Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Vad du ska äta beror ju i högsta grad på vilken aktivitet du utför.
Vid hård träning tömmer du dina glykogendepåer och de behöver fyllas på igen efter träning, där kommer de snabba kolhydraterna in. De tas snabbt upp av musklerna. Kombinera detta med protein. Så det du har hört är helt riktigt.

Men som sagt det beror på.
Kan du komma hem snabbt och äta riktig mat så är det självklart det optimala. Men en ynklig banan är inte tillräckligt.

Tipset med Kesella lätt gott!
Undrar om jag inte ska prova med några jordgubbar i imorgon!
Borde inte bli så många kalorier?
Är så impad av er som kör pulver.Själv skulle jag inte klara mig utan det:confused:
Ska väga mig imorgon och hoppas på bra resultat,men nu dags för bingen;)

Köp lättvarianten av Kesella, finns även att köpa på Lidl för den som storkonsumerar för en mycket biligare peng.

Kesellan innehåller ungefär 13g protein per 100g och ca 75 kcal per 100g.
Ta det lugnt med nötterna bara så att inte kcalinnehållet drar iväg ;)

Oh Okej, jag undrade mest om vad man ska stoppa i sig direkt efter 2timmar styrka på gymmet då jag har runt 1 timme hem till den riktiga maten ;) Har iallafall inhandlat bananer, russin, nötter och soyamjölk idag.. får slänga ihop ett litet "efter-gymmet" paket och ta med mig :angel:

Idag har jag spenderat en timme med stepups på wii, min nya favvo träningsform, superbra när det är kvavt och åska...:banana:
Lite illa med bara en timme, men jäklar vilken träningsvärk jag har från igår,:D :grin:

Ja men visst är det tråkigt!!! Jag får inte rida alls för doktorn egentligen men sjukgymnasten tyckte att jag kunde rida så länge det inte gör ont.. Nu ska ja tillbaka i början på juni till ortopeden och då tänker ja propsa på att dom gör magnetröntgen eller titthål så man verkligen kan se va de är... nu säger dom ju bara vad det känns som.. Tråkigt att det tog så lång tid för dig!!! Hur lång tid är rehaben på att byta korsbandet??

Ja å ja gillar inte popcorn så mycket egentligen stog länge å tittade på bilarpåsen på bion innan ja bestämde mig för att nej ja ska inte!! Knät funkar ganska bra faktiskt bättre än vad man kan tro.. Nästa vecka sätter jag igång med hoppträningen igen..=)
det tråkiga är bara att ja har fått avanmäla mig från massa tävlingar nu...=( men den 5/6 tjuvstartar jag med en dressyr=)

Jag hade nog passat utmärkt för den dieten=) det enda jag har funderat över det kan väl inte vara bra för hjärta m.m att äta så mycket fett eller???

Som jag har förstått det så är det ingen fara för hjärtat men jag har inte läst någon vetenskaplig utredning om det. Jag kan dock säga att jag generellt mår mycket bättre på denna diet än på den rekomenderade kolhydrat rika kosten.

Fast dom flesta rekomenderar väl ändå att äta lite kolhydrater när man ska banta??
Tex kött med mycket sallad helst ingen pasta bröd potatis och om man ska äta väldigt lite isf..
det är iaf så jag tänker tex om vi grillar så äter jag kött sallad men ingen potatis eller sås..

Ja lite kolhydrater behöver man. Man ska dock lägga betoningen på lite. Ju mer kolhydrater ju större fettinlagring och ju mindre uttag från fettdepåerna. Vissa är extrema och försöker hålla sig så lågt som 10 g/dag men det är inget jag orkar/vill pyssla med. För mig är det viktiga att gå ner i vikt inte att det går fort så jag har inte räknat ut hur mycket kolhydrater jag äter utan kör lite på känn.

Ja men de va de ja mena=) att man måste minska kolhydraterna när man ska banta det är ju dom+ andra onyttigheter som typ godis med mera som bara ifs består av kolhydrater som gör att man går upp i vikt...

Vad är det för skitsnack?

Det enda som spelar någon roll är: kcal in - kcal ut.
Ät mindre eller träna mer.
Sluta sprid seglivade myter.
Du skulle kunna äta endast godis och gå ner i vikt i alla fall. Sen hur bra kroppen mår av det är en annan femma.

Så då var vägningen avklarad!
Startvikt13/5 (omräknat till nya vågen): 79,7kg
(farligt nära 80kgs strecket jag lovat att inte kliva över igen),dock "bara"78kg på gamla vågen,vilket dessvärre innebär att jag var över 90kg i oktober:cry:
Vikt 17/5 79,2kg
Vikt idag:77,6kg
Midja 91cm(-1cm)

Ganska nöjd!Började ju på riktigt i måndags torsdag -söndag åt jag fortfarande godis,om än bara små mängder! -2,1kg totalt.
Måttbandet ljuger dessvärre inte,midjan har inte hänt så mkt med ännu(byxorna sitter hårt),men bröst och putmagen känns mindre.
Bara att fortsätta på den inslagna banan,så ger sig nog midjan med:confused:

Önskar jag når 70kg tills 19/6,men inser att målet nog får bli 72kg,då är det i alla fall inga problem med klänningen! Just nu kan jag inte knäppa jackan till den.
Nehej,nu är det dags att bege sig mot simhallen för dagens pass.
Ska grilla fläsket lite:devil:

Vad är det för skitsnack?

Det enda som spelar någon roll är: kcal in - kcal ut.
Ät mindre eller träna mer.
Sluta sprid seglivade myter.
Du skulle kunna äta endast godis och gå ner i vikt i alla fall. Sen hur bra kroppen mår av det är en annan femma.

Dessvärre sant i vart fall på mig!
Äter jag mer än jag förbrukar ökar jag snabbt i vikt:devil:
Men,äter jag vettigt och rör mig mer,så går jag ganska lätt ner i vikt;)
Största problemet är att hålla det sedan när man är hyggligt nöjd:devil:

KL

Idag har jag tagit mig en powerwalk runt vattnet, härligt men otroligt varmt och kvavt:crazy:

Men jag ställde mig på vågen imorse och den visade 69,5 KG!!!!:banana: Snart är jag nere på min målvikt 65 kg :D

Vill du unna dig lite gott ibland så prova dessa smoothies:

HALLOSMOOTHIE

Hallonsmoothie ger en smak av sommar

* 3 dl kefir eller liknande
* 4 msk vaniljglass
* 2 dl färska eller frysta hallon

Blanda allt i en mixer och servera genast.
Dekorera med lite hallon

BANANSMOOTHIE

Fryst banan & jordgubbsfil i en riktigt god smoothie

* 5 dl jordgubbsfil
* 2 st frysta bananer i skivor

Blanda allt i en mixer och servera

ÄPPELSMOOTHIE

Uppfriskande med banan och äpple

* 1 fryst banan
* 1 rött äpple
* 1 grönt äpple
* 2 dl fruktyoghurt
* 2½ dl äppeljuice
* saften av en halv lime
* isbitar
Allt blandas i en mixer och serveras direkt.

Har inte smakat dessa själv men låter gott:)

Absolut!! är det så men sen så består ju tex pasta potatis brödm.m av mer kcal än tex kött och sallad... visst kan du gå ner på att äta bara godis men då får man antingen äta väldigt lite godis eller träna väldigt mycket...
jag sprider inga myter!! Alla kan ju göra på sitt sätt så länge man går ner!

Du påstod att det är kolhydraterna som gör att man går upp i vikt, vilket är fel. Du får inte någon större fettinlagring av kolhydrater än något annat näringsämne. Det är den energi som blir över som lagras in som fett i din kropp.

Om du tycker att du lätt gå rupp i vikt igen när då nått en bra nivå så skulle jag om jag vore du ta reda på vart min kcalbalans liggar någonstans. Hålla koll ett tag på vad jag stoppar i mig så att man lär sig hur myckte/lite det egentligen är som kroppen ska ha för att stanna på den nivån.

Lycka till med viktminskningen. Kommer heja på dig!

:bump:

Jag har inte pratat om fettinlagring det var shaggy.. Sorry om jag utrryckte mig klantigt.. men sanningen är ändå att kolhydrater består av mer kcal än tex sallad..

Haha, ja. Men så mättar inte ett salladsblad speciellt bra heller. Det består till störst del av vatten.

Kolhydrater och protein innehåller lika många kcal (4 kcal) medan fett innehåller mer än dubbelt så mycket som de föregående (9kcal). Kolhydrater mättar dåligt och därför är det lätt att bara vräka i sig till skillnad från fett och protein. Ät myckt protein vid viktnedgång, det mättar bra och ger lite energi. Och inge påståenden om att ett högt proteinintag är farligt, det behöver man bara oroa sig för om man lider av någon njurfunktionsnedsättning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka