Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Ok att de innehöll lika mycket visste jag inte... Alltid lär man sig ngt nytt=) men det är ju ändå bättre att minska på tex pasta potatis bröd och äta mer kött sallad.. undvika feta såser och godis m.m.
Tror att vi har vart inne på samma bara att jag har utryckt mig konstigt....

Det är vi säkert men du kanske skulle ta och läsa på lite om näringslära :)
Det skadar aldrig, speciellt inte om man vill lägga om sina levnadsvanor.

Absolut, minska på kolhydraterna men uteslut dem inte helt. Själv äter jag 40% av min energi i form av kolhydrater.

Jag tror många skulle bli ganska chockade över hur lite mat kroppen faktiskt behöver egentligen. De allra flesta äter helt enkelt alldeles för mycket utav allting. Även fast saker är nyttiga och hälsosamma så kan man inte äta hur mycket som helst av det. Som sagt kcal in - kcal ut är det som räknas.

Lycka till alla som satsar på att förändra (och förbättra) era levnadsvanor!

oj, du var påläst, duktigt!

Själv orkar jag inte läsa in allt sånt där, utan kör lite som jag själv känner, såsom byter ut potatis mot sallad, dock kan jag ta lite, som när vi grillade i helgen, åt jag kött, och mycket sallad, men även en liten klick potatisgratäng. Utesluter man allt, tror jag man bara går och längtar och tänker på det man inte får äta.

Och vet jag att jag ätit något "dåligt" är det bara att motionera lite extra, det som kommer in ska ut.

Alltså elit idrottare går väl på 3månader, som vanlig dödlig gör man ett test efter 6månader och ett efter 12 månader. Jag blev "frisk" förklarad efter 12 månader (två veckor sen), men jag har haft en dålig muskel tillväxt, vilket antagligen berott på för lite protein, så jag får inte spela fotboll eller innebandy förens jag bygger på mig lite till. Sen finns det ju andra problem, man kan aldrig bli 100% ig, ca 15% mindre muskelaturen (eftersom de bygger det nya korsbandet med muskler), 5-10% mindre rörlighet, efter 15 år får 50% av alla kvinnor andra slitningar på knät (minns ej vad). Också en de inte berättar om är att skruv-jäkeln gör ont när den blir kall på vintern! :crazy:

Nu låter ju allt det här dåligt, men för att jämnföra med min mamma som hade av korsbandet 1994 (de gjorde i rekonstuktioner på vanliga dödliga då..) Kan jag ju säga att min funktionalitet i knät är mycket bättre än hennes!

Men det är väl 3 pass i veckan på gymmet livet ut skulle jag tro, när jag varit sjuk i en vecka och inte varit på gymmet får jag jätteont och blir stel. :crazy: Benpressen är en räddare :love:

Bra inställning!

Jag tror inte heller på att förbjuda sig själv att äta vissa saker. Det tror jag bara skapar ett ännu större begär för många. Man kan äta allt, men inte jämt och i små mängder.

Och som du säger, det är ofta lättare att motionera lite extra istället för att snåla allt för mycket på energiintaget.

Att läsa på lite om näringslära......hur kan du uttala dig så tvärsäkert?

Det är inte så enkelt för det finns många "sanningar".

Jag tycker det har varit väldigt intressant att följa kända Dr Rössners sk näringslära och jag har även följt Dr Dahlqvists sätt att se på den. Dessa två högt utbildade kända figurer har två totalt olika åsikter om vad som gör att man blir fet eller hur man lyckas gå ned i vikt.

Jag ansluter mig till den åsikten att kolhydraterna gör folk feta och jag kopierar en text från LCHF-anhängare här som förklaring.

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. Därmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettinlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.

LCHF underlättar för kroppen att leva på fettlagren, då frisättningen från dessa inte hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för ”vanlig” mat.

OK! Jag får helt enkelt hoppas på att korsbandet inte är paj det är väl det dom velar mest över att det är ledband och menisk som är skadat är både sjukgymnast och läkare ganska överens om.. hoppas nu på Magnetröntgen eller titthål så man slipper gå runt och undra... har kommit fram till iaf att det är inte ngn hit att landa ståendes på ett ben när man trillar av en häst 175 i full kareta...

Jag skulle vara intresserad av att se vilka källor de har tagit den informationen ifrån då de börjar med ett stort faktafel. Kolhydrater spjälkas först med hjälp av enzymer i saliven för att sedan avstanna i magsäcken där proteiner främst bryts ner. Sedan återupptas spjälkningen av kolhydrater i tarmen. Vilket jag tror skulle kunna ha ett samband med att de mättar dåligt.

De "snabba" kolhydraterna (monosackarider) bryts inte ner utan kan gå direkt ut till blodet, därav snabba kolhydrater. Hit hör bla fruktos och glukos.

Kolhydrater gör folk feta för att de äter för mycket av dem. Punkt. Det är gott och smakar sött. Det säger jag inte emot. Jag förespråkar inte att leva med ett högt kolhydratintag men inte heller anser jag att man bör bedriva häxjakt på dem.

Knapplånar mig själv..

det finns hundratals dieter och "näringsläror"
Alla gör olika när dom vill gå ner i vikt.

Jag minskar på kolhydrater,fett och godis läsk och motionerar självklart.

Ngn kör på vikväktarna ngn cambridge någon GI någon stenåldersdieten
ngn protein och fett.

Så länge det funkar för den enskilde individen och den känner sig nöjd och mår bra av det så är det jättebra!!:D

Kolhydrater gör folk feta för att de äter för mycket av dem. Punkt. Det är gott och smakar sött. Det säger jag inte emot. Jag förespråkar inte att leva med ett högt kolhydratintag men inte heller anser jag att man bör bedriva häxjakt på dem.

Jo visst är det så där är vi helt överens. Men för mig är det så att äter jag som jag gör nu så blir jag hungrig vid ungefär kl.11 altså 1 timme före lunch. När jag åt grovt bröd till frukost blev jag hungrig mellan kl.9.30 och 10. Samma sak sker vid övriga måltider. Eftersom jag inte är hungrig så behöver jag inte stå emot både "tugga på något suget" och hungern utan kan ägna mig åt att stå emot mitt behov av att tugga på något hela tiden. Min övertygelse är att det är insulinet som ställer till det när jag äter kolhydrater och som gör att jag blir hungrig.
Jag vet att jag inte följer rekomendationerna men jag ser ju vad som händer med många av dem som följer dessa. De tycker att de äter lite men ändå går de upp i vikt. För mig fungerar det här sättet. Jag mår bra, vikten sjunker och jag går ner på ett bättre sätt (jämnare över hela kroppen) än jag gjort tidigare när jag försökt följa rekomenderad diet. De gånger jag försökt följa rekomenderad diet har jag varit hungrig dygnet runt vilket gör att jag ganska snart tappar inspirationen.
Det finns många olika sätt att gå ner i vikt på. Låt alla välja sitt sätt som passar dem utan en massa pekpinnar.

kl - utan pekpinnar o särskilda dieter kände jag mig duktig idag när jag gick förbi det onyttiga i affären och köpte vindruvor och jordgubbar istället.

Jag har en förmåga att tröstäta (ligga i sängen med en bok o snacks) när maken är iväg, men idag blev det inga chips eller choklad. Ha, jag lurade mig!

Duktig du har varit!
Skönt att vara på rätt sida 70-strecket:)

De recepten lät väldigt goda.Ska definitivt provas!

Här har det plaskats i bassängen,2500m blev det.
Aj säger både armbåge och rygg,men det får gå.
Blir ingen mer simning dena veckan,då simhallens öppettider inte sammanfaller med min ledighet:devil: och bada ute är för kallt;)
Nu vidare till hästarna,hoppträning står på schemat!
Bränner nog en del det också:laugh:

Vindruvor är väl tyvärr inte bästa frukten:cry:,ganska sockerrika faktiskt,men säkert bättre än godis!
Passa på och njut!!!!!!!!!

Det finns många olika sätt att gå ner i vikt på. Låt alla välja sitt sätt som passar dem utan en massa pekpinnar.

Det här citatet var inte riktat specifikt till rosi utan var en tanke att vi alla ska försöka uppmuntra varandra även om vi inte har samma filosofi. Insåg att det kunde missupfattas. iom att det kom islutet på ett inlägg där rosi citerats.

Jag tog inte åt mig personligen för jag delar precis den åsikten ;)
Vi är alla olika och därför passar även olika viktminskningsmetoder olika personer.

Jag förespråkar bara en förändring av själva livsstilen för att få en hållbar viktnedgång. För det är ju det det handlar om. Det fungerar ju som sagt inte att banta utan man måste förändra sitt sätt att leva.

Vindruvor är väl tyvärr inte bästa frukten:cry:,ganska sockerrika faktiskt,men säkert bättre än godis!
Passa på och njut!!!!!!!!!

Jag vet, men om alternativet är 200 g chips=1000 kcal, eller 300 g vindruvor=240 kcal så är det ju ändå ett bättre val;)

Förresten är bästa sättet att inte småäta att helt enkelt hålla sig sysselsatt, så jag tror jag ska gå och städa lite, ge hästarna kvällshö, stryka lite framför tv:n och sen krypa i bingen;)

Jag vet, men om alternativet är 200 g chips=1000 kcal, eller 300 g vindruvor=240 kcal så är det ju ändå ett bättre val;)

Förresten är bästa sättet att inte småäta att helt enkelt hålla sig sysselsatt, så jag tror jag ska gå och städa lite, ge hästarna kvällshö, stryka lite framför tv:n och sen krypa i bingen;)

Självklart mkt bättre val!
Sedan måste man ju någon gång få unna sig någonting man tycker om,annars orkar i vart fall inte jag;)
Jag håller med ,är jag bara sysselsatt stoppar jag inte så mkt skräp i munnen:crazy:
Ska snart gå och lägga mig också efter en dessvärre lite sen middag,men allt kan ju inte bli perfekt:)
Hoppträningen gick så grymt bra idag=genomsvettig matte och häst:bump::rofl:

KL

Summa av dagen:

Powerwalk på morgon, städat lite hemma, ridit 1 häst (är egentligen hästlös just nu), promenerat med hundarna och nu ikväll blev det powerwalk igen.

Eftersom jag inte äter kan jag inte redovisa det, utan jag kör med mina 3 påsar och 3 liter vatten;)

Men nedräkningen har börjat, from imorgon är det 10 dagar kvar tills jag skall börja äta igen, första gången på 6 veckor!!!:banana:

Djupt imponerad över att du kunnat hålla ut på pulver så länge!
Jag hade dött efter en dag:cry:
Men,det är skönt att det finns många vägar för att nå viktnedgång,så vi alla kan hitta något som passar!
Jag tror inte det spelar så stor roll vad man väljer,viktigast är att det passar en själv!:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka