Nya krafft groov

Läste lite snabbt på kraffts sida , och där står det att nya groov är till för unghästar:confused:
Men jag låter min kille äta det och vet flera som inte har unghästar som fodrar med det.
Kan det vara några problem eller ngt sådant?
Eller det är endast en rekomendation, vad anser ni att foder sorten lämpar sig bäst till?

Sv: Nya krafft groov

Fodersorten passar bra för de som behöver mer protein än grovfodret kan tillgodose.

Rekommendationerna på de olika sorterna är ju baserade på att man har ett idealhö... hur många har det?

precis va bra...då beghöver jag knappast bli orolig över att jag fodrar helt fel, för min häst sätter mkt mer muskler med detta fodret nu...tack för att du svarade:bow:

Nya Grov är uppbyggt för att passa just växande hästar väldigt bra med de sammansättningar i fodret som en sådan häst behöver. Jag kompletterar mitt (BRA!!) stråfoder enbart med krafft grov till samtliga av våra hästar. De som tävlar ger jag ytterligare energi genom Fibergi Elit. Hästarna håller sig fina i hullet och dessutom bra i skallen. Krafft spenderar miljoner på forskning om foder, inte lustigt att de gör framsteg i fodersammansättning.

nä min häst fungerar också utmärkt på dettafoder, han får det och betfor...även hö då förstås; men har tyvärr ingen analys på detta...

Min pensionär går på Krafft Groov, hon är 23 år... unghäst i huvudet kanske :bump:
Hon håller sig jättefin i hull på groov och gick även upp mkt bra i vikt efter akut erlichias i somras. Så groov kan jag bara säga gott om!!!

Krafft har ju sina produkter uppdelade i olika kategorier.
Blå- Basfoder
Grön- Avelsfoder
Röd- Prestationsfoder
Lila- Ponny

Men det betyder ju inte att man måste välja ett foder från rätt katergori bara för att man är under den kategorin. Men när de har tagit fram deras produkter så är det ju forskat och testat på just den kategorin. Men jag veta många "äldre" hästar som äter nya groov då de behöver proteinet som är i.

OBS! Nya groov byter namn till Groov 125, Gamla groov byter till Groov 90

125 och 90 bygger på hur många gram Smältbart rp det är i.

Kan ju vara bra att veta så man inte blir förvirrad när man kommer och ska köpa nytt foder.

Jag blev rekommenderad att ge min femåring (halvblod) 1-1,5kg/dag, han står på 1kg nu.

taget från kraffts hemsida:
KRAFFT GROOV 90
KRAFFT GROOV 90 är ett färdigfoder för föl, unghästar och avelsston - och med bred användning i övrigt. Unik kombination av fibrer och protein av hög kvalitet. Används stabiliserande och för reglering av temperamentet i tävlingshästars foderstat. Perfekt till konvalescenter samt för creepfeeding av föl.

Vi är många på vår klubb som använder Grooven för att fodra upp hästarna som har svårt att behålla hullet under vintern, och det funkar jättebra. Vet många som använder det på heta hästar också, som inte klarar av havre men fortfarande behöver mer än bara hö.

Utfodringsanvisningar kan du läsa om på kraffts hemsida, www.krafft.nu Men tänk på att alla hästar är egna individer, och de som står behöver ju just inte passa din häst, utan det är ju mer generellt.

Varför fodrar ni inte med Krafft Grund blå?
Det rekommenderas för normalpresterande hästar, har jag för mig.
Har det till våra hästar och funkar jättebra.

/I

GloriaOrion skrev:
Varför fodrar ni inte med Krafft Grund blå?
Det rekommenderas för normalpresterande hästar, har jag för mig.
Har det till våra hästar och funkar jättebra.

/I

Men de har kanske inte samma hö som du...

vihar kraft groov i stallet där jag står och min e 14år och triangelmärkt,men han mår så bra så..iaf vad jag kan märka
pigg och glad,fin i pälsen osv

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar