Nya bilder

Sv: Nya bilder

Jo, men när siames/himalaya ungar fäller så kan dom se bandade ut.
enl Råtz iaf... Det syns extra tydligt på dom här färgerna.. det var nåt om att hålla värmen och va det va.. men att dom blir "rätt" färg igen efter fällningen. jag är inte så insatt i siames/himalaya färgerna.. :crazy:
Ska se om jag hittar hennes svar.

"under en period under ungarnas fällning så ser siamese/himalyan ungar stripade ut, alla ungar blir så men det syns extra tydligt på de här varianterna då deras kroppsfärg regleras av värme. bebispälsen som bildas när de är helt nakna och därför blir lättare kalla blir därför mörkare än vuxen pälsen.
Visst kan det vara en siamses striped men då skulle den ha bläs/pannfläck och då skulle inte sepia färgen synas på näsan.
Troligen har du en från agouti gruppen och en från den svarta gruppen där. visa gärna en bild på näsan så kan jag säga mer..."

Siames har sin nyans och där är också tippad med mörk färg på topparna oavsätt djurart medans himalaya endast tillåter annan färg än vitt på nos, tassar och öron. Visserligen temperatur känslig MEN en bra tecknad märks knapp när det gäller temperatur och hur svag/stark färgen blir beror på polygener.
Titta på bilderna från hemsidelänken jag lade in så ser du tydlig skillnad mellan en siames och en himalaya.
Sedan kan teckningen vara svagare och starkare beroende på grundfärg och polygener.
Sedan kan han inte vara stripe för då skulle han ha bläs utan är i så fall hooded om han är tecknad.
Fällfläckar är kul och jag har en minkfärgad som får sådana (pst. dammtussen fick hennes syster fram när hon skuttade runt uppför bakom elementet.)

Buttran%20(2).jpg

Är det helt omöjligt att råttan är hooded?
Är det fällfläckar så kommer du att se det så småning om men är det inte så är råttan hooded. Siames borde den vara för annars skulle den ha en bruten strimma mitt på ryggen för himalaya är helt vit på det partiet för den mutationen tillåter inte att färg visas där alls.

Om vi ska jämföra med bilderna på den hemsidan så är hon mkt mkt mer lik en himalaya än en siames. Dock väldigt dåligt tecknad.
p1010008_orig_SE.jpg

Dock så kan den andra ungen vara en siames.
Äsch jag ska hålla mej te dom färgerna jag kan... :crazy:

Jag har kollat på genkoderna dom har satt upp för siames och för himalaya och inser att det inte finns äkta himalaya hos råttor och därför kan även den varianten vara skuggad även om den enligt standard skall vara helt vit.
Siames betecknas som chch medans himalaya är chc vilket innebär att den blir ljusare pga albinoanlaget.
Med andra ord du får vänta och se vad du har ;)

Hehe ok.. ja dom är ju inte så gamla än, så om ett par månader borde jag ju se vad det blir för färg på dom :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka