Nya förslaget om föräldraledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Om dom där summorna stämmer ens på ungefär så ser jag inge problem med det.

Men jag är fortfarande emot att dom ska bestämma över våra huvuden.

Själv hade vi sån jäkla "tur" att sambon blev arbetslös samtidigt så då var vi hemma båda ändå :love:
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Men om taket är 33 000 kr/månad, vet du vad gränsen neråt går?

Om som i mitt exempel får 180 kr/dag, blir det 5400 innan skatt.
Vad skulle det ligga på iom nya förskaget.
Om man ex får 5400 innan skatt och pappan är arbetslös.
Då är det ju intressant vad den familjen skulle ha för inkomst.

Fast egentligen var inte mitt argument ekonomiskt.

Utan jag tror som sagt att de allra flesta är kapabla att själva välja hur man vill dela upp sin föräldraledighet.
(Det borde väl ingen ha missat, jag vet inte ens om jag vågar skriva det något mer)
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

mimus skrev:
Om man ex får 5400 innan skatt och pappan är arbetslös.
Då är det ju intressant vad den familjen skulle ha för inkomst.
Ja det vore ju intressant att räkna på.
För då så handlar ju det om vilken A-kassa som man skulle få.
Och vad den alternativa ekonomin, den där man väljer dagarna som man vill blir.
En ekonomisk jämförelse helt enkelt.

De känslomässiga argumenten, vad man själv tycker, de är ju som de är.
Men det ekonomiska argumenten, de kan man väl i alla fall räkna på innan man påstår en massa saker?
Sådant som "vi går under ekonomiskt" och så visar det sig att man har inkomster i familjen på 25.000:-/månad efter skatt.
Då så blir ju argumenten litet platta tycker jag.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

JAG FÖRSTÅR INTE HUR MAN KAN SKAFFA BARN MED EN MAN SOM INTE VILL/KAN VARA MINST LIKA DELAKTIG I BARNET SOM KVINNAN - tidsmässigt och initiativmässigt.


Det finns ju en anledning till detta förslag och den bakgrunden är väl rätt SKRÄMMANDE??

Det kanske är så att många kvinnor VILL vara hemma med barnen och inte vill släppa in mannen till fullo men det är inte en nyttig inställning - man får lägga band på sig och se till barnets bästa vilket enligt mig är två lika delaktiga och närvarande föräldrar.

En inställning jag aldrig kommer backa på.

Har man en man som gnäller, suckar, stönar och använder citat som: "jag ska vara barnvakt ikväll" när han ska umgås med sina barn på egen hand samt som inte helhjärtat vill delta och visar glädje och kärlek till sina barn - då valde man FEL man att avla med!!!

Tur att det fattas beslut som tvingar mansgrisarna till umgänge med sina barn eftersom så många kvinnor uppenbarligen inte klarar av ansvaret att välja rätt avelsdjur till sina kommande barn och därefter inte klarar av att sätta ned foten och ställa krav.

Gällande ekonomin - det gäller val och prioriteringar!
Det tar cirkus 9 månader innan ett barn tittar ut och då hinner man ändra på en hel del i sin ekonomi.

De flesta lever överbelånade och har dyrare boendekostnader och har dyrare bilar än vad det egentligen behöver....men men väljer man dyrt belånat boende och belånad dyr bil framför sina barn...tja... :devil:
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Tur att det fattas beslut som tvingar mansgrisarna till umgänge med sina barn eftersom så många kvinnor uppenbarligen inte klarar av ansvaret att välja rätt avelsdjur till sina kommande barn och därefter inte klarar av att sätta ned foten och ställa krav. :[/QUOTE skrev:
Men alla har det ju inte så.
Dom som själv kan lösa det på sitt sätt som passar just deras familj, varför ska någon komma in och bestämma över deras huvuden?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Inte_Ung skrev:
Ja det vore ju intressant att räkna på.
För då så handlar ju det om vilken A-kassa som man skulle få.
Och vad den alternativa ekonomin, den där man väljer dagarna som man vill blir.
En ekonomisk jämförelse helt enkelt.

Ja du har rätt, det blir en ekonomisk jämförelse.
Och då krävs det en del jobb med att sitta och räkna på hur en familjs ekonomi skulle kunna se ut.

Och nej, jag tror inte heller en familj går under om man har ca 25 000 kr/månaden.
DÅ handlar det om prioriteringar.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

No1 skrev:
JAG FÖRSTÅR INTE HUR MAN KAN SKAFFA BARN MED EN MAN SOM INTE VILL/KAN VARA MINST LIKA DELAKTIG I BARNET SOM KVINNAN - tidsmässigt och initiativmässigt.

Det finns dem som har noga välplanerade barn,
sen finns det dem som inte har det, många är väldigt förälskade i början, men när verkligheten blir påtaglig, och barnet har kommit, så kan hemförhållandena ändras drastiskt.
För en del fäder så kan barnets födelse och närhet bli svår, och då slår dem ifrån sig istället för att ta till sig.
Många behöver tid och en del är till och med "rädda" att vara hemma ensamma med sina barn
Jag skulle nog våga påstå att det till och med är ganska vanligt.

Sen finns det ju dem som vill att pappan ska ha hela föräldraledigheten för dem blir "galna" av att gå hemma, men dem är nog mindre vanliga.

Fast det här är kanske en helt annan debatt.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

"Men alla har det ju inte så.
Dom som själv kan lösa det på sitt sätt som passar just deras familj, varför ska någon komma in och bestämma över deras huvuden?"

De flesta säger sig väl lösa det på ett sätt som passar familjen? Inte MINST de som har en mansgris i familjekonstelationen?!

Det finns givetvis familjer där den långsiktiga arbetssituationen för en part inte är påverkbar och innebär att det kan bli tufft med ekonomin tex för egen företagare, vid ett sådant här beslut. Det känns dock som det gäller en minoritet och ett beslut utifrån majoriteten gör att desto färre drabbas.

Jag anser alltså att det känns helt korrekt att en myndighet TVINGAR män (för det är mest män som kommer få anpassa sig) att ta hand om och engagera sig för sin avkomma UTAN den närvarande mamman.

Det jag undrar lite nyfiket är om detta beslut kommer få fler mansgrisar att motsätta sig familjebildning INNAN de kryper ned i sängen och visar ett enormt intresse för själva befruktningsstadiet :devil: ....ett intresse som sedan svalnat och blivit iskub lagom till förlossningen :mad: .
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

"Det finns dem som har noga välplanerade barn,
sen finns det dem som inte har det, många är väldigt förälskade i början, men när verkligheten blir påtaglig, och barnet har kommit, så kan hemförhållandena ändras drastiskt".

Jag menar att signalerna, egenskaperna även syns när man är nyförälskad men det spelar ingen roll för de flesta väljer enbart avelsdjur efter hjärta och ingen hjärna. En förening mellan hjärta och hjärna torde vara det ultimata men som sagt...hjärtats impulser verkar vara mest delaktig...




"Sen finns det ju dem som vill att pappan ska ha hela föräldraledigheten för dem blir "galna" av att gå hemma, men dem är nog mindre vanliga".

Det tror jag med.
I min umgängeskrets brukar dock kvinnorna med krafftig arbetsnarkomani iaf fixa att gå hemma 6-8 månader så det faller ändå rätt väl ut med detta förslag :smirk: .
 
Senast ändrad:
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Norrlänning skrev:
Om dom där summorna stämmer ens på ungefär så ser jag inge problem med det.

Men jag är fortfarande emot att dom ska bestämma över våra huvuden.

Själv hade vi sån jäkla "tur" att sambon blev arbetslös samtidigt så då var vi hemma båda ändå :love:
Men "de" bestämmer ju inte över annat än de pengar som de betalar ut och till vem de betalar dem. Vem som helst kan ju fortfarande vara hemmafru/hemmaman på heltid, men försörjningen kommer inte från allmänna medel. Varför ska det allmänna försörja något som vidmakthåller ojämställdhet på flera sätt i samhället?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Du talar alltid så bra och sant, Björk! :bow: :bow: :bow:

Vi ser nästan för självklart på vissa saker här i Sverige, tror jag. Nästan kräver istället för att inse att vi har vissa rättigheter.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Björk skrev:
Men "de" bestämmer ju inte över annat än de pengar som de betalar ut och till vem de betalar dem. Vem som helst kan ju fortfarande vara hemmafru/hemmaman på heltid, men försörjningen kommer inte från allmänna medel. Varför ska det allmänna försörja något som vidmakthåller ojämställdhet på flera sätt i samhället?

Jag tycker det är upp till mej och gubben att bestämma vem av oss som ska vara hemma när och hur länge.
Med föräldrapenning.

Sen om nån annan tycker det är ett hot mot jämnställdheten :confused: nä nä...
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Norrlänning skrev:
Jag tycker det är upp till mej och gubben att bestämma vem av oss som ska vara hemma när och hur länge..
Och jag tycker att det är den som ger förmånerna som sätter reglerna för dem.

Det finns regler för alla våra välfärds-förmåner.
A-kassan, sjukförsäkringen, socialförsäkringen o.s.v.
Denna välfärd är skapad av Arbetar-rörelsen och är till för att tjäna kollektivets bästa.
Det innebär att den personliga friheten inskränks, alla skall göra lika och ha det likadant.
Det nya förslaget om föräldraförsäkringen är för kollektivets bästa.
Och det är helt i enlighet med Socialdemokratisk politik.
Vill man ha någon annan politik, så får man väl ta och rösta på något annat parti.

Men just nu så är det Socilademokraterna som sitter på makten, och då så får man ju finna sig i den politiken.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Ja det var en bra beskrivning av dagens politik.

Individen är oviktig i förhållande till kollektivet.

Jag personligen tror att vi skulle få ett bättre samhälle om individer själva gavs utrymme att forma sina liv efter eget huvud. Det gäller inte bara föräldraförsäkringen.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

*lånar knapp*
Om man är för individuellt inflytande förstår jag inte hur man kan vara emot en individuell ersättning. Som jag skrivit ovan i denna tråd, vi har ju gått ifrån familjeekonomin allt mer (änkepension, sambeskattning), individuell föräldraförsäkring ligger helt i linje med detta. Den som på allvar idag vill hävda att familjen är en fast och stabil enhet att organisera ekonomisk politik utifrån har nog inte studerat så noga hur dagens familjer är sammansatta.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

TomasN skrev:
Jag personligen tror att vi skulle få ett bättre samhälle om individer själva gavs utrymme att forma sina liv efter eget huvud. Det gäller inte bara föräldraförsäkringen.
I ett individualistiskt samhälle så finns det ingen föräldraförsäkring, inget socialbidrag och heller ingen A-kassa.

Dessa välfärds-företeélser är nämligen fullständigt kollektivistiska.
Det är kollektivets pengar att fördela så som kollektivet genom majoritetsbeslut finner lämpligast.

Vill man vara individualist så får man se till att finansiera sitt liv på egna pengar.

Man kan inte få den kollektiva kakan på ett individualistiskt sätt.
Det är 2 oförenliga företeélser.
Så man måste välja.
Vill man ha förmånerna och tryggheten ja då så kommer styrningen och ofriheten i samma paket.
Vill man vara fri och göra på sitt alldeles egna sätt, ja då så får man lösa det själv utan hjälp från kollektivet.

Nå, vad väljer ni?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

slice skrev:
Vad gör jag då, om jag får barn mitt under en termin och gärna vill fortsätta plugga? Vad gör jag, om jag vill ge hela min föräldraledighet till min man av den anledningen, så att jag ska få fortsätta plugga?

Jag filosoferar ju som så, att jag är ju inte borta från hemmet många timmar varje dag, således bättre att han, som är hemifrån nio timmar i sträck, tar föräldraledigheten än att jag gör det. Det är bättre ur ekonomisk synpunkt också.

Men nejdå, här ska man, trots att man är myndig och förståndig, förses med en förmyndare som tror sig veta bättre om min situation och min ekonomi bättre än jag gör själv. :devil:

Men visst, om samma förmyndare ser till att jag under min påtvingade mammaledighet kan tillgodogöra mig de kunskaper jag annars skulle ha tagit till mig i skolan, samt ser till att jag får gå hemma med en inkomst stor nog att leva tre personer på, ja då ska jag väl tänka över det.

:devil:

Man har ett visst antal år på sig att uynyttja sin föräldraledighet. Om din man är hemma de första 15 månaderna och sen börjar barnet på dagis och då kan du ta ut dina dagar när det passar dig bättre.

Jag tycker föräldradagarna ska vara personligt tilldelade.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Det låter bättre. Men dagis... *ryyyyys*
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Inte_Ung skrev:
Och jag tycker att det är den som ger förmånerna som sätter reglerna för dem.

Det finns regler för alla våra välfärds-förmåner.
A-kassan, sjukförsäkringen, socialförsäkringen o.s.v.
.

Jag har inget problem med de andra förmånerna.
Jag jämställer inte riktigt dom med föräldraförsäkringen bara för att det oxå är en förmån.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Inte_Ung skrev:
Vill man ha förmånerna och tryggheten ja då så kommer styrningen och ofriheten i samma paket.
Vill man vara fri och göra på sitt alldeles egna sätt, ja då så får man lösa det själv utan hjälp från kollektivet.

Nå, vad väljer ni?

Trygghet men med makt att själv vara med i besluten :confused: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp