Charlotte1975

Trådstartare
Är det någon som kan förklara för mig hur man rider den nya gal. vägen i LA:1 2007. Jag har bara kollat på www.stallbacken.se och jag tycker att vägen ser så konstig ut. Bedömnings punkt 14 och 18. Ska man inte rakrikta innan man vänder tillbaks ? tycker att det blir en väldigt konstig båge.

Sv: Nya LA:1

Du är säker på att du inte är www.stallbacken.com du tittade på? ;)

Jag tror tanken är att du vänder upp direkt mot mitten av långsidan utan att rakrikta ja... men jag har inte läst den skrivna beskrivningen, så jag är inte säker...

Senast ändrad:

Jag tittade faktiskt när en stallkompis red det programmet igår, och jag vill minnas att hon kom fram bra längre ner på långsidan. Alldeles vid B, eller möjligen ännu längre bort...

Nu träningsred hon ju bara programmet, så hon kanske kostade på sig en längre väg? Och jag gick runt med min häst och försökte hålla mig ur vägen, så jag kanske inte uppfattade rätt heller...;)

Enligt programmet så ska man vända halvt igenom och komma ut mellan F och B första gången och mellan K och E andra, dvs melln närmaste hörnbokstaven och mitten på långsidan. Var exakt ma kommer ut man alltså välja själv men kan man rida en snävare väg med bibehållen takt så bör ju det ge pluss i kanten eftersom svårighetsgraden ökar.

Jag ska rida programmet för första gången på söndag, det ska bli intressant.

Felet var väl att den ansågs för svår och jag är nog böjd att hålla med. LA1 är ju det första LA programmet och det första programmet med förvänd galopp. Att då ha en väg i den förvända galoppen som om den ska utföras korrekt är svårare än i LA2-LA4 är ju inte speciellt logiskt.

Och jag är inte böjd att hålla med. Dressyrryttarna får väl lära sig att styra :devil:

Jag gillar inte den nya vägen alls :mad:

Varför ska allt bli enklare för?
Och finns det egentligen något som säger att allt i LA1 måste vara enklare än i LA2?
I LA2an är det ju bakdelsvändningar, men i gengäld enklare förvänd galopp - kan det inte få vara en aning svårare (för hur svår är den gamla vägen egentligen :smirk: ) förvänd galopp i LA1 då - det är ju inga bakdelsvändningar iaf?

Jag tycker att man ska vinna på att ha en häst som går i välbalanserad förvänd galopp - varför skulle det annars vara koeff 2 på den rörelsen förresten? :angel:

Senast ändrad:

För att göra den vägen så som det är ritat på bilden måste man ju nästan göra en del av en piruett vid A.....vore mer logiskt om man skulle rida till första bokstaven på medellinjen och sen vända tillbaka till långsidan...

Och jag är inte böjd att hålla med. Dressyrryttarna får väl lära sig att styra :devil:

Jag gillar inte den nya vägen alls :mad:

Varför ska allt bli enklare för?
Och finns det egentligen något som säger att allt i LA1 måste vara enklare än i LA2?
I LA2an är det ju bakdelsvändningar, men i gengäld enklare förvänd galopp - kan det inte få vara en aning svårare (för hur svår är den gamla vägen egentligen :smirk: ) förvänd galopp i LA1 då - det är ju inga bakdelsvändningar iaf?

Jag tycker att man ska vinna på att ha en häst som går i välbalanserad förvänd galopp - varför skulle det annars vara koeff 2 på den rörelsen förresten? :angel:

Den gamla vägen ansågs ju tydligen vara för svår, därav ändringen. ;) Eftersom det är det första programmet med förvänd galopp tycker jag nog det är berättigat med en enkel förvänd galopp som "första försök"..och med tanke på vad som synts ute på tävlingar så har många domare uttryckt att många av ekipagen inte riktigt klarar av att utföra den förvända galoppen såsom det var meningen. Och då har man ju två val som programansvarig. Antingen säjer man att ryttarna får träna mer och på ett bättre sätt innan man ger sig ut och tävlar LA, eller så förenklar man programmet. Nu valdes alternativ 2. Om det var rätt eller fel kan diskuteras.

Jag red nya LA:1 på min 5-åring i helgen och programmen har verkligen blivit enklare! När min förra häst var ung var det LA:0 som var lättaste LAn och där fattade man förvänd galopp från skritt, galopperade hela långsidan och bytte till rättvänd med sex skrittsteg.. Dessutom kom bakdelvändningarna redan där.
Den nya galoppvägen var lite knölig men helt ok! Innan tyckte jag att LA-programmen var lite svåra för en 5-åring, i alla fall på våren, men med de nya programmen är det helt ok att ta ut bebisarna!

Jag har sett det tränas men inte ridit själv. Det såg inte så svårt ut som man tror faktiskt. Jag undrar om inte den vägen funnits förr, för länge sen:confused:
Tycker det ser bekant ut.:cool:

Du rider halvt igenom i galopp och då blir det förvänd sen, men jag tror det är lite fel ritat för i de program jag läst så är det fram till b & e...

Enligt programmet så ska man vända halvt igenom och komma ut mellan F och B första gången och mellan K och E andra, dvs melln närmaste hörnbokstaven och mitten på långsidan. Var exakt ma kommer ut man alltså välja själv men kan man rida en snävare väg med bibehållen takt så bör ju det ge pluss i kanten eftersom svårighetsgraden ökar.

Jag ska rida programmet för första gången på söndag, det ska bli intressant.

Jag med ! Antar att du också ska till Farsta....

För att göra den vägen så som det är ritat på bilden måste man ju nästan göra en del av en piruett vid A.....vore mer logiskt om man skulle rida till första bokstaven på medellinjen och sen vända tillbaka till långsidan...

Det är precis det jag också tycker. Tycker att der har gjort LA:1 svårare med denna nya väg.....:mad:

Den gamla vägen ansågs ju tydligen vara för svår, därav ändringen. ;) Eftersom det är det första programmet med förvänd galopp tycker jag nog det är berättigat med en enkel förvänd galopp som "första försök"..och med tanke på vad som synts ute på tävlingar så har många domare uttryckt att många av ekipagen inte riktigt klarar av att utföra den förvända galoppen såsom det var meningen. Och då har man ju två val som programansvarig. Antingen säjer man att ryttarna får träna mer och på ett bättre sätt innan man ger sig ut och tävlar LA, eller så förenklar man programmet. Nu valdes alternativ 2. Om det var rätt eller fel kan diskuteras.

Men vem är det som tycker att det är svårt? Ryttarna? Domarna?

Är man inte riktigt redo får man väl ge bort lite poäng på en dålig förvänd - jag tycker att man ska vinna på att kunna göra det bra.
Min mening är ju att det bara finns ett sätt i dressyr - och det är att rida bättre!

Men vem är det som tycker att det är svårt? Ryttarna? Domarna?

Är man inte riktigt redo får man väl ge bort lite poäng på en dålig förvänd - jag tycker att man ska vinna på att kunna göra det bra.
Min mening är ju att det bara finns ett sätt i dressyr - och det är att rida bättre!

Jag skulle nog säja så här..programmen är ju i basen utvecklade för en viss åldersgrupp av hästar. 5-åringarna "skall" ju gå Lätt A enligt kurvan. Och när man ser att dessa hästar får problem i det första av Lätt A programmen så ändrar man i programmet. Det skall stämma för hästarna. Det du säjer om att rida bättre kunde jag inte hålla med mer om. :D

Men egentligen (detta har jag funderat på ett tag) - vad är det som säger att man ska börja med just LA1?
Man tar väl det programmet som passar en (och hästen) bäst - eller är det bara jag som fungerar så?
Och (för det mesta) får man ju anpassa sig till tävlingsutbudet åxå.

Ang ålder på hästar så hänger väl det i allra högsta grad ihop med vem som sitter på...Bara för att "proffsens" hästar går LA som 5-åringar behöver ju inte det betyda att alla hästar "måste" göra det...tycker jag.
(Jag efterlyser mer självinsikt hos folk, så att de startar det de är mogna för alt. inte blir sura och förvånade när de inte får några poäng)

/PF - som började dressyrkarriären i LA4 och sen, ca 1,5 år senare red sin första LA1 :D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 505
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka