Nya domaranvisningar från SKK

Sv: Nya domaranvisningar från SKK

Min första tanke är vad gör vi när så många hundar har problem med smala underutvecklade underkäkar.
Tycker också att det var bra att labbarnas fetma uppmärksammades. Det är ju pinsamt när man ser labbar som knappt orkar trava för att är så feta.
Hoppas också att vi får se schäfer som visas i skritt.

Bra att det är framtaget, hoppas bara att domarna börjar uppmärksamma dessa fel mer.

Kan inte se pdf filer, men kan vä lista ut vad den handlar om. Hoppas på en brutal förbättring av schäfern. Många domare verkar inte riktigt kloka i huvudet.

Jag är mest besviken över att vissa raser som verkligen borde finnas med inte ens är nämnda... Inte ens i den "mildaste gruppen" (orkar inte öppna dokumentet för att kolla vad den heter, men har dokumentet utskrivet hemma då jag fick det för någon månad sedan)

Mycket intressant att äntligen få läsa detta i sin helhet - och inte bara notiser i Hundsport! Håller med Jeps, det var många raser som det fanns bettfel hos som jag inte kände till.
Säga vad man vill om vissa raser, men eloge till SKK som driver utvecklingen i rätt riktning!

Vilka raser tycker du har fallit bort helt ?

Mildaste gruppen : Observandum

Det ska bli intressant och se vad för åtgärder SKK delar ut för domare som inte följer dessa nya regler och hur man ska kontrollera utställningarna :)

Senast ändrad:

Aha, vill du utveckla lite mer?

Jag har noll koll på vinthundar verkligen, var mest glad över att Staffens bett var med i Observandum-gruppen :)

Jag är jätteglad att man faktiskt tagit ett första, viktigt steg mot en sundare hundavel! Det jag hade önskat är att man även inkluderat mentala egenskaper i de särskilda rasspecifika domaranvisningarna; om man tar "min" ras som exempel så är visserligen dåliga underkäkar ett problem, men knappast lika utbrett och jobbigt för både hundar och ägare som dålig mentalitet.

En saluki ska vara en välbalanserad hund, utan överdrifter någonstans.
I rasstandarden står det:
"Saluki skall som helhet ge intryck av grace och symmetri och av stor snabbhet och uthållighet i kombination med styrka och energi."
"BAKSTÄLL: Bakpartiet skall som helhet vara starkt och ge intryck av god förmåga till galopp och hopp.
Lår: Låren skall vara väl utvecklade.
Knäled: Knälederna skall vara måttligt vinklade."

Läser man sedan RAS-dokumentet (och kollar på hur salukin varit förut och under MÅNGA år) så står det (och man ser) att salukins rygg ska slutta bakifrån och fram - från höftknölarna till manken.

Den här tiken tog CERT på MyDog nu 2009:
img_0296qirmizihanima.jpg

Det stuket på saluki är inte ovanlig. Sluttande ryggar, kraftiga bakbensvinklar och ett uttryck (som iaf inte för mig) för tankarna till intelligens, värdighet och klokhet.

Den här hunden är född 1963 och var Dk, Int, Nord Ch.
dohab_01.jpg

Så (med självklart lite variationer) har salukin sett ut så länge man kan minnas. Nu har dock vissa fått för sig att en saluki ska vara en showig hund som verkligen ska synas, ta plats och ha enorma och flashiga rörelser... :crazy:

Det står även i RAS-dokumentet att man inte ska avla för att förändra rasen - utan för att bevara rasen som den är...

Utan att gå in djupare så ja det var ju en klar och tydlig förändring om man jämför bilden från 63 med 09 :/

Precis - och av den anledningen hade jag gärna sett saluki på listan med raser man bör hålla ett öga på...

Oj, det har ju nästan blivit en långhårig greyhound! Jag som alltid gillat salukins kroppsbyggnad.

Kul att du gör just den jämförelsen - för det är precis så som många ser ut :p Som långhåriga utställningsgreyhounds...

Det hade varit rättvisare om de två hundarna hade varit uppställda likadant och fotograferade i samma vinkel. Hunden från -63 står ju mycket mer under sig med bakbenen och bilden är tagen en aning snett från sidan. Det är svårt att jämföra de två. Framförallt när man, som jag, inte har några kunskaper om rasen. Har du ingen annan modern bild där hunden är uppställd likadant som den äldre?

Jag tycker det är intressant när man jämför hur raser har förändrats (framförallt schäfer!).

tycker visserligen att det är välidgt bra att SKK har vaknat. Men känns som att man skulle behöva byta ut en väldig massa domare för att komma nånstans med så vaga instruktioner :crazy:

funderade på de raser som det står att hudveck som orsakar inflammationer ska uppmärksammas. Men jag antar att utställarna inte tar med en hund som redan har inflammation? det betyder ju dock inte att hunden är "lagom rynkig"

Åh vad glad jag blev nu när jag så Japanese chin stog med! Glad att dom börjar uppmärksamma att det finns dom som knappt kan andas för att uppfödarna vill ha så småa som möjligt!

Och i "Welshnytt" stod det inför jul att många domare uppmärksammat att den röda färgen, som ska vara "djupröd", blir allt ljusare, samt att ögonen, som ska vara mörka eller hasselnötsfärgade, även de blir allt ljusare.

Kanske inte viktigt att ta upp i ett sådant här dokument, men det finns fler utvecklingar på väg åt fel håll.

/Syrsa

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Kilauea
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: tanten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka