Sv: Nya LA:1

Men egentligen (detta har jag funderat på ett tag) - vad är det som säger att man ska börja med just LA1?
Man tar väl det programmet som passar en (och hästen) bäst - eller är det bara jag som fungerar så?
Och (för det mesta) får man ju anpassa sig till tävlingsutbudet åxå.

Tja det skulle kanske vara för att det är kort, för ett dåligt minne:o

För att göra den vägen så som det är ritat på bilden måste man ju nästan göra en del av en piruett vid A.....vore mer logiskt om man skulle rida till första bokstaven på medellinjen och sen vända tillbaka till långsidan...

Jag har försökt träna den med 170cm höga Frida - och det blev en piruett också - varje gång :rofl: . Tanken är att vi ska starta LA:1 i vår på en av tävlingarna då vi annars får åka dit för bara en start, men vi får se hur det går :D .

Startade nya LA:1-programmet i Malmö på D-ponnyn Ängsgårdens Izzy, bland storhästarna då. Så glad att jag satt på honom och inte nån av de andra stora hästarna där. Han fick sätta sig i riktig samlad galopp för att få den svängen verkligt bra i båda varven - det var FEI-galopp vi höll på med där och ingen LA-galopp precis...

Senast ändrad:

KL

Jag såg det tränas idag igen och såg inte svårigheten. :confused:
Nu ska jag ev träna in det själv så får jag se.

Men så himla svårt är det väl inte:confused: Inte blev det piruetter alls.:confused:

jo först ska du vända rätt upp, sen rakrikta typ 2 meter har du på dig då, sen ska du vända halft igenom så du kmr ut mellan bokstäverna :) lite konstig väg den är ju svårare än i LA:2... lycka till om du ska tävla :rofl:

Jag tyckte inte heller det såg så svårt ut för henne jag såg rida svängen, hon gjorde det supersnyggt.:)

MEN, hon rider C-ponny (tar kanske mindre plats...), de tävlar framgångsrikt på den nivån och -som sagt- hon kostade nog på sig en lite längre väg än vad som ritats upp på Stallbacken.

Jag tror inte att jag skulle fixa det själv, dock...:o

jo först ska du vända rätt upp, sen rakrikta typ 2 meter har du på dig då, sen ska du vända halft igenom så du kmr ut mellan bokstäverna :) lite konstig väg den är ju svårare än i LA:2... lycka till om du ska tävla :rofl:

enligt bilden på stallbacken ska man inte rida rakt fram på medellinjen.

*kl*
är det någon som har programbladet och kan tala om vad det står där?

en 45`sväng är ju lättare i förvänd än en 90`. kravet på programmen är att de ska i den ordning de ligger, ska öka i svårighetsgrad. Man ska altså kunna börja med det lägsta och gå vidare uppåt är tanken.

sedan är ju din tanke om att man alltid ska rida bättre fin, men man strävar alltid efter att programmen ska kunna användas som en "avcheckning" för om hästen är redo att gå vidare. eftersom många hade mer problem med Lätt A:1 än Lätt A:3 tex så stämmer inte det riktigt. det är därför man försöker rätta till det hela!:)

jaha, citatet försvann som jag tänkte svara på. Jag syftade iaf på ditt inlägg där det stod någonting om varför det ska vara lättare svängar i lätt A:1 än 3 typ. Jaja, hoppas det blev förståligt ändå!:)

en 45`sväng är ju lättare i förvänd än en 90`. kravet på programmen är att de ska i den ordning de ligger, ska öka i svårighetsgrad. Man ska altså kunna börja med det lägsta och gå vidare uppåt är tanken.

sedan är ju din tanke om att man alltid ska rida bättre fin, men man strävar alltid efter att programmen ska kunna användas som en "avcheckning" för om hästen är redo att gå vidare. eftersom många hade mer problem med Lätt A:1 än Lätt A:3 tex så stämmer inte det riktigt. det är därför man försöker rätta till det hela!:)

tja fast helt stämmer det ju inte...LA:3 är ju lättare än LA:2, beror alltså på banlängden åxå.
Och LA:6 är lättare än LA:5 :cool:

Vägen är ju inte speciellt svår för _hästarna_ däremot måste ju ryttarna ha problem som inte fixar att styra :angel:

Jag står fast vid att man rimligtvis borde välja program efter vad som passar ekipaget bäst, oavsett siffra på program.

Det är inte bara en tanke - det är ett faktum! :devil:

Senast ändrad:

"Vid A Vänd halvt igenom, kom ut mellan F och B. (F)BM förvänd galopp."

"Vid A vänd halvt igenom. Kom ut mellan K och E. (K)EH Förvänd galopp"

Koefficient 2 på förvända.

Men La:2an är på kortbana och LA:3an på lång, så eftersom la:3an är första på lång så borde det vara lättare än sista på kort! Så har jag alla fall räknat ut det för att få det logiskt :p

kl

Sedan är ju den svängen som anses klurig i det nya Lätt A:1 inte i förvänd galopp. Den kluriga svängen i det gamla programmet är det och jo, det ÄR svårare för hästarna. iaf om man har stor häst. De måste sitta rätt bra om man överhuvud taget ska hinna ta den svängen!:)

Det är ju inte testat så länge det ny programmet så man vet ju inte om det kommer framstå som bättre eller sämre. Jag tycker iaf att det är jättebra att programmen ses över och förnyas efter olika behov osv. Sedan om det blir perfekt från början, det är ju en annan historia!:bump:

MEN, hon rider C-ponny (tar kanske mindre plats...), de tävlar framgångsrikt på den nivån och -som sagt- hon kostade nog på sig en lite längre väg än vad som ritats upp på Stallbacken.

Ja, det gör stor skillnad på storleken på hästen och hur stor gång den :p . En trippig D-ponny kommer teoretiskt lättare runt den svängen än en D-ponny med stora gångarter. Izzy har stor gång, därför krävdes så stor samling.
Igår fixade Frida svängen utan att börja piruetta, men det krävdes som sagt stor samling. Dessutom blir svängen över till förvänd ganska skarp även om den inte är lika skarp som den gamla. Ett ekipage som inte är helt stabilt riskerar att tappa balansen där och kanske byta galopp/ hamna i korsgalopp(om de försöker göra den rätt) - först ordentlig sväng till höger och sen snabbt tillbaka till vänster... Tycker att det är för hög svårighetsgrad för en LA på den biten, men förstår samtidigt att de inte kan lägga in LA:2ns galoppsväng.

Dessutom blir svängen över till förvänd ganska skarp även om den inte är lika skarp som den gamla. Ett ekipage som inte är helt stabilt riskerar att tappa balansen där och kanske byta galopp/ hamna i korsgalopp(om de försöker göra den rätt) - först ordentlig sväng till höger och sen snabbt tillbaka till vänster... Tycker att det är för hög svårighetsgrad för en LA på den biten, men förstår samtidigt att de inte kan lägga in LA:2ns galoppsväng.

ja jag förstår inte heller varför de nödvändigtvis ska ha typ halvt igenom...
vill man ha en snällare (och i mitt tycke töntig :angel: ) väg hade det väl passat bättre med något i denna stilen...
lättare för både hästar och ryttare
la1.bmp

Den vägen har dom i LA:'P1, en mycket trevligare väg! Säkert pga att den redan finns som dom inte tog den iheller... :( (Fast där har de enkelt byte vid passerandet av medellinjen, så dom borde väl ändå kunnat ta den istället?)
Känns ibland som om det är så viktigt att skaffa nya vägar att man skjuter åt sidan att det kanske blir aldeles för svårt för programmets tänkta nivå

Jaha :idea: ja jag har ju ingen koll på ponnyvärlden :p och har inte sett det programmet.
Men för häst finns den ju inte...så jag håller helt med dig att det hade varit ett bättre val.
Men särsk på kort bana finns det ju inte så många vägar att välja mellan (om det ska bli någorlunda begripligt).

Hörde en teori/åsikt om att när många program ändrades (på 90-talet) hade de så fullt upp med att hitta på nya program och hann inte låta ngn provrida dem...det kanske ligger ngt i det, även numera?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka