Sv: Nya LA:1

Jo, det var www.stallbacken.com. Men jag tycker att den vägen blir jättekort.

Jag har ridit den, och tycker inte att den är så kort (fast jag har bara ridit den på stor C-ponny). Bara man planerar vägen i tid, och om man inte vill så behöver man ju inte komma ut tidigare än ett par meter före B/E. Men däremot är den tråkigare än den gamla. :(

Problemet med den gammla LA.1 var väl att de som tävlade inte hade den graden sammling som det krävs för att göre en sådan skarp sväng i förvänd galopp. La.1 är väll ändå inte meningen att alla ska ramla ut i släng trav, sådant får man göra i LC.1 men det ska ändå inte vara för svårt för ryttare som precis börja klättra frammåt i utvecklingen. Därför har dom nu gjort det lättare och kräver en högre grad utav (jämför med de lägra klasserna) samling i rättvänd galopp men ändå inte för svårt för att de flesta ska klara av det.

problem med program är oftast så att stegen till de högre programmen är alldeles för stora. Därför röstar jag för det nya programmet :)

Jag såg lektra här på buke göra den igår, det såg inte ett dugg svårt ut.

fast iom att rörelsen introduceras i LA får man kanske acceptera visst svaj...
det gick ju förut att skära av vägen om man inte klarade att rida en 90-graderssväng.

jag ser det som så att det inte är steget ner från LA till LB som är för stort - det är steget från LB till LA som är det. (vad jag vill få fram är - fler "svårigheter" redan i LB, förr var det lite stil med ryggning, framdelsvändning, mindre volter i galopp osv)

KL

Jag såg det tränas idag igen och såg inte svårigheten. :confused:
Nu ska jag ev träna in det själv så får jag se.

Men så himla svårt är det väl inte:confused: Inte blev det piruetter alls.:confused:

Svårigheten beror mkt på storleken på hästen och hur mkt gång den har + självklart hur lyhörd hästen är.
Som det är nu har jag en stor och långlinjerad häst på 170 med marktäckande gångarter, en D-ponny med stora gångarter och en med lagom gång. Både storhästen och D-ponnyn kräver mkt samling för att kunna gå vägen exakt - verkligen mitt i mellan bokstäverna och inte närmare E/B. För storhästen är det så pass liten yta så hon gärna går över till galoppiruett. Så mkt samling kräver inte den med lagom, men ändå måste den sitta bra på bakbenen för att få de rättså tajta svängarna från vänster till höger och tvärtom på ett bra och stabilt sätt.
Det är olika från ekipage till ekipage hur man klarar det. :p

*kl*

Jag red A:1 nyligen på tävling och kom ut en knapp ½ meter före B/E och fick 7 på ena förvända galoppen (hade avbrott i andra förvända och gjorde en "ponny-spark" då Waco gick och tryckte mot skänkeln, fattade sedan fel galopp vilket resulterade i en 3:a :o) och en 8:a på vägarnas rätta ridande under allmänt intryck. Slutade på 66 %. :)

Häng inte upp er på att komma ut exakt mitt i mellan bokstäverna det går att få bra poäng ändå :D

Heej:D... Den har blivit lite LA:2 aktig.. galoppen har blivit lite LA:2 aktig...titta bara i LA:2 an så får ni se..

hoppas att det löser sig.../Elin!:D

Svårigheten beror mkt på storleken på hästen och hur mkt gång den har + självklart hur lyhörd hästen är.
Som det är nu har jag en stor och långlinjerad häst på 170 med marktäckande gångarter, en D-ponny med stora gångarter och en med lagom gång. Både storhästen och D-ponnyn kräver mkt samling för att kunna gå vägen exakt - verkligen mitt i mellan bokstäverna och inte närmare E/B. För storhästen är det så pass liten yta så hon gärna går över till galoppiruett. Så mkt samling kräver inte den med lagom, men ändå måste den sitta bra på bakbenen för att få de rättså tajta svängarna från vänster till höger och tvärtom på ett bra och stabilt sätt.
Det är olika från ekipage till ekipage hur man klarar det. :p

Nu tror jag många missuppfattat vägen..det står "kom ut mellan F och B" resp "kom ut mellan K och E"...det står inte "kom ut mitt emellan F och B" etc..med andra ord, du kan komma ut precis före B/E och vägen räknas som korrekt. Precis som det i andra program står "ta tyglarna mellan H och C" tex..bara man gör det inom angivna bokstäver behöver det inte vara mitt emellan.

Usch, jag gillar inte såna luddiga formuleringar i dressyrprogram...

i ett av ft-programmen ska man trava till A, och sen står det "Galoppfattning före B" - vilket jag tolkar som efter A men före B, men en domare jag red för tolkade det som ca en meter före B och drog ner rejält på poängen när jag fattade precis i början på långsidan :mad:

Nu tror jag många missuppfattat vägen..det står "kom ut mellan F och B" resp "kom ut mellan K och E"...det står inte "kom ut mitt emellan F och B" etc..med andra ord, du kan komma ut precis före B/E och vägen räknas som korrekt. Precis som det i andra program står "ta tyglarna mellan H och C" tex..bara man gör det inom angivna bokstäver behöver det inte vara mitt emellan.

Ja när jag har sett programmet tränas fick de rida så, kom ut nästan vid B och E. Och då var det inte en svår väg vad jag kunde se. Har sett det så många gånger så jag kan det nästan nu:p ska prova själv.

Jag menade att från Lb.1 till La.1. Formulerade säkert konstigt.

Håller med om att en del formuleringar kan med fördel göras om till mer specifika anvisningar. Nu är det ibland en tolkningsfråga.

Gör det. Jag red igenom programmet i onsdags och fastän min häst lekte ångvält i bägge halvt igenom kunde vi komma ut där vi skulle. :D

Usch, jag gillar inte såna luddiga formuleringar i dressyrprogram...

i ett av ft-programmen ska man trava till A, och sen står det "Galoppfattning före B" - vilket jag tolkar som efter A men före B, men en domare jag red för tolkade det som ca en meter före B och drog ner rejält på poängen när jag fattade precis i början på långsidan :mad:

Har vatt med om samma sak! Enligt programmet skulle man fatta galopp före K (kom i skritt från V) och hästen kändes bra, så jag fattade strax efter V, men det blev felridning på det :confused: :mad:

Senast ändrad:

Jag har varit domarsekreterare vid många tävlingar, och de flesta domare jag har skrivit för tolkar "mellan F och B" som att det ska vara mitt emellan. Det blir för det mesta inte felridning, men nog blir det poängavdrag på ett eller annat sätt. "Ta tyglarna" är ju något som rimligtvis inte kan göras på exact ett ställe, det måste ju få ta några sekunder, men att placera hästen mitt emellan två bokstäver går ju faktisk att göra exact.
Ingen av domarna jag har skrivit för skulle ha tolkat en svårare väg som högre svårighetsgrad = högre poäng!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 503
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka