Nya förslaget om föräldraledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Vildvittra skrev:
Det som slår mig är att alla verkar ha så otroligt välplanerade liv. De planerar exakt när bebisen ska komma och vet då exakt var de kommer att vara sin karrär så att det passar perfekt. .
Ja, vi har planerat in vår bebis rätt så bra. Är absolut inte purunga men mycket stabila tillsammans, socialt, ekonomiskt (inte rika men klarar oss bra och med buffert) etc. Dessutom blir ingen av oss sparkade pga föräldraledighet, vi vet vad vi har rätt till och har arbetsgivare som vet och månar om våra rättigheter.

Många av de som svarat vet inte hur det kommer att bli, de har redan gjort detta. De är redan föräldrar.

Jag vet inte alls, jag kan ju hata att vara ledig, tror ärligt talat att min sambo kommer att trivas bättre med att vara föräldraledig än vad jag kommer att göra men det kan ju ingen av oss VETA nu medan vi ännu väntar. Vi anser det dock viktigt att båda får ta del av ledigheten för alla tres skull. Relationerna mellan barn/mor och barn/far samt mor/far. Båda TROR nu att vi kommer att VILJA vara lediga och tänker inte ge den andra "allt utom de lagstadgade 60 dagarna". Även om den ena skulle vilja så skulle den andra inte gå med på det.

Men vi är alla olika och jag stödjer förslaget om delad ledighet som inte tycks gå igenom. Blir jag en sådan mor som bara vill ha allt själv och inte släppa in fadern så lär han tvinga mig även utan denna lagstiftning. Tur, tänker jag i nuläget även om jag kanske inte kan se det om det skulle bli så.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Storebror har talat! :mad: :mad:

Usch, säger jag bara för detta förslag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Björk skrev:
Men "de" bestämmer ju inte över annat än de pengar som de betalar ut och till vem de betalar dem. Vem som helst kan ju fortfarande vara hemmafru/hemmaman på heltid, men försörjningen kommer inte från allmänna medel. Varför ska det allmänna försörja något som vidmakthåller ojämställdhet på flera sätt i samhället?

Det här argumentet återkommer här och där men vad är "allmänna medel"? Är det pengar som jag varit med och samlat eller kommer dessa pengar från någon snäll farbror stat som i sin godhet tänker dela ut pengar till de som är snälla och gör som farbrorn säger?

Om vi är överens om att det är allas pengar så har alla också rätt att tycka till om hur och till vem de ska betalas ut. De som tycker att familjen själv ska få bestämma hur pengarna ska fördelas kan väl inte i och med att de innehar denna åsikt, fråntas sin del av pengarna?

Har egentligen inte bildat mig en uppfattning om vilken sida som har rätt i sakfrågan men reagerar på ovanstående att staten ska ha rätt att fördela resurser hur de vill utan sina medborgares medverkan. Måste man inte ha opinionen med sig först? Finns det underlag i Sverige för åsikten att man ska tvinga medborgarna att dela föräldrapenningen? I så fall är det väl fritt fram....
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

gulan skrev:
Skitsnack!! Om bebisens mamma dog i barnsäng, skulle det barnet inte få en lika god start som övriga? Eller vet den bebisen om att mamman dog och får vackert "nöja" sig med pappan? Vilken forskning syftar du på förresten?
gulan fd.gulla

Va, tror du inte att bebisen mår dåligt av att mista sin mamma i barnsäng? Är rätt övertygad om motsatsen.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

:bow: Delar dina åsikter i mångt och mycket. Undrar när man kommer på att det är ojämlikt att bara mamman ska vara gravid i 9 månader? Varför inte provrörsbarn rakt av , så kan pappan vara med från start?

När feminismen diskuterades livligt här så sas det att feminism betyder jämlikhet och lika värde för kvinna och man. Det sas också att man kunde vara feminist på olika sätt. Fast när det kommer till sakfrågor är det bara en sorts feminism som sig gäller, och det är den som står för 50/50 som enda väg. Dvs dela allt lika oavsett förutsättningar och folks flertusenårigt inrotade inställnigar.

Jag hör till de som gärna skulle vilja höja upp det som traditionellt anses vara kvinnligt. Inte så att endast kvinnor behöver utföra dessa saker men varför är det kvinnliga alltid det som är fel och ska bort?

Alla ska pyssla med det som är bättre, dvs det traditionellt manliga. Börjar redan i småbarnsåldern; småtjejerna är tuffa om de leker med bilar och är "vilda" medan killar som gillar rosa och vill ha dockskåp inte ens verkar förekomma. Pojkflicka, wow liksom....flickpojke, näe. Sedan som större ska tjejer gärna utföra samma arbeten trots betydligt mindre muskelmassa då är de jättetuffa, under graviditet, som ju inte är nån sjukdom ,har man inte ens rätt att ha ont i ryggen (eller jo, bara det inte är på grund av graviditeten). Sen ska vi ut snabbt som tusan i arbetslivet för att inte förlora poäng. Min fråga är; varför, varför uppgraderar vi inte oss själva istället? Gör oss som mall för våra män istället för att använda dom som mall i allt?

Förslaget till föräldraförsäkringen känns mer som ett sätt att tvinga ut kvinnorna i förvärvslivet ännu mer, inte som ett sätt att få upp männens ögon för hemarbete och barn. Det som händer när man tvingar ut kvinnorna innan männen är mogna är att de (kvinnorna så klart) kommer att ha hemarbetet samt den stora delen av barnskötseln kvar när det kommer hem från sitt arbete trots att mannen är hemma. Dubbeljobbande kvinnor som redan idag börjar bli utbrända och deprimerade med alla möjliga konstiga sjukdomar kommer inte dessa att öka? Är inte ett dugg övertygad om att mannen generellt kommer att ha maten klar och barnens tvätt färdig när hon kommer hem efter en tung dag i gruvan.

Jag tror att först när det kvinnliga aktiviteterna blir tillräckligt attraktiva kommer männen att ta större del av dem. Uppvärdera kvinnorna istället och se till att samhällets resurser inte tas från det kvinnliga och ges över till männen. Kolla bara på nedmonteringen av skolorna och korvstoppningen på dagis....

Kanske skulle startat en ny tråd, ber om ursäkt trådskaparen!
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

jaca skrev:
Om vi är överens om att det är allas pengar så har alla också rätt att tycka till om hur och till vem de ska betalas ut. De som tycker att familjen själv ska få bestämma hur pengarna ska fördelas kan väl inte i och med att de innehar denna åsikt, fråntas sin del av pengarna?
Du har helt rätt i det såklart. Men samtidigt så tycker jag inte man kan tro att varje enskild familj/individ ska bestämma det utan snarare kollektivet/samhället. Och vi har ju röstat fram de politiker som lägger förslaget! Å andra sidan drog sig ju sossarna ur detta i dagsläget (vilket jag tycker är synd), troligen pga en känsla av att samhället som helhet inte är redo för detta ännu. Men, men, jag tycker fortfarande förslaget är kanonbra!

jaca skrev:
Måste man inte ha opinionen med sig först? Finns det underlag i Sverige för åsikten att man ska tvinga medborgarna att dela föräldrapenningen? I så fall är det väl fritt fram....
Tillräckligt med underlag för att förslaget skulle komma fram och debatteras uppenbarligen.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

jaca skrev:
När feminismen diskuterades livligt här så sas det att feminism betyder jämlikhet och lika värde för kvinna och man. Det sas också att man kunde vara feminist på olika sätt. Fast när det kommer till sakfrågor är det bara en sorts feminism som sig gäller, och det är den som står för 50/50 som enda väg. Dvs dela allt lika oavsett förutsättningar och folks flertusenårigt inrotade inställnigar.
Va? :crazy: :confused: Förslaget har ju lagts på hyllan på sossarnas kongress. Just pga folks flertusenårigt inrotade inställningar. Sen kan jag personligen tycka det är synd... synd med de här tusenårigt inrotade inställningarna. Och jag ser tecken på att de inte är sådär fullt och fast inrotade längre. För i så fall skulle ju även jag o de som tycker som jag vara inrotade i föreställningen? Som det kanske var tidigare på 1900-talet. Då hade man väl ansetts som smått galen (eller kanske "hysterisk" om vi tar den senare hälften av 1800-talets begrepp) som kvinna om man ansåg att pappan kunde ta hand om barnet lika väl som en själv.

Jag menar som så: att om det vore helt inrotat hos alla så skulle ju inte förslaget ens ha kommit fram överhuvudtaget. Vi skulle inte ha någon diskussion om vare sig feminism eller jämställdhet härinne om alla varit helt rotfasta. Så jag tror nog att många människor har börjat dra upp rötterna helt enkelt! ;)
jaca skrev:
Jag hör till de som gärna skulle vilja höja upp det som traditionellt anses vara kvinnligt. Inte så att endast kvinnor behöver utföra dessa saker men varför är det kvinnliga alltid det som är fel och ska bort?
Jag håller med dig! Men varför innebär männens mer aktiva deltagande i barnuppfostran och att vara förälder att "nedvärdera det kvinnliga"? Eller menar du att det som är "kvinnligt" också ska utföras av kvinnor för att kunna "höjas upp"?

När det gäller traditionella pojk- och flickroller så håller jag med dig om att det allmänt anses helt okej eller kanske till och med häftigt att en liten flicka gillar att klättra i träd och leka med bilar. Föräldrarna säger med stolthet att de har "en pojkflicka". (Men; det får bara vara till en viss gräns... om hon fortsätter vara pojkflicka efter en viss ålder så är det inte lika "okej" längre). Begreppet "flickpojke" finns ju inte ens! När man läser om det jämställdhetsprojekt som pågått i Gävle kommun så ser man att där jobbas även med den biten. Pojkarna ges utrymme att visa sina mer "flickiga" sidor OCKSÅ (inte bara att flickorna ska få "våga bli tuffa"). De får inte riktigt den platsen i en grupp med blandade kön, men när de gör saker med pojkarna själva och uppmuntrar dem så visar det sig att även pojkarna gillar att hålla frökens hand och prata med henne om sin gulliga katt/hund därhemma (tex). Läs gärna en jättebra bok om projektet av Kajsa Wahlström som heter Flickor pojkar och pedagoger!!


jaca skrev:
Förslaget till föräldraförsäkringen känns mer som ett sätt att tvinga ut kvinnorna i förvärvslivet ännu mer, inte som ett sätt att få upp männens ögon för hemarbete och barn.
Så känner inte jag alls!! Men å andra sidan; spelar det någon roll vad syftet är för Göran Persson (tex) om det ger en effekt som innebär att:
1. Kvinnor får bättre villkor i arbetslivet
2. Pappor tar mer del i barnens liv
3. Barnen får en närmare kontakt med BÅDA sina föräldrar på ett naturligt sätt redan från början!
(vilket är de effekter jag tror och hoppas på).

jaca skrev:
Det som händer när man tvingar ut kvinnorna innan männen är mogna är att de (kvinnorna så klart) kommer att ha hemarbetet samt den stora delen av barnskötseln kvar när det kommer hem från sitt arbete trots att mannen är hemma.
Fast.... varför ska vi vänta tills "männen är mogna"? :crazy: Och vad är det för män du menar egentligen? Jag har inga tvivel alls på att min sambo kommer greja föräldrajobbet hur bra som helst den dagen vi blir (?) föräldrar!! Kanske är det dags för kvinnor att ställa andra krav på den man man väljer att leva med om han inte är mogen nog för att vara jämställd i hemmet?

jaca skrev:
Jag tror att först när det kvinnliga aktiviteterna blir tillräckligt attraktiva kommer männen att ta större del av dem. Uppvärdera kvinnorna istället och se till att samhällets resurser inte tas från det kvinnliga och ges över till männen. Kolla bara på nedmonteringen av skolorna och korvstoppningen på dagis....
Fast jag ser också detta ur en annan aspekt. Många män som verkligen vill ta del av sina barns liv redan från början "får" faktiskt inte. Det kan dels handla om "tryck" utifrån; från chefen ("va fan, ska du vara hemmafru??"), arbetskamrater eller äldre generationen. Men; jag har förstått av många kvinnor att de inte vill att deras man ska få halva föräldraledigheten. De vill inte dela med sig av "sina dagar". Och jag vet män som velat vara hemma, men fått svaret "nej" av sin fru.
Senast igår hade vi ett snack om detta i fikarummet. 8 kvinnor som nu är 50+ och jag som är 30+. 6 av mina kamrater uttryckte tydligt att de inte tyckte det var lämpligt eller att de inte skulle vilja dela sina dagar med pappan. Jag tycker det är skrämmande!! Ingen av dem lär vara aktuell för föräldraledighet av naturliga skäl, men hur mycket smittar deras syn av sig på deras barn? Vilka kommentarer kommer deras dotter få om hon väljer att "låta" pappan vara hemma efter 7 månader?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Den dagen som det inte utgör ngn ekonomisk skillnad vem som är hemma så kommer vi ha en chans att valet är i någon mening fritt. Fram tills dess kommer ekonomin styra i de flesta familjer.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

lenae skrev:
Förslaget om delad föräldraledighet har inget att göra med barnets bästa,
...

Dessutom är det inte under spädbarnstiden som pappan är viktigast för barnet. Mamman är faktiskt viktigast då, det visar all forskning.
Jo forskning visar just på att det är bättre för barnet om pappan har en längre tid föräldraledighet. Pappan och barnet får en bättre anknytning och forskningen visar att vid en ev skilsmässa är statistiken för att barnet och pappan håller kontakten mycket högre. Sen förstår jag inte det charmiga i att pappor uttrycker typ att "det var först efter skilsmässan jag insåg vad det betydde att vara förälder". Jag har själv (som säkert många andra här) växt upp med primärförälder (mamma) och sekundärförälder (pappa). Jag vill INTE att mina barn ska ha det så. Att försöka inbilla någon att pappan får en lika stark relation och inflytande i barnets liv om allt är som det hittills varit, dvs att mamman tar huvudansvaret, kräver i så fall att man blundar och sticker ner huvudet i sanden.

För övrigt gynnar jämställdhet i hem och familj förhållandet så tycker man att det är viktigt för barnen är det ytterligare ett argument för delad föräldraförsäkring.

Visa mig också gärna den forskning som säger att just mamman är viktigast för barnet. Hur kommer det sig i så fall att vi accepterar adoptioner? Eller menar du att kvinnor i allmänhet är viktigare för bebisar?
Av det jag läst hittills av spädbarnsvård finns det inget som pekar på att du har belägg för det du säger. Bebisar behöver mat, närhet och omvårdnad, men vem som utför dessa handlingar verkar inte spela någon roll förutom att man kanske inte bör byta person varje dag. Och som du själv säger, pappan är knappast nån främling i barnets liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Så här tolkar jag det hela. Förslaget har lagts på is för att Göran Persson ville det. Kongressen är bara spel för galleriet.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

TomasN skrev:
Så här tolkar jag det hela. Förslaget har lagts på is för att Göran Persson ville det. Kongressen är bara spel för galleriet.
Det är möjligt, jag orkar sällan se på politiska program på tv... :o Hur som helst är ju resultatet detsamma.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Va, tror du inte att bebisen mår dåligt av att mista sin mamma i barnsäng? Är rätt övertygad om motsatsen.
Om det nyfödda barnet får närhet, trygghet,tröst och mat så tror jag inte det bryr sig om vem som ger det. Det barnet växer upp och utvecklas till en trygg indevid som alla andra. DET är jag helt övertygad om.
gulan fd.gulla
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

[



Fast jag ser också detta ur en annan aspekt. Många män som verkligen vill ta del av sina barns liv redan från början "får" faktiskt inte. Det kan dels handla om "tryck" utifrån; från chefen ("va fan, ska du vara hemmafru??"), arbetskamrater eller äldre generationen. Men; jag har förstått av många kvinnor att de inte vill att deras man ska få halva föräldraledigheten. De vill inte dela med sig av "sina dagar". Och jag vet män som velat vara hemma, men fått svaret "nej" av sin fru.
Senast igår hade vi ett snack om detta i fikarummet. 8 kvinnor som nu är 50+ och jag som är 30+. 6 av mina kamrater uttryckte tydligt att de inte tyckte det var lämpligt eller att de inte skulle vilja dela sina dagar med pappan. Jag tycker det är skrämmande!! Ingen av dem lär vara aktuell för föräldraledighet av naturliga skäl, men hur mycket smittar deras syn av sig på deras barn? Vilka kommentarer kommer deras dotter få om hon väljer att "låta" pappan vara hemma efter 7 månader?[/QUOTE]

Håller med dig där men och jag tror också att det största motståndet kommer från kvinnorna själva.
Mina barns far tog mycket väl hand om barnen och jag fortsatte att vara en egen person under hela deras uppväxt, med plugg, jobb och fritidsintressen. Kommentarerna från de då äldre kvinnorna runt om var mördande;-"stackars honom(pappan) alternativt stackars barn. Hur som helst barnen som nu är vuxna har jättebra relation med oss bägge trots deras uppväxt :smirk: . Pappan i mitt fall var inte föräldraledig (det fanns inte) och hans inställning var inte medveten han såg bara inte till könsroller. Han uppskattar/de de kvinnliga värdena och såg aldrig ner på dom. Naturlig feminist på något vis.

Det jag vill komma till är att man på något vis(hur vet jag inte) borde förändra människorsynen hos alla till att vara ovärderande innan man ändrar i folks vardag. Tror helt enkelt inte tiden är mogen även om det alltid finns en spjutspets som är lite före. Man lyckas ju
förnändra folks syn i andra sammanhang; använda bilbältet, röka ute, matvanor, raka underlivet, träna, jobba mindre osv. Klart att det går men man kanske börjar i fel ände genom att köra på från fel håll?
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

gulan skrev:
Om det nyfödda barnet får närhet, trygghet,tröst och mat så tror jag inte det bryr sig om vem som ger det. Det barnet växer upp och utvecklas till en trygg indevid som alla andra. DET är jag helt övertygad om.
gulan fd.gulla

Trygg individ men med ett hål i själen. Inställningen att människan är omedveten som liten har ju ändrats. Förr trodde man att man kunde flytta på småbarn hur som helst; de anpassade sig hette det. Diskussionsvågorna om embryon har ett medvetande eller inte diskuteras väl för fullt nu. Personligen tror jag inte att små bebisar är omedvetna kollin och är rätt övertygad om att frånvaron av mamman sätter sina spår oavsett trygg uppväxt senare.
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

Björk skrev:
Fast.... varför ska vi vänta tills "männen är mogna"? :crazy: Och vad är det för män du menar egentligen? Jag har inga tvivel alls på att min sambo kommer greja föräldrajobbet hur bra som helst den dagen vi blir (?) föräldrar!! Kanske är det dags för kvinnor att ställa andra krav på den man man väljer att leva med om han inte är mogen nog för att vara jämställd i hemmet?
:bow: :bow: :bow:

Varför ska jag automatiskt vara bäst lämpad till att ta hand om vårt barn (efter amningen) än pappan? För att jag är kvinna? Tänk om jag inte är mogen då men pappan är.
Skulle aldrig skaffa barn med en man jag inte tror klarar att ta hand om sitt eget barn (eller andras).
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

cirkus skrev:
Den dagen som det inte utgör ngn ekonomisk skillnad vem som är hemma så kommer vi ha en chans att valet är i någon mening fritt. Fram tills dess kommer ekonomin styra i de flesta familjer.
Fast JAG tror att det många gånger (inte alltid dock) är ett litet svepskäl med ekonomin. I många fall spelar det inte enorm roll men ändå är mamman hemma mest. I flera fall tjänar mamman mer men är hemma mest och då går det. JAG tror att det är en bra ursäkt att ta till. Vill man nog mycket kan flera familjer lösa det annorlunda (inte alla dock).
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

jaca skrev:
Det jag vill komma till är att man på något vis(hur vet jag inte) borde förändra människorsynen hos alla till att vara ovärderande innan man ändrar i folks vardag. Tror helt enkelt inte tiden är mogen även om det alltid finns en spjutspets som är lite före. Man lyckas ju
förnändra folks syn i andra sammanhang; använda bilbältet, röka ute, matvanor, raka underlivet, träna, jobba mindre osv. Klart att det går men man kanske börjar i fel ände genom att köra på från fel håll?
jag förstår hur du menar. Men jag tror faktiskt att i vissa lägen så måste man förändra lagen för att förändra såna värderingar. Det finns flera exempel när det funkat så. Bland annat vad gäller förbudet mot barnaga. Även då sa många "det måste väl varje familj få bestämma själv", men x antal år efter förbudet tyckte plötsligt "alla" att man självklart inte skulle tillåta barnaga igen!

I hur många år har det tjatats om att pappor är viktiga i barnens liv, att de behövs i lika hög grad som mammor osv. Och även om det till viss del har förändrats så är det väldigt små ynka procent av dagarna som papporna tar ut (eller "får" ta ut) ändå!
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

*knapplån*
Det är ju bara att titta in på "om männen kunde amma" tråden så ser man ju hur vissa kvinnor resonerar :smirk: angående att låta männen ta lika stor del i barnens liv
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

escodobe skrev:
*knapplån*
Det är ju bara att titta in på "om männen kunde amma" tråden så ser man ju hur vissa kvinnor resonerar :smirk: angående att låta männen ta lika stor del i barnens liv
*nickar instämmande*
 
Sv: Nya förslaget om föräldraledighet

oz_joj skrev:
Fast JAG tror att det många gånger (inte alltid dock) är ett litet svepskäl med ekonomin. I många fall spelar det inte enorm roll men ändå är mamman hemma mest. I flera fall tjänar mamman mer men är hemma mest och då går det. JAG tror att det är en bra ursäkt att ta till. Vill man nog mycket kan flera familjer lösa det annorlunda (inte alla dock).

Nu har jag inte läst hela tråden, så kanske har detta tagits upp.

Jag skulle vilja föreslå att det är hushållets gemensamma inkomst delat på två som skulle avgöra föräldrapenningen. På så sätt hade man kommit runt den ekonomiska aspekten.

Men då tror jag ändå att männen skulle komma till korta eftersom andra argument hade fått förklara varför kvinnan tar största delen av föräldraledigheten.

Jag har länge varit för en delad föräldraförsäkring där båda föräldrarna har rätt till lika delar föräldraledighet (vilket man iofs har idag, men traditionen gör att många kvinnor stannar hemma längre).

Min bättre hälft överraskade mig häromdagen och jag måste erkänna att han hade en poäng. Han är feminist, men menade att det kanske tom är så att familjerna måste få bestämma själva - för barnens skull.

Han har tyvärr inga högre tankar om sitt eget kön när det gäller empati, ansvar och omsorg och anser att många män är rent av olämpliga som föräldrar.

Det i sin tur bottnar i att samhället/föräldrar inte ställer samma krav på ansvarstagande på pojkar som på flickor och det missgynnar männen i föräldrarollen. Jag håller med honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp