Nya kvalregler?

Iddefixen

Trådstartare
Är det någon som vet om det blir nya kvalregler inför nästa år?
Har hört att det är beslutat, men jag kan inte se att det står något om det.

Så - vet ni hur det ligger till?

Sv: Nya kvalregler?

Troligen kommer dom nya kvalreglerna att presenteras samtidigt som nya TR presenteras på en presskonferans den 17 December, tror jag den skulle vara.
Om jag inte har hört helt fel så ändras det en del på ponny man går över mer till det internationella med endast 2 kategorier, Kat 1 och Kat 2 ponny.

Men det kommer att bli tex två rundor i 120 (med max fyra ned) för att få starta *-igt osv?

Alltså.kommer.man.kunna.kvala.genom.banhoppningen??Eller.lägger.dom.till.banhoppningen.utöver.de.vanliga.kvalet???

Det här med att de skulle ändra reglerna för att ta FT kortet då? Nån som vet ifall det blir nå av det? Har en kompis som vill ta till våren och har lovat att hjälpa henne..

Alltså.kommer.man.kunna.kvala.genom.banhoppningen??Eller.lägger.dom.till.banhoppningen.utöver.de.vanliga.kvalet???

tillägg till de vanliga vad jag hört. (Och förutsätter för annars är det kris)

Jag tycker att det är alldeles för lte kval för att gå upp när man går upp "första gången". En ryttare kan ju kvala upp till 2* med alldeles för få starter, på en rutinerad häst. Men det får man ingen rutin på...:crazy:

Jag har hört att ponny ska gå över till andra kategorier, internationella kategorier.
Klass och klass två vill säga.
138-148 cm akulle isåfall bli en klass, och den andra klassen är för de som är under den höjden.
Klass 1 (138-148) kommer att få starta stjärniga klasser, SM kommer motsvara Msv a.
Klass 2 kommer endast att få starta Lätt klass, jag tror inte änns de skulle få ett sm..?

Detta är inget alls som jag har källor till, utan jag har bara hört det via ryktetsvägar. Så om jag har fel på några punkter - sorry.

Jag måste bara få säga att jag tycker att ridsportsförbundet är alldeles försena om de berättar om de nya reglerna i December. Jag har kompisar som går och köper hästar som senare kommer bli "obrukbara" inom högre klasser, jag själv har planerat säsongen som har varit med mål mot den kommande säsongen. Detta kommer antagligen gå i kras med de nya reglerna.
Samtidigt förstår jag att ridsportförbundet vill ha internastionella regler, men om de blir såhär stora ändringar borde de väl ha förvanat...?

Jag.håller.med...Även.om.hästen.är.rutinerad.betyder.ju.inte.det.att.
ryttaren.är.det...Finns.ju.de.som.är.nybörjare.inom.FT.som.köper.en.
rutinerad.häst.och.kvalar.upp.alldeles.för.fort...så.det.är.ju.bara.bra.
om.dom.ökar.på.kvalreglerna!

Men jag är lite tveksam till att ha hoppkval, som tillägg. Borde det inte vara bättre att ha domare på terrängbanan som sätter betyg på ryttarnas skicklighet och förmåga. Plus att man måste göra fler kval innan man får starta nästa klass.

Är jag helt galet ute?

Jag tycker det skulle vara bättre med cirka 3-4 starter godkänt i varje klass innan man går upp.. för ska man ha banhoppning tycker jag man ska ha dressyr också !!

Jo, det blir jättemycket ändringar, det mesta nog till det bättre men några kommer ju naturligtvis hamna ordentligt i kläm

Det är väl därför det blir en "presskonferens", för att det blir så mycke nytt så att man vill presentera allt på en gång och vara säker på att det når ut

Jo, det blir jättemycket ändringar, det mesta nog till det bättre men några kommer ju naturligtvis hamna ordentligt i kläm

Det är väl därför det blir en "presskonferens", för att det blir så mycke nytt så att man vill presentera allt på en gång och vara säker på att det når ut

Har du ngn aning om vilka ändringar det handlar om? Tänkte få lite förhands info:d Jag förmodar att du har en hum om ändringarna, eller har jag fel?

Nån som vet om man måste få fler "godkända" rundor inanna man får gå upp en klass? och om man har kvalat förra året till en klass o dom ändrar på kvalen, gills inte förra årets kval-reslutat då?

Jag har kompisar som går och köper hästar som senare kommer bli "obrukbara" inom högre klasser, jag själv har planerat säsongen som har varit med mål mot den kommande säsongen. Detta kommer antagligen gå i kras med de nya reglerna.

Det här förstår jag överhuvudtaget inte alls? Vad menar du med obrukbara inom högre klasser :confused:

Vad menar du med gå i kras, en säsong kan ju gå i kras iallafall det blir ju inte alltid som man vill, man är ju inte bättre än vad man är på respektive nivå. I fälttävlan mer tydligt än i hopp och dressyr kanske.

Det här förstår jag överhuvudtaget inte alls? Vad menar du med obrukbara inom högre klasser :confused:

Jag förstår vad hon menar ifall hon menar ponny modell ngt mindre :angel:
T.o.m du kommer också förstå efter presskonferansen :devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
34
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?