innan hon kom, men på det stora hela taget, så hade det knappast förändrat så mycket.
Maken jagar björn och att få tag på jämte med bra och dokumenterade "björnlinjer" i stammen är inte det enklaste i sverige.
:cool:
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Jag tittade inte på min valp heller, fin stam med meriterade föräldrar och uppfödaren med gott rykte trots detta var hennes andra kull.

Kändes inte lönt att köra 70mil och titta och sen fara tillbaka igen helt enkelt.
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Är det någon som jagat upp sig över det då?:cool:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig köpa en valp utan att ha sett den "live" om den har stam och meriter som faller mig i smaken, men jag skulle definitivt studera bilder tagna ur alla möjliga vinklar och vrår. Och där skulle ju dåliga vinklar synas.....

Som uppfödare skulle jag aldrig lämna iväg en liten valp på prov!:eek:
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Gnist;7206200Jag är [B skrev:
inte[/B] imponerad av att en så pass stor uppfödare inom rasen skickar iväg en valp i så äckligt skick, eller att han inte uppmärksammat att hon luktade ruttet lik ur munnen och att där satt en pinne fastkilad rejält uppe i gommen. Den har liksom suttit där ett bra tag :eek:
Jättesöt liten tjej! :love: Tråkigt dock om hon inte är vad som utlovats. Och katastrofalt att pinnen inte upptäckts tidigare! :crazy: Speciellt om hon luktade så illa i munnen.

Men jag är nyfiken på vad du menar med "äckligt skick"? Utöver pinnen då, för det nämndes ju som en ytterligare grej, sas. Jag kan inte se på bilderna vad du menar med äckligt skick, så jag blev lite fundersam!
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Det finns en anledning till varför hon stoppades in i duschen det första som hände, när vi kom hem ;)

Nu hade han i och för sig varit borta mycket de sista veckorna och inte varit den som hade huvudansvaret över valparna den sista tiden, men ändå...

Och en valp som stinker,är väldigt skitig och som luktar ruttet lik ur munnen, är för mig i äckligt skick.

Alltså..Hon är inte i dåligt skick.. Hon är en pigg och alert, glad, busig och trevlig valp. Så att ingen får för sig annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya lilla fröken jämte

Min valp jag har nu kikade jag inte heller på. Men jag ville ha henne just för stammen som fanns bakom henne. Sen har jag köpt alla mina schnauzrar av den uppfödaren så jag litar på att jag fick vad jag ville ha. Och denna tror jag är helt klart den bästa, iallafall vad man kan se nu.

Gnist: En väldigt väldigt söt valp är det iallafall :)
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Är det någon som jagat upp sig över det då?
Jagar inte heller upp mig :p
Dock tycker jag som du att det är en bra idé att kolla in foton på valpen.
Vi har köpt två valpar utan att kolla på dem IRL och då fått bilder regelbundet från de första veckorna.
Det är ju inte lätt att se annat än grövre fel på foton av ovilliga valpar, så eftersom första kullen var jämn valdes valpen av oss på utstrålning :o
Andra kullen var nästan lika jämn och där valde uppfödaren ut finaste valpen.

Visst kan det vara ok att skippa foton också om man litar på uppfödaren, men som valpköpare är det nog viktigt att då förhöra sig extra om kvaliteten så att inte till och med den bästa är ett riktigt stolpskott.. :p

Gnist- Sista valpen vi fick hem var inte heller i tipptoppskick men pinnar i munnen??? man kan ju undra vad valppassaren har pysslat med när uppfödaren var borta..! Vår hade åtmisnstone "bara" en mkt skum odör runt sig och de skitigaste valpöron Netty någonsin skådat..!
 
Sv: Nya lilla fröken jämte

Det finns en anledning till varför hon stoppades in i duschen det första som hände, när vi kom hem ;)
Då hänger jag med! :idea: Det framgick dock inte av texten :p (eller är jag helt blind?? *orolig*)
Gnist skrev:
Och en valp som stinker,är väldigt skitig och som luktar ruttet lik ur munnen, är för mig i äckligt skick.
Absolut! Den beskrivningen skriver jag under på! ;) Huvva!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 140
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp