Nya förslaget om föräldraledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Har också funderat i din mans tankebanor.

Det verkar vara en andel av männen (hur stor?) som lättare hemfaller åt våldstendenser som skrämmer. Det verkar höra ihop med höga testosteronvärden och inte bara med ojämlik uppfostran. Ev är jag ute och cyklar men å andra sidan finns det alltför många exempel på misshandlande män i världen för att det bara ska finnas en enda enkel förklaring till det!

Det här bör egentligen inte styra föräldraförsäkringens utformning men BVC och andra instanser bör kanske vara mer "vakna"?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

prinsessfeminist skrev:
Jag skulle vilja föreslå att det är hushållets gemensamma inkomst delat på två som skulle avgöra föräldrapenningen. På så sätt hade man kommit runt den ekonomiska aspekten.
DET var ju en bra idé!
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

prinsessfeminist skrev:
Jag skulle vilja föreslå att det är hushållets gemensamma inkomst delat på två som skulle avgöra föräldrapenningen. På så sätt hade man kommit runt den ekonomiska aspekten.
Nej det hjälper ju inte, eller tolkar jag ditt förslag fel nu?.

Om mannen tjänar mycket mer så blir en ersättning som baseras på hushållets gemensamma inkomst fortfarande lägre än mannens lön. Troligen blir det ju lägre än vad han får idag då mannens ersättningen baseras på mannens lön.

Om ersättningen vore 100% av lönen och taket togs bort så borde det fungera däremot.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Fast det tror inte jag. Om det inte utgjorde en ekonomisk skillnad så har man chansen att dela precis så fritt som man önskar. Se om det betyder att den ena eller andra tar ut all ledighet så spelar det ingen roll, det ekonomiska har i allafall inte styrt utan då har familjen själv valt fritt.

Jag har å andra sidan väldigt svårt att förstå den som *inte* vill vara hemma med sitt barn.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Om inte pappa finns i bilden.. varför ska han få ledigt? Det får han idag med.. och känns ju sjukt att han ska gå föräldraledig när han inte har vårdnaden eller ens träffar barnet! Gratis semester nån typ :(
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

wingil skrev:
Om inte pappa finns i bilden.. varför ska han få ledigt? Det får han idag med.. och känns ju sjukt att han ska gå föräldraledig när han inte har vårdnaden eller ens träffar barnet! Gratis semester nån typ :(
Så fungerar det INTE!
Om inte pappan finns med i bilden och mamman har enskild vårdnad.
Då så får mamman hela föräldrapenningen själv.
Vilkoret för att få föräldrapeng är att man under den tiden vårdar barnet.
Annars så skall man inte ha ledigt.
Om du känner till något sådant fall, så skall du anmäla det till Försäkringskassan som kommer att vara mycket intresserade av att återkräva sina pengar.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

O dessutom, betald semster...bah! Det är jobbigt vara föräldrarledig....
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Men.. när jag fyllde i papprena stod det tydligt och klart att pappan skulle ha visst antal dagar? :( Men då har han inte rätt till dem när han inte har vårdnad eller så? Ska jag ringa och påpeka det till försäkringskassan då att jag har ensam vårdnad?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Klart att pappan inte kan få ut dagar om han inte tar hand om barnet !

OM han är helt och hållet ute ur bilden är det nog bra om du talar om det för FK.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp