Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

A

ang

Köpte Hästmagazinet som är ute nu och på sid 38 är det en artikel där bl a Johan Häggberg intervjuas. Det är en del rätt häftiga uttalanden om att "islandshästryttare måste bli bättre" och att det finns en del "flummiga teorier". Om aveln sägs att "vi har i dag en avel som i hög grad är mer kvantitativ än kvalitativ..."

Allt bör dock läsas som helhet - så finns någon mera än jag som gjort det och vad tycker ni? Spontan reaktion, och förändras detta med eftertänksamhet?

Utan att ha någon som helst kännedom om artikelförfattaren än som känd tränare, tävlingsryttare och artikelförfattare för tidigare artiklar tycker jag att JH har poänger med det hela. Men visst, jag ser inte islandshästen som en leksak eller nybörjarhäst, hellre som en sporthäst och inte minst kraftfull gångartshäst.

Era åsikter?

Sv: Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Jag reagerade också på det. Ärligt talat tycker jag att han tycks dra Alla över samma kam; att de som tävlat på höga nivåer, är det bara den som är bäst och kan? Bara för att inte alla har samma utlärning och sätt att hantera och rida sina hästar är ju det viktigaste att de mår bra. Om man vill köpa en islandshäst till mysiga skogturer; Varför ska man då vara utbildad och högt kunnig om rasen? Det är ju en mångsidig häst som inte är född till att vara på ett sätt, såsom andra hästar. Givetvis skall de som har islandshästar ha en grundlära om dem, men räcker inte det att man vet vad man vill få ut och ser till att hästen mår bra?
Jag kan inte medge att jag höll med Johan till allt, vissa saker han sa lät rätt vettigt. Själv är jag ingen skogsryttare utan satsar lite mer på 'detdär' extra med min häst. Men bara för att jag gör det och vissa andra så behöver faktiskt inte alla göra det.

Hoppas att ingen tar 'illa upp' på något sätt av min åsikt, utan att ni förstår vad jag menar och vill komma fram till.

Islandshästen är väl rätt så allsidig eller? Alla islandshästar går inte att tävla proffsigt eller använda till avel. Många älskar sina hästar för det de är oavsett. Att folk har hästen som leksak hoppas jag verkligen inte att någon människa med förnuft har. Antingen har man sin häst för att rida ut i skogen och trivs med det, eller tävlar och och satsar på avel.
JH är uppväxt med islandshästar och inriktning på avel och van vid det. Själv är jag intresserad av både avel och tävling vill gärna ha bra hingstar till stona. Men har samma respekt för skogsmullar som "fina hästar". :bow:

Läste artikeln, har ingen större åsikt mer än att alla har ett ansvar att hela tiden bli bättre både i ridning och hästhållning för hästens skull.
Är det någon som vet vad för bett som kvinnan rider med, på vänstra bilden på andra sidan,(tror jag) Det ser ut som ett slags pelham??
Alltid nyfiken på utrustning.........

Men ändå? Även om man bara rider i skogen så har man ett ansvar mot sin häst att rida den på ett bra sätt. Dels så ökar det hållbarheten hos hästen, det ger också en trevligare ritt för både häst och ryttare.
Tror inte att vi någonsin kan får för mycket bra ridning.
Det handlar i min mening inte om att tävla eller vinna medaljer utan om att vara shysst mot sig själv och sin häst.

*kl*

Men visst är det roligare att rida en "skogsmulle" som naturligt har klockrena gångarter, bra hållning, god ridbarhet, gott lynne och som i övrigt är hälsosam.

Allt det där kan vi påverka med avel. Problemet idag är att många faktiskt inte ens avlar på sådana självklara egenskaper.
Inte sällan så avlar man på ston som har en skade- och sjukdomsproblematik som inte helt sällan är knuten till hästens extriör.
En viss typ av extriör kan faktiskt innebära att det är svårt att rida hästen på ett korrekt sätt. Vilket gör att vissa kroppsdelar ansträngs mer än andra och det ger överbelastningar. Eller så har inte ryttaren kunskap eller bryr sig inte att rida hästen efter dennes extriöra förutsättningar. Med sjukdomar så menar jag bl.a. spatt och eksem. Många avlar fortfarande på ston som har dessa defekter.

Inte helt sällan så köper sig folk ett sto som inte alls fungerar som de tänkt sig. Kanske är hon ex. besvärlig att rida och träna, fungerar inte riktigt bra i hästflocken, man får träna länge och väl för att få fram rena gångarter osv. Men så ger man upp och tänker att äsch hon får väl gå med föl i stället. Ibland har man tur och avkomman blir en fin lättriden, harmonisk och stabil häst med rena gångarter. Men ibland blir det tvärt om och avkomman får i stället många negativa egenskaper.
Man kan visserligen få fram en dålig häst om man korsar två 1:a klass föräldrar. Men att aktivt välja att avla på ett sto som har egenskaper som inte riktigt är positiva är ett högt spel oavsett om hon bara är en vanlig fritidshäst, en tävlingshäst, eller ett högt bedömt 1:a klass sto.

Men ändå? Även om man bara rider i skogen så har man ett ansvar mot sin häst att rida den på ett bra sätt. Dels så ökar det hållbarheten hos hästen, det ger också en trevligare ritt för både häst och ryttare.
Tror inte att vi någonsin kan får för mycket bra ridning.
Det handlar i min mening inte om att tävla eller vinna medaljer utan om att vara shysst mot sig själv och sin häst.

Håller med dig till fullo, det borde ju inte enbart vara ett ansvar. Köper man en häst torde lektioner som förbättrar ryttaren vara en ren investering i hästen, den största önskan alla borde ha är att få en frisk och hållbar häst.
Ingen tycker ju att det är konstigt att serva sin bil mellan varven, man har också fattat att bilen förmodligen kommer sluta funka om denna servis inte upprätthålls. Så egentligen bör det inte vara mer konstigt fast man äger en häst, att serva sig själv och hästen mellan varven för att öka driftssäkerheten och hållbarheten.

Jag har inte läst artikeln... men jag förstår inte varför det är just islandsryttare som måste bli bättre. Jag tycker att de allra flesta av oss (även vi som inte har tävlingsambitioner) verkar ta ansvar för att utveckla sig och sin häst, medan många vanlighäst-fritidsryttare inte bryr sig lika mycket. Det märks ju så mycket tydligare om en islänning rids fel/behöver träning, eftersom önskade gångarter inte går att få fram. En tregångare fortsätter ju gå i sina rena tre gångarter även om ryttaren inte bryr sig så mycket om dem.

avel har jag ingen koll på så där ska jag inte uttala mig...

KL
Även om man aldrig sätter sin fot på tävlingsbanan så måste man ju träna hästen "som om" man skulle tävla. Dvs rida i en optimal form för det man håller på med.
Jag vill ha en välmusklad häst i bra författning som skulle kunna ridas av en duktig ryttare på en lokal tävling och inte göra bort sig.
En extrem tävlingskondition håller ingen häst för i längden, det är bara toppning inför stora mästerskap.

Jag började fundera lite på det att han verkade vara negativ till centrerad ridning, om jag förstod det rätt.

Har alltid bara hört positivt om detta, men är det så att det är ett "kontroversiellt" ämne?
Jag vet alltså i princip ingenting om centrerad ridning (har tyvärr inte kommit mig för att läsa någon av böckerna om det - måste ta och göra det snart).
Är det så att det finns stora nackdelar med det också?

Jag började fundera lite på det att han verkade vara negativ till centrerad ridning, om jag förstod det rätt.

Har alltid bara hört positivt om detta, men är det så att det är ett "kontroversiellt" ämne?
Jag vet alltså i princip ingenting om centrerad ridning (har tyvärr inte kommit mig för att läsa någon av böckerna om det - måste ta och göra det snart).
Är det så att det finns stora nackdelar med det också?

Jag har också hört flera tränare vara negtivt inställda till centrerad ridning. Eller kanske inte centrerad ridning i sig eftersom det är bra med sits träning och så men att man rider centrerad ridning som en egen ridstil och inget annat.

Nackdelar tror jag att det finns i alla ridstilar om man bara ska hård dra dom och rida efter precis dom metoderna.

Måste försöka köpa Hästmagazinet idag, blir ju nyfiken. Räknar han verkligen Centrerad Ridning som något negativt. Det finns nog inget som hjälpt mig så mycket som den. Faktiskt just gångartsridningen, den har blivit hjälpt av den centrerade eftersom jag får tillräcklig kontroll över min kropp för att förfina hjälperna och berätta vad sjutton jag vill för min häst. Men jag ska läsa artikeln först, innan jag svarar på det här inlägget.

OA

Tycker att han drar alla över samma kant, har förvisso inte läst artikeln men tycker det låter som att han enbart värderar högt tävlande ryttare och deras tävlingshästar eller avelshästar. Förmodligen är det inte så han menar, men det känns ändå lite elakt, nästan lite påhoppande mot dom som inte tävlar. Som om dom skulle vara sämre på något sätt.

MEN nu har jag som sagt inte läst artikeln, återkommer senare när jag fått tag på tidningen!

Där håller jag absolut inte med, jag har svårt att tro JH menar att endast tävlande ryttare skulle vara de som är duktiga. Jag tror inte ens att aspekten tävlande finns med i tanken, däremot kan man ju se kvittot på tävlingarna men det är ju en helt annan sak.
Det finns ju många bra/duktiga ryttare som inte tävlar, Det tror jag att JH är väl medveten om. Men att många människor som inte tävlar gärna hänfaller sig åt hemmaridning, det är nog kort och gott så att de som inte vill tävla så anser många det onödigt med kurs/lektion pga det. Här kommer vi då till den uteblivna hållbarhetsaspekten, felaktig ridning ger en mindre hållbar häst vilket inte är någon hemlighet.

Jag håller med dig Boj:bow:
Jag kan se till mig själv som inte tävlar men tränar på den nivån eftersom hästen är triangelmärkt. Då menar jag inte att jag är duktig, utan försöker lära mig.

Återkommer när jag har fått tag på Hästmagazinet.

Senast ändrad:

*kl*
Nu har jag läst. Och jag fattar ingenting av en del. Måste säga att han skjuter på hela det fundament som gjort både mig och min häst bättre. Tycker att han skriver en hel del vettigt, men vissa delar tycker jag tyder på okunskap. Om man vågar skriva så om JH, men i det här fallet vågar jag det.

Den centrerade ridningen har gett min ridning en helt ny dimension. Den ger mig möjlighet att bli rak, sitta korrekt, rida min häst med små signaler och lättare kunna förklara för honom/henne vad jag vill.

AR har gett min häst styrka, bärighet, rakriktning, lösgjordhet och böjlighet. Det är kanske en metod som tar tid men ger massor i slutänden.

Tidigare har jag ridit för instruktörer, både storhäst och islandshäst som inte kunnat ta tag i mina problem på ett konstruktivt sätt. Jag har fått kommentarer som "sänk vänster axel", "vik dig inte i sidan", "lägg till ditt vänstra ben bättre" osv. Mina tappra försök har egentligen enbart skapat spänning, utan att ta tag i mina egentlige problem.

Har ridit för en del islandsinstruktörer där vi har förbättrat oss tillfälligt, men snart efter kursen har vi haft en långsam tillbakagång. Sedan ska jag väl tillägga att jag ridit för islandsinstruktörer msom utvecklat både mig och hästen, men gemensamt för dessa har varit att de har en mycket bra bas i att korrigera min sits och att förstå hästens biomekanik.

Kvinnan som intervjuas i artikeln verkar ju inte ha samma åsikter, hon verkar i stället tycka att man ska arbeta med sin sits och utveckla hästen under lång tid.

Frågan är varför man rider? För min del finns det vissa bitar som är otroligt viktiga och som jag hoppas att jag aldrig någonsin gör avkall på.

1. Jag vill göra det så bra och trevligt för min häst som möjligt. Vi är ett team!

2. Jag vill rida min häst så att den blir hållbar och mår bra i sin kropp.

3. Jag vill hela tiden utveckla och förfina min ridning.

Det här är tre huvuddelar, sedan finns det så klart massor av mer saker som är viktiga för mig.

Shoot me!

OA

Jag har inte fått tag i tidningen ännu, får försöka hitta den. En mycket duktig ryttare har jag haft som tränare och hon förespråkar kroppsmedveten/centrerad ridning. Hon har tränat för JH också, och jag med, för båda dessa.

Man behövr ju inte se centrerad ridning som en "egen ridstil" utan att man är medveten om hur man behärskar kroppen och hur vi i o med det påverkar hästen.

Men ska läsa innan jag uttalar mej då!

Man behövr ju inte se centrerad ridning som en "egen ridstil" utan att man är medveten om hur man behärskar kroppen och hur vi i o med det påverkar hästen.

Nej verkligen! Jag håller helt med dig, Centrerad Ridning har ju ingenting med ridstil att göra. Den koncentrerar sig ju i stort sett helt på ryttaren.

Sedan ska man tänka på att det i alla artiklar finns en mellanhand, journalisten! Det kan förekomma misstolkningar, det är hemskt lätt att missuppfatta den man intervjuar. Det har jag absolut varit skyldig till då och då. Det kan ju vara något sådant också, jag får nämligen inte riktigt ihop intervjun.

OA

Nä, jag har alltid trott att centrerad ridning är "kroppsmedveten ridning" och jag kunde liksom inte riktigt få ihop det till att det skulle vara dåligt på nåt sätt...:D Kanske har blivit fel nånstans ja!

en god nybörjar häst beror inte på rasen utan på god hantering bra utbildning och oftas är hästen lite till åren..

Jag har stött på många islandshäsatr som är perfekta nybörjarhästar.. de är små och det är bra folk som inte kanrida är oftast rädda och de avtalr iaf lite när hästen inte är 170 hög. Behagliga att rida på vilket är bra för en nybörjare har inte så bra balans.

Jag ser islandshästen på samma sätt som jag set påandra raser typ hbl..Du kan köpa ett hbl om du vill satsa på os men du kan även köpa samma ras om du bara vill rida i skogen.

Du kan köpa en islänning om du vill satsa på VM men du kan även köpa en islänning somalla i familjen kan ha kulmed.. mamma som kan rida pappa som inte kan rida.. å barnen som vill lära sig rida=):banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka